Trend Citroën: kisebb és szórakoztatóbb autók kellenek

Citroën: kisebb és szórakoztatóbb autók kellenek

autopro.hu/V.M. | 2023.02.08 04:20

Citroën: kisebb és szórakoztatóbb autók kellenek

Fotó: Citroën Newsroom

Az elektrifikáció elkerülhetetlenül maga után vonja az aerodinamika szerepének növekedését, és az SUV-k háttérbe szorulását – így látja a mostani trendeket Vincent Cobée, a Citroën vezérigazgatója, aki a személyes mobilitás megőrzése mellett is kiáll.

A Stellantis-hoz tartozó francia márka vezetője szerint a dizájnerek egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek az aerodinamikára. „Az elektromos járművekre átállás nagy mértékben fogja növelni az aerodinamika fontosságát” – fogalmazott egy interjú során, mikor az elektromos korszakot az „SUV-k utáni világnak” nevezte.

Cobée kifejtette, hogy amíg sok vásárló nem törődik az üzemanyagárakkal, addig az áramvonalasság sem számít, mivel elég egyszerűen nagyobb üzemanyagtankot tervezni. Ellenben az elektromos autóknál az áramvonalasság romlása a hatótáv csökkenését jelenti, „vagyis a kapcsolat sokkal erősebb.” Hozzátette: „egy akkumulátoros elektromos korszakban bármi, ami magas vagy szögletes, közvetlenül rontja a saját hatótávját.”

Adófronton is támadhatják az SUV-kat

A Citroën-vezér szerint a nagy tömegű járműveket büntető potenciális adózási változások is veszélyeztethetik a jövőben az SUV-k fenntarthatóságát. „Egészen biztos vagyok benne, hogy lesz valamiféle szabályozás, direktíva vagy ösztönző a tömeg és az akkumulátorméret csökkentésére irányulóan” – mondta.

Rámutatott, hogy Franciaországban a 2,4 tonnánál nagyobb tömegű villanyautók után nem járnak állami kedvezmények, és van esély rá, hogy később a limitet 1,8 tonnára viszik le. „Ha kettő tonnánál és 60 vagy 70 kilowattóránál kevesebbről beszélünk, az SUV-k nagyon szenvedni kezdenek.”

Mindezek miatt Cobée úgy véli, hogy az autógyártók egyre inkább alacsonyabb, aerodinamikusabb modelleket fognak tervezni ahelyett, hogy néhány kilogrammot próbálnának lefaragni a fogyasztásnak nem kedvező formájú járművekből.

Az aerodinamika fontosságát aláhúzva az Autocar-nak adott interjú során rámutatott, hogy a tömeg 50 kilogrammal csökkentése majdnem nulla hatást gyakorol a hatótávra, ellenben az aerodinamika és a hajtáslánc hatékonyságának javítása kézzelfogható eredménnyel jár.

A dizájn a kisebb tömeg kulcsa

Mindazonáltal a tömegcsökkentés a jövőben is fontos kérdés fog maradni. Cobée szerint az autóipar egészen eddig erre úgy válaszolt, hogy több alumíniumot használt, ami azonban magasabb költséget jelent. „Úgy gondolom, hogy az igazi kihívás a kisebb tömeg elérése kisebb költséggel, azonban ez nem lehetetlen: a dizájnon keresztül kell ezt megvalósítanunk.”

Cobée a dizájnnal elérhető eredmények érzékeltetésére példaként hozta a Citroën oli tanulmányautót, ami többek között újrahasznosított hullámpapírból készült, ennek ellenére „a motorháztetejére és tetejére is fel lehet állni.”

A tavaly bemutatott oli a mindössze 40 kilowattórás akkumulátorával, a kis méretének és a könnyű anyagok használatának köszönhetően 400 kilométert képes megtenni egy töltéssel.

Van más út is

Cobée az olit fenntarthatósági megoldásként is el tudja képzelni a rendkívül szigorú, például a naponta személyautóval megtehető távolságot limitáló szabályozások helyett. Mint elmondta, a tanulmánnyal azt akarták üzenni, hogy a szabályalkotásban a megoldásnak nem kell kompromisszumnak lennie, „az szórakoztató és vonzó lehet, és annak is kell lennie”.

Cobée kifejtette, hogy személyes mobilitás nélkül elképzelhetetlen lenne az élete. Párhuzamot vonva a személyes mobilitás korlátozása és a Covid alatti szigorú szabályok közé hozzáfűzte: „Nem fogunk hétmilliárd embert motiválni azzal, hogy azt üzenjük, nem szabad utaznod, enned és jól érezned magad. És mellesleg minden szomorú és nehéz lesz, de egy kis szerencsével túl fogsz élni. Ez nem működik.”

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink