Trend Ezért nem kerül még egy darabig sorozatgyártásba az önvezető kocsi

Ezért nem kerül még egy darabig sorozatgyártásba az önvezető kocsi

autopro.hu/B.B. | 2017.06.30 12:34

Ezért nem kerül még egy darabig sorozatgyártásba az önvezető kocsi

Bár azt gondolnánk, a technológia már két kézzel dörömböl az ajtónkon, a valóságban a tömeges elterjedés még igencsak messze van. Soroljuk az okokat.

Hirdetés

Ma már szinte nem telik el úgy nap, hogy az autóipari témájú honlapokon ne lenne szó az önvezető autókról, a hozzájuk kapcsolódó újabb és újabb fejlesztésekről, vállalati fejleményekről. Ez nem is csoda, hiszen az autógyártókon és beszállítókon kívül ma már a techcégek és egyes -szolgáltatók is szerves részét képezik az autóiparnak. Kétség sem fér hozzá, hogy a sofőrmentes járművek alapjaiban forgatják fel az autóipart és a majd hétköznapjainkat is, de az Automobilwoche szerint a technológia sorozatgyártása még jócskán odébb van, mint ahogy azt a hírekből gondolnánk.

Amíg a technológia tömegesen ér el a végfelhasználóhoz, jópár kihívásra kell választ találni. Az elsődleges kérdés, a biztonság végső kiforratlanságát jól mutatja, hogy a már elérhető, többé-kevésbé önvezető kocsikat megkötések és apróbetűs részek sorának elfogadásával lehet használni. És akkor még nem is beszéltünk a trend jogi, biztosítási stb. helyzetéről.

A közvélemény informálása szempontjából a prímet egyelőre a gyártók és beszállítók egyedi marketingakciói viszik, ezek azonban nem hangsúlyozzák, hogy az önvezetés a piacon egyelőre csak a felsőkategóriás gépeknél (csak néhány példát említve: Audi Q7, BMW 5-ös és 7-es széria, Mercedes E- és S-osztály, Tesla Model S és X, Volvo XC60 és XC90), ott is csak alaposan korlátozva érhető el. Az autonóm gépek jellemzően még ma sem engednek meg pár másodpercnél hosszabb szabadságot a sofőrnek, már ha egyáltalán szabadságnak nevezhető az, amikor a közlekedés folyamatosan emberi felügyeletet igényel. Jobban tesszük tehát, ha az újságolvasást, levelezést, esetleg alvást még jó időre elfelejtjük.

A technológiát ábrázoló képek egyelőre még egy távolabbi jövőt mutatnak

Tegyük hozzá, a fejlődés folyamatos és konkrét: az új Mercedes S-osztály önvezető tagjai már nem csak a kanyarokat és kereszteződéseket képesek egyedül legyűrni, de Andreas Wedel fejlesztő szerint a típus hamarosan az autópályás előzéseket (sávváltás, tempónövelés, majd visszasorolás) is önállóan végzi el. A sofőrnek mindehhez csak jeleznie kell az előzési szándékot az indexkaron. Nagyobb, szintén autópályára vonatkozó (valószínű a Mercedesével egyenértékű) dobást ígér az Audi is, igaz, a részleteket csak a nyár hátralévő felében teszik közzé.

Az egyetlen, de jókora szépséghiba, hogy a funkció aktiválhatósága úttípustól, helytől, sebességtől függ, ráadásul nem is kicsit, hiszen még a trend európai úttörőjének számító Németországban is csak néhány helyen engedélyezett a robotpilóta használata. Más a helyzet a parkolás terén. Ezt a műveletet már jóval nagyobb önállósággal hajtják végre az arra képes modellek, erre az ötös BMW vagy az E-osztály eseténen a tulajdonos például már a kocsin kívülről, kulccsal vagy okostelefonnal is utasíthatja a kocsit. Az persze megint más kérdés, hogy az egész utazást nézve a teljesen autonóm parkolás is csak a teher kis részét veszi le a vállunkról.

Kiemelt Partnereink