Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Budapestről egyszer már elküldött buszokat bérel a BKV
2024.05.05 12:23Ön tudja, hogy miért levegővel töltjük fel az abroncsokat?
2024.05.05 08:18Az MI megmondja a politikai hovatartozását pusztán az arcára nézve
2024.05.05 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Szén-dioxid-megkötő autót készítettek egyetemisták
A hollandiai Eindhoveni Műszaki Egyetem mérnökhallgatói csapata, a TU/ecomotive egy fenntartható elektromos autóval állt elő, ami vezetés közben több szén-dioxidot köt meg, mint amennyit kibocsát. A Zem nevet viselő prototípus egy speciális szűrőn keresztül köti meg a légköri szén-dioxidot, ezáltal hozzájárulva a globális felmelegedés mérsékléséhez. A következő években a hallgatók tovább szeretnék fejleszteni a járművet azzal a céllal, hogy az egész életciklusát karbonsemlegessé tegyék.
A közlekedésből származik az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátásának mintegy negyede, utóbbi hányadnak pedig mintegy 60 százalékát generálják személyautók. A problémára válaszul a 35 fős holland tanulócsapat egy olyan autót készített, aminek legyártása és működése kevés vagy zéró kibocsátással jár.
Szabadalom születik
Az autó 32 ezer kilométer megtétele alatt 2 kilogramm szén-dioxidot képes kivonni a légkörből az egyedi szűrőjén keresztül. Ez egyenlő azzal a mennyiséggel, amit egy átlagos fa köthet meg. A hallgatók szerint bár ez az érték nem tűnik soknak, a hatása igenis jelentős lenne, ha a ma futó több mint egymilliárd személyautó mindegyikét ellátnák a technológiával.
Az éppen szabadalmaztatás alatt álló szűrőről Louise de Laat csapatkapitány elmondta, hogy jelenleg még tesztfázisban van, de tisztán látják, hogy a következő években képesek lesznek növelni a kapacitását. A Zem jelenleg 320 kilométert tehet meg mire szűrője megtelik, és üríteni kell. A csapat egy olyan szűrőkialakítást álmodott meg, amit a jövőben a töltőállomásokon könnyedén lehet majd kiüríteni.
Kihívás az autóiparnak
A TU/ecomotive az autója karbonlábnyomát az anyaghasználaton keresztül is csökkenteni kívánja. A monocoque és a karosszériapanelek 3D nyomtatással készültek, minimalizálva a hulladék mennyiségét. Ezenfelül a csapat olyan műanyagokból nyomtat elemeket, melyek később felapríthatóak, és felhasználhatóak más célokra.
„Pezsgést akarunk vinni az iparágba azáltal, hogy megmutatjuk mit lehet ma már elérni” – fogalmazott Nikki Okkels, a TU/ecomotive külső kapcsolati vezetője. „Ha 35 tanuló képes megtervezni és megépíteni egy közel karbonsemleges autót egy év alatt, akkor az ipar számára is mutatkoznak lehetőségek.”
Okkels hozzátette: „Felszólítjuk az iparágat, hogy fogadja el a kihívást, és természetesen szívesen dolgozunk velük együtt.”
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!