Trend Európa-szerte 1000 sofőrrel indul az önvezetőteszt

Európa-szerte 1000 sofőrrel indul az önvezetőteszt

Pardavi Mariann | 2018.08.31 08:36

Európa-szerte 1000 sofőrrel indul az önvezetőteszt

Idén ősszel elkezdődik az automatizált közlekedéssel kapcsolatos egyik legjelentősebb európai projekt járműtesztelési fázisa. A szakmai körökben L3 Pilotként ismert program aktuális fejleményeiről beszélgetünk dr. Nyalka Csabával, a DLA Piper Horváth és Társai Ügyvédi Iroda együttműködő ügyvédjével.

– Mit érdemes tudni az L3 Pilotról, a kutatás hátteréről és annak támogatóiról?
– Az L3 Pilot a gépjárműgyártók európai kutatási és fejlesztési szövetsége, az EUCAR egyik legjelentősebb K+F programja, ami 2017 szeptemberében indult és 48 hónapon keresztül zajlik. A 68 millió euró költségvetésű projekt financiális hátteréből 36 millió eurót EU-források, a fennmaradó összeget pedig a projektben résztvevő partnerek biztosítják. A 34 együttműködő tag között olyan kiemelkedő autógyártók vannak, mint például az Audi, a BMW, a Daimler, a Ford, a Honda, a PSA-csoport, a Renault, a Toyota, a Volkswagen vagy a Volvo. Partnerként olyan beszállítók vesznek részt a munkában, mint az Autoliv, a Delphi vagy a FEV. A projekt közreműködői továbbá elismert kutatóközpontok, egyetemek, technológia cégek, valamint a hatósági oldal is képviselteti magát az illetékes holland felügyeleti szerv révén. Prominens partner a FIA, azaz a Nemzetközi Automobil Szövetség is. Külön kiemelném, hogy a tagok között két biztosító, az Allianz és a Swiss Re is megtalálható, ami jól mutatja a folyamatok dinamikáját és előrehaladottságát. Érthető, hogy a biztosítási piac szereplői szintén képviseltetik magukat egy ilyen projektben, hiszen a kutatási fázisban már ezek a cégek is naprakész információcsomaggal kívánnak rendelkezni annak érdekében, hogy legmegfelelőbb üzleti modelleket tudják kidolgozni a felelősségbiztosítás területén.

– Milyen újabb szakasz kezdődik az L3 Pilotban, ami a beszélgetésünk apropóját adja?
– A legaktuálisabb fejlemény, hogy a projekt az egyéves előkészítő munka után idén szeptembertől új fázisba lép. Nevezetesen Európa számos országában elindul a tesztelési folyamat 1000 vezető részvételével és összesen száz, speciálisan felszerelt jármű használatával. A tesztelés a szerteágazó, valós körülmények között szerzett információkkal és friss tapasztalatokkal minden bizonnyal újabb impulzusokat ad az automatizált közlekedés technikai, jogi és egyéb felmerülő kérdéseinek szabályozásához.

– Milyen alkalmazási területeken és milyen felszereltségű járműveket tesztelnek a közeljövőben?
– Az újabb gyakorlati tapasztalatok összegyűjtése autópályákon, forgalmi dugókban és városi forgalomban történik, de kiemelt fontosságú az automatizált parkolás tesztelése is. A járművek többsége a Society of Automotive Engineers, az SAE által meghatározott harmadik szintnek, azaz a feltételes automatizáltság szintjének megfelelő felszereltséggel rendelkezik. Ez praktikusan annyit jelent, hogy az automata járművezető-rendszer meghatározott körülmények között már képes irányítani az autót, de a járműben kötelezően helyet foglaló vezetőnek szükség esetén vissza kell tudnia venni az irányítást. A felszereltség vonatkozásában utalnék arra is, hogy kisebb részben tesztelnek majd olyan autókat is, amelyek csak a második szintű, részleges automatizáltságot biztosító rendszerekkel rendelkeznek, de olyanokat is, amelyek már a negyedik szintnek, a magas szintű automatizáltság követelményeinek is megfelelnek.

– Hol zajlanak a tesztvezetések?
– A mostani fázisban Ausztria, Belgium, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Németország, Olaszország és Svédország vesznek részt. Az egyes országokon belül olyan városok érintettek, mint például Brüsszel, Coventry, Göteborg, München, Torinó, Párizs vagy Wolfsburg. A projekt összetettségét és nagyságrendjét mutatja, hogy az Egyesült Királyság kivételével a többi állam helyszínt biztosít a határokon átívelő tesztvezetések lebonyolítására is. Ennek kapcsán azért is nagyon hasznosnak ígérkezik a tesztelés, mert országonként különbözhetnek például a forgalomtechnikai eszközök, a közúti jelzőtáblák, az útburkolati jelek, valamint előreláthatólag a közlekedési szokásokban is lesznek eltérések. Így összegyűjthetők és kiértékelhetők lesznek a különbözőségekből eredő újabb tapasztalatok is.

– A tesztvezetők milyen körből kerülnek ki?
– Speciális körülményt jelent, hogy a nemzetközi összetételű csapat csak részben áll speciálisan kiképzett pilótákból. Szándékoltan lesznek olyan, kifejezetten nem profi vezetők is, akik a mindennapokban a projektet támogató partnereknél dolgoznak, de érdekelte őket a tesztelésben való részvétel. A különböző szakmai háttérrel és tapasztalattal rendelkező pilóták aktív közreműködése már önmagában többletinformációkkal szolgálhat, mivel kamerákkal vizsgálják majd a tesztvezetők magatartását és reakcióit a különböző közlekedési helyzetekben.

– A szakértők mit vizsgálnak a kamerákkal?
– A tesztvezetőkön túl magát a járművet, valamit a közlekedés egyéb szereplőit. A szakemberek így kívánnak újabb aspektusokat összegyűjteni és értékelni az ember-gép interakció, valamint az eltérő technikai szintet képviselő rendszerek mindennapi működtetése kapcsán.

– Hogyan rendszerezik a tesztelés során szerzett tapasztalatokat?
– Az L3 Pilot kifejezett célja, hogy a vizsgálati eredményeket, valamint a tesztelések során szerzett, közép- és hosszabb távon egyaránt irányadó tapasztalatokat egy Code of Practice dolumentumban foglalják össze. Ez az anyag további információforrást jelent majd mind a technikai szakértők, mind a piaci szereplők, mind pedig a kodifikációs folyamatokban részt vevő jogászok számára. Megjegyzem nekünk, ügyvédeknek kiemelten fontosak ezek a technikai jellegű kutatások, különösen az automatizált közlekedés dinamikusan változó, napról napra formálódó területén. Szakemberként komplex módon szükséges gondolkodnunk és nem elégedhetünk meg kizárólag szűk értelemben vett jogi anyagok megismerésével. Az automatizált közlekedéssel kapcsolatban csak akkor tudunk ügyfeleinknek értékes és használható jogi tanácsokat adni, ha megfelelően ismerjük a műszaki hátteret és technikai folyamatokat is. Ezért mindenképp érdemes figyelemmel kísérnünk különböző kutatási projektek aktuális állását, így például a volumene és komplexitása miatt kiemelkedő L3 Pilot fejleményeit.

Kiemelt Partnereink