Techtogether Guinness-rekordra készül a győri egyetem motorfejlesztő csapata

Guinness-rekordra készül a győri egyetem motorfejlesztő csapata

Szabó Fanni | 2018.10.04 14:55

Guinness-rekordra készül a győri egyetem motorfejlesztő csapata

Az idei év eredményeiről tartott beszámolót és kötetlen beszélgetésre invitálta szponzorait és partnereit a győri Széchenyi István Egyetem SZEngine motorfejlesztő csapata. A rendezvényen elhangzott, hogy Guiness-rekordra készülnek 3D nyomtatott motorjukkal.

A SZEngine idén ünnepli fennállásának 10. évfordulóját. Ebből az alkalomból nem mindennapi bejelentést tettek. Közölték, hogy Guinness-rekordra készülnek, 3D nyomtott motorjukkal. Az Audi Hungária motorfejlesztő részlegével együttműködve, több éves projekten keresztül, egy nyomtatott motor fejlesztésén dolgoznak, melynek tervezését és gyártását is teljes mértékben közösen végezik.

– Sok fejlesztési potenciál van ebben a nyomtatási technológiában, ezért is vállaltuk el azt, hogy megmutathassuk a Formula Student világának és egyáltalán a nagyvilágnak, hogy milyen különleges dologgal foglalkozunk. Egyedülálló módon a henger, a hengerfej, az összes fedél, ami a motort burkolja, mind 3D-szinterezett alumínium alkatrészekből áll, ezzel szeretnénk a Guinness-rekordok könyvébe kerülni, mint az első nyomtatott motor – büszkélkedik Gyuris Attila, konstrukciós tervező.

A Formula Student East versenyen bemutató körökkel debütált az egyedi motor.

A SZEngine négy hónappal ezelőtt mutatta be idei fejlesztését, a munka azonban nem állt meg, hiszen elkezdődött a versenyszezont megelőző tesztidőszak.

Nagyon rizikós és szűk volt ez az időszak, amely azt eredményezte, hogy a hibákat, teszteket rövid idő alatt kellett megoldanunk. Sok olyan hiba elemzése és kijavítása erre a 3-4 hetes időszakra korlátozódot, amivel eddig nem találkoztunk, de tanulva az előző évekből fel tudtunk építeni egy olyan rendszert, ami már jobb, mint a tavalyi – kezdi az eredménybeszámolót Kovács Kristóf, konstrukciós tervező.

Nem kevés feladata volt a csapatnak az idei szezonban. Probléma merült fel a váltóknál, át kellett helyezni a gyújtógyertyát és a kipufogórendszert is át kellett tervezniük. A versenyszezon pedig legalább olyan kihívásokkal állította szembe őket, mint maga a tesztidőszak. Elsőként a zalaegerszegi pályán kellett bizonyítaniuk a Formula Student East versenyen.

– A statikus és a dinamikus versenyszámokat is sikeresen teljesítettük, egészen a vasárnapi endurance-ig, ahol egy olyan hibával találkoztunk, amivel eddig még nem. Az endurance felénél – mely az egyik leghosszabb versenyszám, pilótacserével – nem sikerült újraindítani a motort. Ez váratlanul érte a csapatot, hiszen eddig nem tapasztaltunk ilyen hibát. A verseny után azonnal elkezdtük a hiba felderítését, hiszen a következő, ausztriai megmérettetésig csak egy hét állt rendelkezésünkre, hogy megoldjuk a problémát. Feszített munkatempóban dolgoztunk az Arrabona Racing Teammel együtt, de a hiba pontos okát sajnos nem találtuk meg, ezért azt a döntést hoztuk, hogy az erősebb, de kockázatosabb EVO6-os motor helyett, a bevált EVO5-ös motorral indulunk a következő versenyeken – meséli Gyuris Attila.

Ennek megfelelően az ausztriai versenyre már EVO5-ös motorral indult a csapat, azonban ott sem ment minden zökkenőmentesen.

– Installálni kellett az idei ART_05-ös autóba, újabb finomhangolásokra volt szükség, amiket már a verseny közben végeztünk, viszont ennek ellenére sikeresen teljesítettük a statikus és dinamikus versenyszámokat is. A sűrűn ütemezett dinamikus versenyszámok között azonban folyamatos olajszivárgási problémával küzdöttünk, ami annak volt betudható, hogy – az idő szűke miatt – a tavalyi szezonra felkészített motorunkat szereltük be az autóba. A tömítés elöregedett és a folyamatos terhelés miatt olajszivárgás jelentkezett – folytatja Gyuris Attila.

Motorcserére nem volt ideje a csapatnak, ezért megpróbálták orvosolni a problémát, de nem sikerült, a pilótacserénél kizárták őket a versenyből.

– Az ausztriai versenyről rögtön a németországira utaztunk, így ott volt időnk újratömíteni a motort. Még a boxba költözés előtt, kint a teherautóban be is szereltük az autóba és a feladataink nagy részét elvégeztük. Ennek köszönhetően a verseny zökkenőmentesen zajlott, teljesítettünk minden versenyszámot és gépátvételt. A legnagyobb sikert talán a Design Eventen értük el, ahol a főbíránk – a FS egyik legmehatározóbb alakja – Claude Rouelle a versenyszám után elmondta, hogy az egész bíracsoportnak elnyerte tetszését a csapat munkája és a motorfejlesztésünk. Ez egy nagyon jó élmény volt! Így zártuk le ezt a viszontagságos, de összességében sikeresnek mondható versenyszezont – zárta le az éves beszámolót Gyuris Attila.

Kiemelt Partnereink