Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ezeket a fenntartható megoldásokat mutatta be a Bosch
2024.05.05 16:19Budapestről egyszer már elküldött buszokat bérel a BKV
2024.05.05 12:23Ön tudja, hogy miért levegővel töltjük fel az abroncsokat?
2024.05.05 08:18Az MI megmondja a politikai hovatartozását pusztán az arcára nézve
2024.05.05 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A múlté lehet a guminyomás-ellenőrzés?
Az elmúlt években a gumiabroncsgyártók rengeteget tettek azért, hogy meggyőzzék a vásárlóikat arról, hogy a termékeiket érdemes megfontolt módon kiválasztani vásárláskor. Ennek köszönhető például, hogy az autórajongók egy gondos kiválasztási folyamat során döntik el, hogy milyen gumit szerelnek fel autójukra. Mostanában azonban a gyártók ennél még tovább mennek – olyan technológiákat alkalmaznak intelligens gumiabroncsok formájában, amelyek könnyebbé teszik a vásárlóik életét.
Nemrégiben a Pirelli beszélt arról, hogy „okosabroncsokat” terveznek gyártani, beépített chipekkel. A Continentalnak is vannak ehhez hasonló elképzelései, amelyek közül az egyik a CARE abroncs, amely az angol Connected, Autonomous, Reliable és Electrified szavakból áll össze, tehát egy csatlakoztatott, autonóm, megbízható és elektromos gumiabroncsot jelent.
Nem csak nyomásmérésre jók
A Pirellihez hasonlóan a Continental is fejleszt az abroncsaik futófelületébe ágyazott érzékelőkön alapuló gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszereket (TPMS). 2014 óta minden Európai Unióban eladott új autóban kötelező a TPMS alkalmazása. Az egyik megvalósítási módja ezeknek a direkt rendszerű TPMS, amely egy kis, akkumulátorral működő érzékelőből áll, amely a kerék belsejében található abroncsszelep hátuljára van szerelve.
Azonban a beépített szenzorok többet is fognak tudni, mint csak a guminyomás monitorozása – a Continental Pressure Proof rendszerével az abroncs folyamatosan az előre beállított nyomáson fog tudni működni. Ennek a megoldásnak része a Pressure Boost (azaz nyomásnövelés), amely egy kerékbe beépített légpumpát takar, ami a kerék általi centrifugális erőnek köszönhetően működik. A levegőt egy kis méretű integrált tartályban tárolják, amely készen áll a nyomás növelésére, amint a rendszer észleli, hogy a gumiban szükség van rá.
Bonyolultan hangzik és úgy is néz ki, de tekintettel arra, hogy javítani kell az autók üzemanyag- és energiahatékonyságát, a gumiabroncsgyártók nyilvánvalóan úgy gondolják, hogy érdemes foglalkozni az ötlettel. A Continental becslései szerint a gumiabroncsok élettartama akár 7400 kilométerrel is meghosszabbítható, az üzemanyag-fogyasztást pedig akár 3 százalékkal is csökkentheti az általuk kifejlesztett rendszer.
Veszélyekről tájékoztathatnak az abroncsok
Egy dedikált felni-abroncs összeállítás komplikáltnak hathat, azonban nem most látnánk ilyet először – gondoljunk csak a defekttűrő kerekekre. Az intelligens gumiabroncs-érzékelők továbbá más dolgokban is segíthetnek. Más ezeken az ötleteken dolgozó gumiabroncsgyártókhoz hasonlóan a Continental is gondol az autonóm autókra és a több sofőr által használt, megosztott flottákra. Az abroncsokban lévő szenzorok a jövőben a teljes flottától képesek lesznek hőmérsékleti és nyomásadatokat gyűjteni, amiket kielemezve akár veszélyeket is előjelezhetnek majd.
Tovább tekintve a jövőbe, az abroncsgyártók úgy látják, hogy amikor a nagyfokú autonómia végre megérkezik útjainkra, az összekapcsolt abroncsok fontos szerepet játszanak majd a szisztémában. Az úttest monitorozása, tehát például, hogy mennyi víz vagy jég van az utakon, valamint az abroncs nyomásának, elhasználódásának és sérüléseinek a felügyelete elkerülhetetlen lesz, amennyiben azt akarjuk, hogy az autonóm autók tényleg a valóságunk részéve váljanak, és önállóan, emberi beavatkozás nélkül működhessenek, akár mint robotaxik – írta meg az Autocar.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!