Trend Drasztikus bővítésre szorul a teherautók elektromos töltőinfrastruktúrája

Drasztikus bővítésre szorul a teherautók elektromos töltőinfrastruktúrája

autopro.hu/V.M. | 2020.04.12 16:21

Drasztikus bővítésre szorul a teherautók elektromos töltőinfrastruktúrája

Fotó: ACEA Press

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) közreadta, hogy számításai szerint mennyi elektromos és hidrogén-töltőpontra van szükség az Európai Unió területén, ahhoz, hogy a gyártók megfelelhessenek a 2025-ben, majd 2030-ban életbe lépő, új nehéz tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátását korlátozó szabályoknak.

Hirdetés

Az ACEA szerint a jelenlegi tíznél is kevesebbről 2025-re 17 ezer darab nyilvános töltőoszlopig kellene eljutni, ahhoz, hogy a maihoz képest 15 százalékkal csökkenjen a teherautók emissziója. 4000 darabnak maximum 100 kilowatt, 11 ezernek 350 kilowatt, míg 2000 darabnak 500 kilowattnál nagyobb töltőteljesítménnyel kellene rendelkeznie. Ezeken felül azonban még további 20 ezer nem nyilvános egységre is szükség lenne.

2030-ra a mainál 30 százalékkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással kell rendelkezniük az új teherautóknak. Ehhez legalább 90 ezer mindenki számára hozzáférhető töltőpontra lesz szükség, amiknek a fentebbi bontásnak megfelelően 50 ezer, valamint 20 ezer - 20 ezer darab arányban kellene megoszlaniuk. A szervezet úgy véli, hogy továbbá mintegy 200 ezer nem nyilvános töltőállomásnak is elérhetőnek kell lennie.

A szabadon használható hidrogén-töltőállomások tekintetében 2025-re legalább 50, míg 2030-ra minimum 500 darabnak szükséges rendelkezésre állnia.

Úttörő szabályzás

Az Európai Unió 2019-ben a világon elsőként döntött a nehéz tehergépjárművek szén-dioxid-emissziójának korlátozásáról. A tizenhat tagot számláló ACEA Haszongépjármű Bizottságának elnöki, egyúttal a Scania vezérigazgatói posztját is betöltő Henrik Henriksson rendkívüli kihívást jelentőként jellemezte az új szabályzást, ugyanakkor azt is elmondta, hogy az iparág elkötelezett a zéró kibocsátású teherautók piacra dobása mellett.

Az alternatív hajtású járművek aránya az újonnan utakra kerülő közepes és nagy, tehát a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű tehergépkocsik között azonban továbbra is alacsony. 2019-ben 97,9 százalékuk dízel-, 0,1 százalékuk benzin-,1,7 százalékuk pedig gázüzemű volt, míg 0,2 százalékuk elektromosan tölthető, 0,1 százalékuk pedig mild vagy full hibrid volt. 2030-ra körülbelül 200 ezer akkumulátoros elektromos teherautónak kellene az Európai Unió útjain lennie az ACEA szerint, tavaly azonban még csak körülbelül hétszáz közepes és nagy kategóriákba tartozó akkumulátoros elektromos tehergépkocsit helyeztek forgalomba az Európai Unióban.

Azonnali cselekvésre van szükség

Az ACEA elnöke elmondta, hogy az Európai Uniónak sürgősen kötelezettséget kell vállalnia legalább 37 ezer elektromos töltőoszlop, 50 hidrogén-töltőállomás, valamint 750 LNG-töltőállomás 2025-ig történő telepítésére.

A szervezet a műszaki szabványok hiányára is felhívja a figyelmet, illetve közli, hogy a szabványkidolgozást azonnal el kell kezdeni. Továbbá hangsúlyozza, hogy a töltő-infrastruktúra fejlesztése pénzügyi és adminisztratív támogatást követel az Európai Unió és a tagállamok részéről egyaránt, az infrastruktúra fenntartóit pedig ösztönözni kell a mindenki számára elérhető töltőállomások telepítésére. Utóbbihoz kapcsolódóan az electrive.com megjegyzi, hogy az első kezdeményezések már úton vannak. Ezek egyike a Daimler által életre hívott eTruck Charging is.

Kiemelt Partnereink