Gyártók Húzott egy merészet a Citroën

Húzott egy merészet a Citroën

autopro.hu/P.B. | 2022.09.30 16:16

Húzott egy merészet a Citroën

Fotó: Citroën

A Citroën „oli” [all-ë] egy intelligens ötleteket felvonultató meghökkentő koncepció, mely megkérdőjelezi a fennálló helyzetet – írja közleményében a francia OEM. A koncepcióautóra ránézve ezzel a kitétellel nehéz vitatkozni, valóban radikálisan más autó az eddigiekhez képest, kifejezetten az elektromobilitásra szabva.

Az „oli” egy olyan végcélt képvisel, ahol a tisztán elektromos mobilitás a maga sokoldalúságával és élvezetességével a legkülönfélébb emberek életminőségén képes javítani – megfizethető, könnyű, de mégsem egy miniautó. A gyártó vállalatan a „SUV-osodás” ellenében alkotta meg a koncepciót, ami a jövő elérhető elektromos autója lenne.

A városi miniautók szegmense a Citroën számára sem ismeretlen, de más gyártók is aktívak e területen. Az ennél nagyobb kategóriákat viszont mintha átugranák, és egyből SUV-t vagy crossovert dobnak piacra – elektromos hajtással (is) persze, de nyilván egy könnyebb és kisebb autó még inkább környezetkímélő lenne. Ellenben az sem árt, ha a városon kívül is lehet használni egy járművet – erre lehet válasz az oli.

Nem autó

A gyártó szerint az oli (így, kisbetűvel) nem egy autó, hanem egy multifunkcionális eszköz, ami akkor is hasznos, ha nem vezetjük. Bár nem mikroautóról van szó, azért alapvetően nem is az autópályákra termett modellről beszélünk: az oli végsebessége mindössze 110 kilométer/óra, ez inkább csak országúti vezetésre teszi alkalmassá.

Fotó: Citroën

Persze a kompromisszumnak van jó oldala is: a kis tömegű anyagokból (például újrahasznosított hullámpapírból!) összeszerelt autó viszonylag kis méretű, 40 kilowattórás akkumulátorcsomaggal is 400 kilométeres hatótávolságra képes – az ebből adódó, durván 10 kilowattóra/100 kilométer energiafogyasztás a legjobbak közé sorolná a modellt, ha tényleg lesz belőle szériaváltozat is.

S miért multifunkcionális eszköz? Az autó a V2G (vehicle-to-grid - járműből a hálózatba) technológiával is fel van szerelve, így ha nem használjuk, akár pénzt is kereshetünk vele (éjszakai áramról feltöltjük, nappal, csúcsidőben visszaadjuk az energiát a hálózatnak – már ahol ez megoldott). Emellett a V2L (járműből a fogyasztóra) funkciót is megkapta az oli: 3,6 kilowattos kimeneti portjáról akár 12 órán keresztül üzemeltethetünk róla háztartási gépet, elektromos szerszámot vagy bármi mást.

Igazán zöld megoldás

A fent említett tulajdonságok, és az oli mögött álló filozófia már elővíthette, hogy egy igazán zöld közlekedési eszközt teremtene a Citroën. Az oli annak a küldetésnek a jelképe, melynek keretében a Citroën a lehető legkisebb környezeti terhelés mellett mindenki számára elérhetővé igyekszik tenni az egyszerű és tisztán elektromos közlekedést, hogy ezzel is javítsa az emberek életminőségét.

A későbbi modelleknél alkalmazandó megújult Citroën-logó és új márkaarculat szimbolikus bevezetése. Az olin kikísérletezett új ötletek, stíluselemek és belső megoldások visszaköszönnek a majdani szériamodelleken. Hogy aztán az oliból is lesz-e szériamodell? Ez még nyitott kérdés!

Radikális dizájnelemek

Bár a Citroën részéről egyáltalán nem meglepő, hogy nem a tömegbe simuló megoldásokat választanak az autó megtervezésekor, az oli valóban egy radikális szakítást jelent a megszokott dolgokhoz képest.

A 4,2 méter hosszú, 1,65 méter magas és 1,9 méter széles járműre nem illenek a hagyományos címkék. Az oli igénytől függően bármi lehet: családi autó, városi jármű, kalandautó, munkatárs, vagy akár az otthonunk meghosszabbítása, mely gondoskodik a mindennapi berendezések áramellátásáról, segít egy esetleges áramkimaradás idején, vagy akár ablaktisztításhoz is használható emelvényként szolgál.

Pierre Leclercq, a Citroën designigazgatója szerint az oli egyszerűségével és közvetlenségével az olyan családokat célozza meg, akik számára az autó nem státuszszimbólum, és akik nem törődnek a sztereotípiákkal: „A Citroënt mindig is az egyszerűség jellemezte, egy olyanfajta tisztaság, ami a többi márkából hiányzik. Sokkal nagyobb kihívás egy olyan tárgyat tervezni, amelyik úgy egyedi, hogy egyszerű, mint túlbonyolítani valamit, aztán megpróbálni egyedivé tenni. Elég, ha az olyan legendás járművekre gondolunk, mint az új Ami vagy a 2CV, amelyekről messziről látszik, hogy Citroën modellek, és amelyek gyakorlatias szellemüknek köszönhetően hosszabb életűek is egyben” – fogalmazott.

Fotó: Citroën

Az oli tervezői szándékosan eltúlozták az esztétikai szempontokat, hogy ezzel is a funkcionalitást és a sokoldalúságot szolgálják. Az Amihoz hasonlóan az oli is bátran vállalja a rá jellemző egyszerű és intuitív megközelítést, és játékos színfoltjaival, világos kárpitjaival és élénk mintáival tűnik ki, melyek gazdag személyre szabási lehetőségeket hordoznak magukban – áll a közleményben.

„Az összes fontos designelem tökéletesen vízszintes vagy függőleges, mi pedig szerettük volna kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket” – mondja Leclercq hozzátéve, hogy a szokásos megközelítés a dinamikus vonalvezetést választaná, és más autógyártók nem is mernének arra vállalkozni, amit a Citroën tett.

A szélvédő teljesen függőleges lett, mert így biztosítható a legrövidebb távolság az alja és a teteje között, és ehhez kell a legkevesebb üveg. Az alacsonyabb tömeg és a kevésbé bonyolult kialakítás mellett a kisebb szélvédő gyártása és cseréje is olcsóbb, és a napfénynek is kevésbé vannak kitéve a járműben ülők. Ráadásul a becslések szerint az oli szerény klímája így 17 százalékkal kevesebb áramot fogyaszt.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink