Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Romániába költözik a Michelin gumigyára
2024.05.02 15:17Kirúgja az összes töltéssel foglalkozó dolgozóját a Tesla
2024.05.02 13:18Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az 5G akár életeket is menthet
Az okos városok még okosabbak és sokkal biztonságosabbak lehetnek az 5G hálózatnak köszönhetően, mely nem csak az emberekre vigyáz, hanem az életszínvonalat is hivatott javítani.
– Nem hinném, hogy az 5G-nek nagy népszerűsítésre lenne szüksége – mondta el Nakul Duggal, a Qualcomm gyártmánymenedzsmentjének szenior alelnöke. Duggal számára az előnyök nyilvánvalóak, a vállalat pedig az idei évet az 5G évének tartja több mint kéttucat 5G-kompatibilis okostelefon is piacra kerül év végéig, melyekbe Qualcomm lapkakészlet kerül.
Az 5G-nek számos előnye van, az egyik legkiemelkedőbb közülük azonban a sebesség. A Qualcomm bemutatója alapján a legnagyobb letöltési sebesség 4,5 gigabit másodpercenként, míg az átlagos adatátvitel sebessége 1,4 gigabit másodpercenként. Ez azt jelenti, hogy egy kétórás filmet 17 másodperc alatt tölt le, míg a jelenlegi 4G csupán 6 perc alatt teszi meg ugyanezt. Más szavakkal az új 5G-s telefonok ezerszer lesznek gyorsabbak, mint a most zsebünkben lapuló társaik.
Az 5G és az okos városok
Mindez azonban nem csak a 4K filmek szinte azonnali letöltéséről, és a még gyorsabb jobbra húzásokról szól. Az 5G olyan előnyöket is kínál, melyek meghatározóak az okos városok számára, köszönhetően a sejtszerű járművet mindennel összekapcsoló (C-V2X) kommunikációnak, melyek lehetővé teszik a direkt kommunikációt az autók és más okos objektumok között a városi infrastruktúrában. A C-V2X így lehetővé teszi a közlekedési lámpák számára, hogy figyelmeztetéseket küldjenek a gyalogosokról a járműveknek, vagy épp az autók figyelmeztethetik egymást a közelben található jeges útszakasz miatt, kihagyva a kommunikációból a közelben található adótornyot.
Hasonló szerepet kap, mint amit a kijelölten rövid hatótávú kommunikáció (DSRC – Dedicated Short-Range Communication), a jelenleg is számos okos városban és úttestekkel kapcsolatos projektben tesztelés alatt álló technológiák, mint például a Honda Ohio állambeli programja, melynek keretein belül azonban Wi-Fi hálózatot használnak az 5G helyett.
Amikor C-V2X fékez
Jim Misener, a Qualcomm műszaki szabványaiért felelős szenior igazgatója szerint a C-V2X technológia legfőbb előnye a megbízhatóság. Jobb hibajavítással a C-V2X kétszer messzebb és kétszer gyorsabban tud üzeneteket küldeni, mint a DSRC. Ez a legfőbb különbség, amikor jármű és jármű közötti kommunikációról beszélünk, melyet milliszekundumokban mérünk. A vállalat nem sajnálta a fáradtságot ennek demonstrálására a CES 2019-en, egy Las Vegas-i parkolóban.
Azt remélik, hogy a jövőben az ilyen V2X kommunikáció automatikusan le fogja fékezni a járműveket, és amikor autonóm járművek kerülnek az utakra, az ilyen üzenetek kulcsfontosságúak lesznek mozdulataik koordinálásában az utakon és autópályákon. A C-V2X kommunikáció azonban olyan városi infrastrukturális elemeket is magába, foglal, mint a városi kamerák.
De mit tesz a gyalogos?
– Használható lesz a szándék meghatározására is, hogy például mit fog valószínűleg tenni a gyalogos. Mindez egy kamerával érhető el, ami a szándékot egyből az érkező autónak küldi – magyarázta el Duggal.
Minél több autóba kerül az új technológia, annál vonzóbb lehet ez a lehetőség a városok számára, mint hosszú távú befektetési lehetőség. Sok elemző szerint ez nagyon hamar megtörténhet. A Ford például bejelentette, hogy 2022-re minden autójába C-V2X technológiát szerel. A Bosch, a Continental és további alkatrész-beszállítók is közölték, hogy olyan rádióik lesznek, melyek a DSRC és a C-V2X technológiával is kompatibilisek.
Nyolcmilliárd órát állunk dugóban
A C-V2X nagy előrenyomulása nem csak annak köszönhető, hogy életeket akarnak menteni, hanem, hogy javítsák az okos városok életminőségét is. Csak a forgalmi torlódások évente nyolcmilliárd órába kerülnek az Egyesült Államok autózói számára. A közlekedési dugók ezen kívül rengeteg üzemanyagot emésztenek fel, éves szinten akár 15 milliárd liter pluszfogyasztást is okozhatnak, ami szmoghoz és légszennyezéshez vezet.
– A biztonság, a videós elemzések, a lőfegyver felismerés és a működési hatékonyság növelése is a hatáskörök között szerepel – mondta el Lani Ingram, a Verzion kommunikációs vállalat okos közösségekért felelős alelnöke.
Az audió hálózatipontok, melyeket lámpaoszlopokra szerelnek, például felismerik a pisztolylövések hangját, a burkolatba ágyazott magnetométerek a forgalma figyelik, az utcai lámpákban elhelyezett mozgásérzékelő és közelségi szenzorok pedig erősíthetik, vagy gyengíthetik a LED fényeket éjszakánként, attól függően, hogy milyen sűrű a forgalom. Ez utóbbi például akár 80%-os energia-megtakarítást eredményezhet a hagyományos közvilágítással szemben.
Az okos is lehet okosabb
Az 5G használata az okos városok még okosabbá tételében azonban kihívásokat generálhat. Zavar keletkezhet a kommunikációs adatforgalomban, mellyel a városoknak hamarosan meg kell küzdeniük, a járdák mozgásérzékelőitől kezdve a videokamerákon át a számtalan jármű (beleértve a buszokat, bicikliket és megosztott autókat is) sebességével, helyzetével, és jelenlegi állapotával kapcsolatos üzenetek záporával. Ez nagyon gyorsan túl bonyolulttá válhat.
– A motorok esetében például nem csak az első kerék szöge meghatározó a haladási irány szempontjából, hanem, hogy a vezetője mennyire dől be a forduláshoz – magyarázta el Misener, hangsúlyozva, hogy így még több információt kell a V2X spektrumba sugározni.
Miközben legalább egy évbe telik, mire a felhordó hálózatokat olyan korszerűvé teszik, hogy az 5G-t kezelni tudja, vannak már olyan városok, melyek használják ezt. A Verzion már Houston-ban, Los Angelesben és Sacramentóban is kínál 5G szolgáltatást. Az AT&T telekommunikációs vállalat pedig Egyesült Államok-szerte 12 városban kínál 5G-t, főként olyan otthoni felhasználók számára, akik már 5G Wi-Fi routerekkel rendelkeznek.
Hátrányban a vidék
Továbbá a tény, hogy az 5G elsőként inkább a nagyvárosi, mintsem a vidéki területeken lesz elérhető, még nyilvánvalóbbá teszi a jövő számára az infrastrukturális kommunikáció jelentőségét, akár a bűnüldözés, a közlekedés áramlásának fejlesztése, vagy a még megbízhatóbb vezeték nélküli kommunikációs csatorna szempontjából is.
Ahogy Misener hangsúlyozta, ha egy közlekedési hatóság elhelyezi a technológiát egy közlekedési csomópontnál, már azonnal hasznot húzhat belőle.