Techtogether Ötmillió forintból építenek energiahatékony járművet a győri egyetemisták

Ötmillió forintból építenek energiahatékony járművet a győri egyetemisták

Szabó Fanni | 2018.06.28 08:35

Ötmillió forintból építenek energiahatékony járművet a győri egyetemisták

Londonba utazik a SZEnergy, hogy az üzemanyag-hatékonyság határait feszegesse a Shell Eco-marathonon. A győri Széchenyi István Egyetem kampuszán tevékenykedő járműépítő csapat június 26-án mutatta be autóját, mellyel július 5-8. között állnak rajthoz, a londoni Queen Elizabeth Olimpiai Parkban. Erős a mezőny, a jármű szinte már kész, a fejlesztésekről és a közelgő versenyről Pusztai Zoltánnal, a csapat vezetőjével beszélgettünk.

Hirdetés

– A győri SZEnergy Team idén már 11. alkalommal vesz részt a Shell Eco-marathon Europe versenyen. Már csak egy hét van hátra, teljesen elkészült a jármű?
– Hétvégén már bepakoljuk az autót és indulunk is Londonba. Olyan nincs, hogy teljesen kész, az utolsó simítások még hátravannak, de nagyrészt összeállt a konstrukció. Finombeállítások vannak még hátra, futunk még néhány tesztkört az egyetem körül, amiből sok minden kiderülhet: a futóművet hogyan állítsuk be, a hajtást hogyan lehet úgy finomhangolni, hogy a lehető legjobb eredményt tudjuk elérni. Jelenleg ezek a legfontosabbak.

– Külsőre alig látszik a változás a tavalyi járműhöz képest. Milyen újításokkal álltok idén a rajthoz?
– Az első futómű nagy átalakuláson esett át, speciális lengéscsillapítót szereltünk be és a futómű geometriáját is a meglévő alumínium vázhoz igazítottuk egy frissen fejlesztett algoritmus segítségével. 3D nyomtatással készült el az új műanyag kormánymű, új kerékagyak és egyedi karbonfelni került az első futóműbe, és megújult a fékrendszer. Az új hajtáslánc reményeink szerint akár 1-2 kWh-val megnövelheti a jármű teljesítményét. Az informatikai és elektronikai rendszer is számos újításon esett át. Főleg az üzembiztonságot és az új rendszerek integrálását foglalja ez magába.

– Mennyit dolgoztatok a járművön?
– Több, mint 20 mérnökhallgató dolgozott az autón, nekem már a negyedik versenyem lesz. Az elmúlt egy hónap, vagyis a verseny előtti időszak a leghúzósabb, hiszen ilyenkor áll össze úgy a jármű, hogy nemcsak tervrajzokon, külön rész egységenként, hanem egészként látjuk a rendszert. Ilyenkor számos hiba merülhet fel. Átlagosan ebben a időszakban napi 10-12 órát dolgozunk, de tulajdonképpen ez egy egész éves munka az ötlettől kezdve a tervezésen keresztül a megvalósításig. Egy versenytől versenyig tartó ciklus.

– Mekkora a költsége egy ilyen autónak?
– A költségekre azt mondanám egy szóval, hogy sok. Minden egyedi az autón, ez pedig drága. Akár az alkatrészgyártásról, akár a rendszerekről van szó és a hozzáadott munkáról még nem is beszéltem. Nehéz pontos számokat mondanom, hiszen a karosszéria 10-15 millió forint is lehet, de ez egy egyszeri költség. Ha mégis mondanom kell egy számot, évente körülbelül 5 millió forintot ölünk bele, de ehhez jön még a versenyeztetés költsége, az utazás, az autó szállítása.

– A járművön számos cég neve feltűnik. Mennyiben segítik a munkátokat a támogatók?
Szerencsére nagyon sok szponzorunk van, nélkülük nem tudtuk volna megépíteni. Kezdeném rögtön a Széchenyi István Egyetemmel, de nem mennék el a győri és a magyarországi cégek mellett sem. Legyen szó szoftverekkel foglalkozó, vagy akár megmunkáló cégekről. A harminchoz közelít a támogatóink száma. Hozzátenném, vannak olyan szponzoraink, akiket akkor keresünk fel, ha speciálisan tőlük van szükség egy adott alkatrészre. Ilyen például a tengelykapcsoló, ezt nem szerezzük be minden évben, de ha kell, tudunk kihez fordulni.

– Rengeteg tesztkörön, szimuláción vagytok túl. Mennyivel tud többet az autó az elmúlt évekhez képest?
Nekünk az energiamérleg a fontos: mennyi energiát fogyaszt adott távolságon. A km/kWh mutató egyébként nagyban függ a pályától. A legjobb eredményünk 195 km/kWh. Tavaly Londonban 127 km/kWh volt a mérleg, de nem is a rekordot, sokkal inkább a különbségeket szoktuk nézni, hogy mennyivel vagyunk lemaradva az előttünk lévőtől. Tavaly ez 3 km/kWh volt, ami nagyon kis különbség, mondhatjuk, hogy ha máshogy fújt volna a szél, lehet dobogósok lettünk volna.

– A helyszín ugyanaz lesz mint tavaly, a pályán azonban változtattak. Ha jól tudom, utcai pályáról van szó.
Igen. A pálya egyébként minden versenyző előtt ismert, hiszen ez alapján lehet optimalizálni. Például egy dombosabb pályára másfajta hajtás-konstrukciót tervezünk, mint egy kevésbé dombosabbra. Szerencsére most nem lesz annyi emelkedő, bízunk abban, hogy ez az energiamérlegen is meglátszik. Ilyenkor a sofőrre is nagy feladat hárul, nagyon fontos a tudása és a technikája. A szervezők például azt is előírták, hogy egy jármű vezetőjének minimum 70 kg-osnak kell lennie.

– Magyarországról rajtatok kívül még két csapat, a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola és a Debreceni Egyetem csapata is részt vesz a megmérettetésen. 2015-ben és 2016-ban harmadik helyezést értétek el, tavaly pedig egy hajszállal maradtatok le a dobogóról. Mennyire erős a mezőny? Mekkora különbségek vannak az egyes csapatok között? Ki a legnagyobb ellenfél?
Egy francia és egy német csapat áll az első két helyen. Ők gyakorlatilag egymással versenyeznek, úgy gondolom tőlük még messze vagyunk, legalábbis ezzel az autóval. Jövőre, reméljük ez másképp lesz. Még bőven vannak olyan német és olasz egyetemek, akikkel fel kell vennünk a versenyt. Remélem ez sikerül és legyőzzük őket, bízom benne hogy idén dobogósak leszünk. Amikor megpillantjuk a többi autót a boksz utcában, már sok mindenre lehet következtetni. Látunk bizonyos változtatásokat, de persze az is előfordulhat, hogy csak átmatricázták az autót. Mi ezzel évről évre megtévesztjük a versenytársainkat, mert kívülről nem sok minden látszik, belülről viszont komoly változtatásokat hajtottunk végre. Az igazi nagy ugrást az eredményekben egy teljesen új karosszéria jelentené. Nyáron már ezen fogunk dolgozni, jövőre ugyanis teljesen új autót szeretnénk építeni.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink