Trend Az autók után a városokat is okosabbá tehetik a lidar szenzorok

Az autók után a városokat is okosabbá tehetik a lidar szenzorok

autopro.hu/V.M. | 2021.08.24 04:21

Az autók után a városokat is okosabbá tehetik a lidar szenzorok

Fotó: Youtube/Velodyne Lidar

Világszerte egyre több helyen tesztelnek okos városi megoldásokat. A tesztek során kamerákat és más szenzorokat a forgalom hatékonyabb menedzselésére, bűnmegelőzésre, illetve a vészhelyzeti szituációk jobb kezelésére használnak, újabban pedig lidar szenzorokkal is kísérleteznek, hogy az általuk szolgáltatott adatokkal kiegészítve jobb helyzetfelismerést nyerjenek.

A környezetről lézer segítségével térbeli képet alkotó lidar szenzorok okos infrastruktúrás alkalmazásainak piaca egy friss előrejelzés szerint 2025-re 1,5 milliárd dollárt, míg 2030-ra 14 milliárd dollárt tehet ki – bár valószínű, hogy utóbbi értéktől el fog maradni a valós kereslet.

A lidar szenzoroknak több ok miatt is jövője lehet az okos városi infrastruktúrák részeként. A lidar érzékelőket fejlesztő amerikai Velodyne üzletfejlesztési alelnöke, Jon Barad a Forbes-nak nyilatkozva fejtette ki, hogy meglátása szerint mik is ezek az okok.

Az egyik az emberek magánéletének védelme. Ellentétben a kamerákkal, a pontfelhőket alkotó lidar szenzorok nem képesek felismerni személyeket, csupán azt tudják meghatározni, hogy az észlelt tárgy micsoda. Emiatt aztán a publikum könnyebben fogadhatja el telepítésüket.

A második ok a nagy látószög és a rossz fényviszonyok közti megbízható működés. A nagyobb területek kamerával megfigyelése sokszor több kamera együttes használatát követeli meg, míg egy jól elhelyezett lidar 360 fokos képet tud biztosítani, továbbá a rossz fényviszonyok nem befolyásolják működését.

A harmadik lidar mellett szóló érv, hogy készen kapott 3D-s információt szolgáltatnak, míg a hasonló információk videofelvételekből kinyerése a térképekhez időigényes és nem is mindig pontos.

Simább közlekedés, kevesebb baleset

Az okos infrastruktúrába integrálva a lidar szenzorok egy sor különböző területen hozhatnak fejlődést, melyekre már valós példákat is találni. Az egyik szóba jövő applikációs lehetőség a forgalomszabályozás. A Velodyne és kanadai partnere, a Blue City pont egy erre a célra használható megoldást kínálnak. Utóbbi cég a Velodyne szenzorjai által közvetített adatokból mesterséges intelligencia segítségével alakít ki objektumlistát és írja le a forgalomáramlást. Ezeket felhasználva aztán felderíthetőek a zavarok, valamint visszatérő veszélyes szituációk. Az egyik város, ahol jelenleg tesztelik a megoldást, a kanadai Kelowna városa, ahol a vezetés pozitív visszajelzést adott azzal kapcsolatban.

Búcsút inthetünk az elvesző csomagoknak

A lidar érzékelők az emberek és csomagok reptéri áramlásában is hasznosak lehetnek, ahogy azt a Párizs-Charles de Gaulle repülőtér példája is mutatja. A repülőtéren a francia Outsight fejlesztését alkalmazva integrálták a lézeres érzékelőket. A cég elnöke, Raul Bravo szerint az autóiparon kívül tevékenykedő szereplők nem rendelkeznek a szükséges tudással és forrásokkal, hogy közvetlenül a lidar szenzorok adataival, illetve hardveres elemeivel foglalkozzanak, és ahelyett egy készen kapott, egyszerű megoldásra van szükségük. A cég éppen ezért egy olyan, a szenzorok és az operátor számítógépe közé beiktatott modult fejlesztett ki, ami az akár több gyártó érzékelőitől érkező adatokat összegyűjti, majd feldolgozza továbbítás előtt. A feldolgozás beazonosított tárgyak, a repülőtér esetében csomagok nyomon követését is lehetővé teszi.

Nagyobb biztonság

Egy harmadik kiemelendő lehetséges alkalmazási terület a lidar szenzorok számára, a biztonsági célú térmegfigyelés. „Bár a kamera hatékony sok megfigyelési és észlelési applikációban, nem működik jól sötét vagy magas komplexitású környezetben” – fejtette ki az amerikai Oyla.ai vezetője, Srinath Kolluri.

A vállalat a videofelvételek és a lidar szolgáltatta adatok fúziójára fejleszt megoldást, hogy aztán az így alkotott képen a mesterséges intelligencia nagyobb sikerrel azonosítson be például embereket. A cég lidar szenzort is magába foglaló megoldása ára mindössze 500 dollárral magasabb a tradicionális, csak kamerákon alapuló technológia 1000-2500 dolláros áránál, ami még közhivataloknak is megfizethetővé teszi.

Mindezek a példák jól mutatják, hogy az önvezető járművek mellett az okos infrastruktúra részeként is lehet jövője a lidar szenzoroknak, elterjedésükhöz azonban kulcsfontosságú lesz a könnyű kezelhetőség, valamint az elérhető ár.

Kiemelt Partnereink