Trend Az e-autózás felforgatja a szervizhálózatot és az alkatrészellátást – interjú az MGE elnökével

Az e-autózás felforgatja a szervizhálózatot és az alkatrészellátást – interjú az MGE elnökével

Kuthi Áron | 2018.07.11 08:38

Az e-autózás felforgatja a szervizhálózatot és az alkatrészellátást – interjú az MGE elnökével

Autófogyasztásba kezdett a magyar, de még mindig túlsúlyban vannak a flottavásárlások. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint a kereskedések nem tudnak igazán felkészülni arra, ha egyszer majd lassulás jön. Egy biztos, elektromos forradalomtól egyelőre nem kell tartani.

Hirdetés

– Tizennégyezer felett alakult az újautók forgalomba helyezésének száma júniusban, ez jelentős, 30 százalékos növekedés 2017-hez képest. Ez trend vagy csak idényjellegű kiugrás?
Ez egy trend része, a válság mélypontja óta tart ez a fajta helyreállás, és most ezt látjuk gyorsulni. Ha a teljes, új- és használtautó-importot nézzük, idén már 300 ezer körül fog alakulni a forgalomba helyezések száma. Állandó probléma, hogy a használtautó-behozatal összetétele nagyon rossz, itt legalább 60 százalékot tesz ki a 11-12 évnél idősebb jármű.

A magánszemélyek aránya az újautó-vásárlásban 40 százaléknál áll. Még messze az ideális állapot?
Ez a fele, mint ahol lennie kellene. A 2000-es évek elején fordult elő utoljára, hogy új autókat 80 százalékban magánszemélyek vettek. Ma 300 ezer lehet a céges autók száma, a teljes lakossági autópark pedig 3 millió felett, tehát teljesen máshol állunk. Már régóta szorgalmazzuk az elavult autópark arányának gyors csökkentésére az úgynevezett fordított teljesítményadó bevezetését, amely szerint az alacsonyabb kibocsátású, modern autókra eső teljesítményadó alacsony, a régiekre eső pedig magasabb lenne. Ezt persze a használtautók esetében csak azokra vonatkozna, amelyek a szabályozás esetleges életbe lépése után cserélne gazdát, vagy jönne be az országba. Így 4-6 év alatt jelentősen meg lehetne újítani a hazai gépkocsiállományt.

Egyébként milyen piaci veszélyeket rejt ez a fajta hirtelen bővülés?
Európai összehasonlításban is nagyon meredek ez a 30 százalékos növekedés. Közgazdaságilag egy kétszámjegyű változás nehezen magyarázható az autópiacon. Nagyon jó hír, hogy így alakulnak a dolgok, de kereskedelmi és szerviz-szempontból nagyon nehezen lekövethető. Az a nagy veszély, hogy ezek a nagyon szélsőséges boomok és visszazökkenések nagyon nehézzé teszik az ellátási logisztikát. És ehhez még hozzáadódik a forintárfolyam gyengélkedése, valamint a NEDC károsanyag-kibocsátási mérési szabványról a WLTP-re való áttérés.

A szabványváltás milyen többletköltséget jelent? (A két szabvány közötti különbségekről itt látható remek infografika.)
Ez a költség a gyártókat terheli.

A meredek piaci növekedésben rejlő veszélyek elhárítására milyen tanácsokat tud adni az MGE?
Nincs jó tanács, csak valami olyan, hogy az importőröknél legyen nagyobb a készlet. Persze ha visszaesik a kereslet, akkor fennáll a leárazás kockázata. Itt most az lehet a nyerő, akinek az üzleti tervei éppen közelebb állnak a valósághoz. Ha az üzleti tervek folyamatos kiigazítása összhangban áll a logisztikai szervezéssel, akkor talán lekövethető ez a konjunktúra.

A rossz forint magával hozza az áremelkedést. Mikortól fogja ezt megérezni autóvásárló?
Sokáig nem lehet egy ilyen árfolyamcsökkenést lenyelni.

Milyen trendek mutatkoznak a magyar vagy térségi autópiacon az elektromos és hibrid hajtáslánccal kapcsolatosan? Az eladásokban mutatkozik már értékelhető szegmens?
Az elektromos autó jó termék, de még nem kiforrott. Olyan szolgáltatást nem nyújt, mint amit amúgy egy autótól az ember elvár. A szűk keresztmetszet az ár, a hatótávolság és a töltőállomások alacsony száma. Idén már 1000-nél több e-autót fognak vásárolni Magyarországon, de ez a mennyiség a 130-140 ezer forgalomba helyezés tükrében elenyésző. Nem nagyon látszik, hogy tömegek állnának sorba elektromos autóért. Inkább az, hogy nagy az idegenkedés a technológia iránt.

Az sem vonzerő, hogy ingyenes a töltés?
Nyilvánvaló, hogy az áram előbb-utóbb itt is pénzbe fog kerülni, így ez nem lényeges vásárlási szempont.

A régióban hogy áll hazánk az elektromos autók eladásában?
Nem is rosszul. A 40 milliós Lengyelországban körülbelül annyi az eladás, mint nálunk. Vagyis az emberek tényleg csak akkor hajlandók valamit megvenni, ha versenyképes áron versenyképes szolgáltatást kapnak.

Van-e előrelépés azzal az MGE-javaslattal kapcsolatban, amely a vegyes használatú kishaszon-gépjárművek kategóriájának újra-bevezetéséről szól?
Ezt a vállalkozóbarát kategóriát a 2000-es évek elején azért szüntették meg, mert sok visszaélés volt vele. Olyan garancia-rendszert dolgoztunk ki, amely biztosítja, hogy ezúttal nem lehet visszaélés. Csak a vegyes kategóriától évi 3-4 ezres eladást lehetne remélni. A kormány részéről van erre fogadókészség, de egyelőre kétségek, félelmek övezik a kérdést, mert senki se akar rengeteg nagy terepjárót látni a belvárosban. És ez persze jogos igény. A javaslatunk e kétségekre megoldást nyújt.

Az importőrök hogy tekintenek az önvezető technológiára?
A vezetéstámogatás, az önvezetés nem jelenti azt, hogy kevesebb autó lesz a világban. A jövő közlekedési modelljében várhatóan nagy lesz a car sharing aránya. A magas kihasználtság miatt a járművek sokat fognak menni, hamarabb kell majd lecserélni őket. Ahol jelentősebb változást fog mindez kiváltani, az a szervizipar, az alkatrész- és beszállító-ipar. Az e-autókban sokkal kevesebb az alkatrész, más jellegű szervizt és tudást fog mindez megkövetelni. De amelyik kereskedő e-autót forgalmaz, az meg is kapja a képzést és hátteret ehhez. A kereskedő franchise-csomagban veszi meg az elektromos mobilitást, szervizhálózattal, saját töltővel együtt, de pénzügyi kérdés, hogy meg tudja-e lépni valaki ezt a súlyos beruházást.

A hazai szervizhálózat mennyivel elmaradottabb, mint például a német?
Szögezzük le, a hazai szervizek semmivel nem rosszabbak a németeknél. Ráadásul mivel a hazai szervizhálózatok később épültek ki, egyben modernebbek is. A színvonal megfelel a Nyugat-európainak, ami nem felel meg, az a feketemunka nagy aránya.

Ezt hogyan lehetne tisztítani?
Erre vonatkozóan évek óta van javaslatunk a jogalkotó asztalán, amely a szervizekkel kapcsolatos ellenőrzési feltételrendszer egységes alkalmazását, illetve az alkatrész-forgalmazás fehérítését is tartalmazza.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink