Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Már itt az autonóm rajzó robotméhecske, a BionicBee
2024.05.04 12:22Hány éves korig szabad autót vezetnie az időseknek?
2024.05.04 08:21Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Bizonyított az MAN elektromos busza
Az MAN Lion's City 12 E akkumulátoros elektromos busz egy Európán átívelő, közel 2500 kilométeres utat teljesített bármilyen műszaki probléma nélkül. Az MAN szerint ezzel sikerrel demonstrálták az elektromos autóbuszok képességeit.
A busz Münchenből indulva az írországi Limerickbe tíz nap alatt, nyolc országon áthaladva jutott el az „Electrifying Europe” demonstráció során. A tizenkettő méter hosszú, Lengyelországban készülő jármű 2449 métert tett meg 1763,7 kilowattóra energia felhasználásával, ami kilométerre vetítve 0,72 kilowattóra fogyasztást jelent.
A busz a tetején elhelyezett három darab, összesen 480 kilowattóra kapacitású akkumulátorokat minden nap végén csatlakoztatták töltőhöz, közbenső töltésekre nem volt szükség.
„Ezzel a túrával az elektromos buszunk fényes bizonyítékkal szolgált arra, hogy lehetséges Európát átutazni emisszió nélkül, megbízhatóan és a mindennapi használati követelményeknek megfelelően” – értékelte az utat Rudi Kuchta, az MAN buszok üzleti egységének vezetője.
Kuchta továbbá elmondta, hogy a busz az út teljes hosszán megbízhatóan működött, azonban voltak kihívások: „a hosszú út, ami nem mindennapi egy városi busz számára, több kihívással is járt, különösen a töltőinfrastruktúra tekintetében.”
Át az Alpokon
Münchenből indulva az MAN Lion's City 12 E első úticélja Innsbruck volt, innen a második nap Svájcba vezetett az útja. A második napon 1248 méter, míg a harmadik napon 1433 méter szintkülönbséget küzdött le az Alpok szerpentinjein, közben Liechtenstein területén is áthaladva. A harmadik nap végén, 274,6 kilométer megtétele után, és az akár -1 Celsius fokos hőmérséklet ellenére is, 56,4 százalékon állt az akkumulátor töltöttsége.
A negyedik nap az út Zürichből Strasbourgba vezetett, innen indulva a következő két napon Luxemburg, majd Brüsszel voltak a végállomások. 2019-ben az utóbbi metropoliszban mutatkozott be a MAN Lion's City E.
A hetedik napon több mint 400 kilométert leküzdve a franciaországi Rouenba kellett eljutni. 350 kilométeres hivatalos hatótáv értékét túlszárnyalva az elektromos MAN sikerrel teljesítette a 417,9 kilométeres távot, megőrizve az akkumulátorban tárolt energia 24 százalékát. A francia városban az eredetileg kiszemelt töltő nem működött, a csapatnak azonban sikerült helyettesítőt találnia egy élelmiszerbolt szomszédságában.
Az nyolcadik napon a busz egy komp fedélzetén kelt át Írországba. Az MAN csapata a betervezett járat törlése miatt kerülőúton, egy másik hajóval tudott csak átjutni, hogy a kilencedik nap ismét átvegyék a járművet, majd elérjék a végső úti célt. Az MAN szerint a hosszú út megtételét segítette a hajtáslánc hatékonysága és a 20,8 százalékos rekuperációs ráta.
Sikeres modell
Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a 2020 óta forgalmazott MAN Lion's City E-ből már összesen 700 példányt rendeltek meg, többek között Magyarországról.
2021-ban az MAN értékesítette a harmadik legtöbb elektromos buszt Európában. A gyártó célja, hogy a következő évtized elejére a tavalyi 5,5 százalékról 90 százalékra emelje az elektromos buszok eladásain belüli arányát.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!