Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ha most nem kezd terjedni az üzemanyagcellás hajtás, akkor soha
Tizenhárom autóipari és energetikai vállalat összesen tízmilliárd dollárt önt a technológia fejlesztésébe. Van hova fejlődni, a hajtástípus még Németországban is olyan, mint a fehér holló.
A Daimler, a BMW és a Toyota áll az élén annak a 13 céget tömörítő társaságnak, mely az üzemanyagcellás hajtás értékesítéseinek növelését tűzte ki célul. A többek között a Shellt, az AirLiquide-t, a Linde-csoportot és a Total SA-t is soraiban tudó társulat a következő öt évben összesen tízmilliárd dollárt költ majd infrastrukturális és további technológiai fejlesztésekre.
Az autoblog.com szerint jelenleg a hidrogénalapú mobilitás fejlesztésére évente körülbelül 1,5 milliárd dollár megy el, a 2014 óta létező „Hidrogén Tanács” az összeg növelésével az innováció sebességét pörgetné fel. A végtermékként mindössze vizet kibocsátó technológia erősítésébe és terjesztésébe nemzetállami forrásokat is bevonhatnak, ám erről egyelőre nem sok konkrétumot ismerni.
A kezdeményezés érthető, hiszen a technológia hétköznapokban betöltött arányán bőven van mit javítani: az Egyesült Államokban például mindössze 33 nyilvánosan hozzáférhető hidrogénkút létezik, de Németországban sem túl biztató a helyzet. Az ottani utakon statisztikák szerint mindössze 314 hidrogénes autó fut, tavaly csupán 49 ilyen kocsit adtak el. A német felhasználókat jelenleg 28 töltőállomás szolgálja ki, ennek számát év végére hetvenre, 2023-ra pedig négyszázra növelnék. Mindeközben komoly hatósági nehézségekkel is szembesülnek a Hidrogén Tanács tagjai, hiszen a korábban várt 8-12 hét helyett akár egy évig is eltarthat egy új töltőállomás engedélyeztetési folyamata.
Az üzemanyagcellás gépek alacsony arányának korántsem a hiányos infrastruktúra az egyedüli oka. A modellkínálat nem túl széles (Németországban három, az USÁ-ban viszont csak egy típus érhető el), és a hidrogénes kocsik ára sem épp fogyasztóbarát: az olcsóbbnak számító Honda Clarityért például 60 ezer eurót (18 millió forintot) kérnek. A borsos árak ellen hathat a választék bővülése - többek között a Toyota és a Daimler is hamarosan új hidrogénes modellt mutat be.
A kocsikkal egy tankkal megtehető távolság 5-700 kilométer közé esik, ami önmagában nem, csak a ritkás töltőhálózat miatt gyengeség. Az sem túl előnyös, hogy a száz kilométernyi utazás a Toyota Mirai hidrogénfelhasználásával nagyjából 2100 forintba kerül. Ez persze még mindig kedvezőbb, mint egy átlagos belsőégésű kocsi fogyasztása, de a kis különbség miatt a vételár többlete lassan térül meg.