Techtogether Saját fejlesztésű motorral áll rajthoz a BME SharkTeam

Saját fejlesztésű motorral áll rajthoz a BME SharkTeam

Végh Martin | 2023.04.07 16:17

Saját fejlesztésű motorral áll rajthoz a BME SharkTeam

A BME SharkTeam és autóik, Léna (jobbra) és Mr. Shark (balra) | Fotó: BME SharkTeam

Idén eljön az igazság pillanata, ugyanis a BME SharkTeam, újraszervezését követően most először fog rajtvonalhoz állni. A fővárosi mérnökhallgatók ezt egy új autóval kísérlik meg, melynek lelke egy saját fejlesztésű belső égésű motor lesz. Az idei tervekről, az autóról, és persze a különleges erőforrásról is kérdeztük Rátki Gergely csapatkapitányt.

- A tavaly nyári újraszervezést követően a 2023-as Shell Eco-marathon lesz a BME SharkTeam első olyan versenye, melyen az autójával fog indulni. Hogyan álltok az autótok, Léna készítésével? Sikerülni fog a munkálatokat a tervezett ütemterv szerint befejezni?

- Nagyon bizakodóak vagyunk, ha minden jól megy áprilisban lábra fogjuk tudni állítani Lénát. Természetesen vannak nehézségeink, de szerencsére a partnereink nagyon segítőkészek, és a legtöbb problémánkra gyorsan találtunk megoldást.

Ugyanakkor előfordulhat, hogy nem tudjuk tartani az ütemtervet, mivel újonc csapatként a szezon elején megírt optimista időtervünkhöz képest jelentős csúszásban vagyunk. Ennek ellenére azt gondolom, hogy elkészülünk, és versenyképesek leszünk az idei Eco-marathon kezdetére.

- Be tudnád röviden mutatni Lénát, a szerkezeti felépítését és a főbb műszaki paramétereit?

- Léna egy aerodinamikailag optimalizált, szénszál erősítésű kompozit szendvics szerkezetű monocoque vázra épülő shell eco-marathon prototípus versenyautó. A csapat legnagyobb innovációja az autó erőforrása, mely egy teljesen egyedi fejlesztésű, egyhengeres dízelmotor. A tervezés során a legfontosabb szempont az energiahatékonyság volt, így a légellenállás és a gördülési ellenállás csökkentése mellett nagy hangsúlyt helyeztünk a tömegcsökkentésre is.

Léna szélvédőjének negatív szerszámját készítik a BME Shark Team tagjai

Léna szélvédőjének negatív szerszámját készítik a BME Shark Team tagjai | Fotó: BME SharkTeam

- A egyedi motor tervezését még az előző csapat kezdte el. Tudnál egy kicsit mesélni az erőforrásról, illetve arról, hogy mi teszi különlegessé?

- Igen a motor fejlesztését még az előző csapat kezdte el, mi az ő munkájukat szeretnénk befejezni. A legnagyobb segítség a tervezés során, hogy a minket befogadó Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék, külön kiemelve Lukács Kristóf mentorunkat, rengeteget segít nekünk.

Most a világpiacon elérhető legkisebb dízelmotor, például amilyen elődjeink autóját, Mr. Sharkot is hajtotta, egy több mint 200 köbcentiméteres, gyárilag 27 kilogrammos monstrum, amely habár picit át lett építve, még mindig túl erős a mi igényeinkhez képest. Az új motor, melyet idén építünk, egy 80 köbcentiméteres, eredeti tervek szerint nagyjából 7 kilogrammos motor, amely fogyasztását tekintve sokkal hatékonyabb lesz, mint elődje.

- A tavalyi interjúnk során említettétek, hogy egy szoftveres pilótasegítő rendszer megírása is tervekben van. Milyen információkkal szolgálna ez a rendszer, és pontosan hogyan könnyítené meg a pilóta dolgát?

- Szeretnénk minél többet segíteni a pilótánknak, hogy a rendelkezésre álló adatok alapján a lehető legjobban tudjuk teljesíteni a versenyt. A szoftver alapvetően azt számolná, hogy milyen sebességnél mi az optimális ív, amin haladni érdemes, ezenkívül a motorindítások pontos időpontjával is segítene minket. Ha szoftveresen kiszámoljuk, hogy milyen az általunk vélt legjobb futam, akkor az a pilótánknak egy élő útmutatóként mind a tesztek, mind a verseny során rengeteget segíthet.

A BME SharkTeam a tavaly őszi Techtogether versenyen, előtérben a elődök autójával

A BME SharkTeam a tavaly őszi Techtogether versenyen, előtérben a elődök autójával | Fotó: BME SharkTeam

- Mikor jelenhet meg az autótokban az információs rendszer?

- Az idei cél teljesíteni egy mért kört. Az erőforrásaink és az idő rövidsége miatt ez a szoftver a jövő évi fejlesztések egyikeként fog megjelenni, addig szimulációkkal és rádiókommunikációval segítjük majd a pilótánk munkáját.

- Milyen képzést folytató hallgatókra van szükség egy ilyen szoftveres információs rendszer megalkotásához? Milyen mértékben csatlakoznak be a munkába a jármű más részegységein dolgozók?

- Ez egy összetett kérdés, hiszen a szoftver rész miatt adódna, hogy mérnökinformatikusokra lenne szükség, viszont ennél az információs rendszernél nem a programkód lesz a bonyolult, hanem az a modell, amely alapján a kód a számításokat végzi, illetve az instrukciókat adja. Ez egy hosszas és kemény mérnöki munka lesz, természetesen informatikusok bevonásával.

- A BME SharkTeam a tavaszi Techtogether Automotive Hungary verseny résztvevői között lesz. A tavaly őszi megmérettetést követően ezúttal milyen elvárásokkal indultok?

- Tekintettel arra, hogy a verseny kettő nappal az Eco-marathon előtt kerül megrendezésre, így nincsenek komoly elvárásaink. Megteszünk minden tőlünk telhetőt és szeretnénk megnyerni pár különdíjat, de nem titok, hogy az erőforrásainkat és a kapacitásunk nagy részét a versenyautó utolsó simításaira fogjuk fordítani. Mindazonáltal hatalmas sikernek könyvelnénk el, ha az őszi dobogós helyünket sikerülne megtartani.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink