Techtogether Meddig lehet jutni egy liter üzemanyagból? – magyarok is rekordot akarnak dönteni

Meddig lehet jutni egy liter üzemanyagból? – magyarok is rekordot akarnak dönteni

autopro.hu/Sz.F. | 2018.07.01 06:01

Meddig lehet jutni egy liter üzemanyagból? – magyarok is rekordot akarnak dönteni

Idén Magyarországról három team, a győri Széchenyi István Egyetem, a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola és a Debreceni Egyetem Műszaki Karának csapata is részt vesz a Shell Eco-marathonon és elutazik Londonba, hogy a legjobbakkal együtt versenyezzenek és megmutassák a járműépítő képességüket.

A Shell Eco-marathonon a fiatalok több tudományos területet is érintő csapatokban dolgoznak, ahol lehetőségük van a tanultak átültetésére a gyakorlatba, kezdve a gépészmérnöki, gépjárműtechnikai ismeretektől egészen a formatervezésig és az üzleti menedzsmentig. Emellett a verseny lehetőséget ad, hogy a problémamegoldási képességüket és a rugalmasságukat fejlesszék, miközben határidőre és megadott költségkerettel dolgoznak. Ez olyan különleges tapasztalat a számukra, ami nemcsak a karrierjüket támogatja a jövőben, de egyben nyitottá teszi őket az innovációkkal kapcsolatban és segíti a praktikus gondolkodást – mondta Bujdosó Andrea, a Shell Hungary Igazgatóságának elnöke.

Az egyetlen magyar középiskolás csapatként a Kandó Kálmán Szakiskola és Szakközépiskola diákjai indultak a Shell Eco-marathonon. Már évek óta megmérettetik magukat a nemzetközi mezőnyben, és az általuk épített és fejlesztett hiperhatékony elektromos járművükkel évről évre szépen teljesítenek, és a középmezőnyben végeznek. A tavalyi verseny után a csapatnak új felállásban kellett folytatnia a versenyre való készülést, hiszen régiek közül sokan végeztek tanulmányaikkal. Két új pilóta is helyet kapott annak érdekében, hogy Londonban minden eshetőségre fel legyenek készülve. A diákok a tanult szakmának megfelelően csapatmunkában működnek együtt, a gépészek és mechatronikusok az autó mechanikáját, az elektronikai-technikus és informatikus tanulók az autó vezérlésén dolgoznak.

Idén a jármű teljesen új motorvezérlést kapott, amit a diákok egyedileg fejlesztettek ki. Két motorvezérlést is tesztelnek, és a jobb beállítást fogják használni a versenyen. Emellett a tavalyi versenyen megsérült karosszéria is javításra szorult.

Nagyon büszke vagyok a Kandós diákokra, akik szabadidejükben, szünetben és hétvégén is örömmel vállalták a plusz munkát. Már most rengeteget tanultak, hamarosan pedig a versenyen bizonyíthatják be, hogy a járművünk az európai mezőnyben is megállja a helyét – mondta Borsodi István, felkészítő tanár és csapatvezető.

A debreceni csapat két éve indult először a versenyen, akkor még csak tapasztalatszerzés céljából. Már a tavalyi versenyen is teljesen saját vezérléssel futottak, az idei versenyre pedig új elektronikai vezérlést tervezett a csapat annak érdekében, hogy még több energiát spórolhassanak. Ezt kiegészítették még egy új National Instruments eszközön alapuló mérőrendszerrel is, ami szintén a még hatékonyabb energiafelhasználást segíti. A járműtervezésben és építésben 17 hallgató vesz a részt, köztük gépészmérnökök, mechatronikai mérnökök, és gazdasági informatikusok is találhatók. A londoni versenyre két új pilótával utaznak, akik az új pályán próbálhatják ki először a legfrissebb fejlesztéseket.

A legjobb eredményünk eddig 102,8 km/kWh, amit reményeink szerint az új vezérléssel túl tudunk szárnyalni az idei versenyen. A fejlesztések mellett megpróbáltunk minél több első éves diákot bevonni a munkába, hogy ők is megismerjék a járművet, a versenyt és a jövőben már ők vigyék tovább a csapat hírét – fogalmazott Magyari Attila, a DE MK Team csapatvezetője.

A győri SZEnergy csapat az egyik legtehetségesebb a magyar csapatok közül, és már több mint 10 éve vesz részt a versenyen. Járművükkel mindig megpróbálnak kitűnni a versenytársaik közül. Az idei verseny fordulópont lesz a csapat életében és a terveikben, hiszen több olyan fejlesztést is tesztelhetnek, ami kulcsfontosságú lesz az új autó esetében. Ők a közelmúltban mutatták be járművüket, melyről hosszas interjúban számoltunk be.

Kiemelt Partnereink