Techtogether Eseménydús, küzdelmes volt az Arrabona versenyszezonja

Eseménydús, küzdelmes volt az Arrabona versenyszezonja

autopro.hu/K.Á. | 2019.08.23 04:30

Eseménydús, küzdelmes volt az Arrabona versenyszezonja

A győri Arrabona Racing Team egyetemi versenyautóépítő csapat idei szezonja lezárult, részt vettek a zalaegerszegi FS East, a Formula Student Germany és a Formula Student Czech Republic versenyén. A külföldi helyszíneken nem várt nehézségekbe ütköztek, de a SZEngine motorépítő csapatával minden nehézségen túltették magukat, és rengeteg tapasztalatot gyűjtve készülnek a 2020-as szezonra.

A csehországi Formula Student Czech Republic versenyével véget ért az Arrabona Racing Team 2019-es versenyszezonja. Augusztus elején részt vettek a híres Hockenheimring Formula 1-es versenypályán rendezett Formula Student Germanyn, amely egyben a világ legrangosabb versenye is. Ide a világ 35 országából 118 versenycsapat, összesen 3500 egyetemi és főiskolai hallgató érkezett. Innen mentek egyenesen az Arrabonások a csehországi Most városában rendezett cseh erőpróbára.

A következőekben az Arrabona Racing Team beszámolóját lehet olvasni, amelyben a két verseny lefolyását részletezi a győri csapat. Külön is kiemeljük, hogy a Formula Student (FS) versenyek statikus versenyszámai (például az autó megépítését prezentáló terv, üzleti számítások bemutatása) ugyanolyan fontos része a megméretésnek, mint a dinamikus rész, amikor az aszfalton bizonyítanak a gépek és a csapatok. Az Arrabona idén a SZEngine egyetemi motorépítő csapata által készített erőforrással szállt versenybe.

Formula Student Germany, augusztius 5-11.

Az események a második napon az ún. Scrutineering-el kezdődtek, amely a gépátvételt jelenti. A versenyautó teljes átvizsgálásán hamar túljutottunk, majd a Tilt teszt következett. Itt a versenyautót dönthető padra teszik, és először 45 majd 60 fokban megdöntik, így vizsgálva, hogy folyik-e bármi az autóból. Ezt követte a Noise teszt, itt az autó alapjárati, illetve emelt fordulaton kibocsátott hangnyomását mérik, 103 és 110 decibeles határértékekkel, ezt is elsőre, sikeresen teljesítettük. Utána a Brake teszt következett, ahol az autó kerekeit blokkolva kell megállnunk, ennek sikeres teljesítése után az autónk hivatalosan is megfelelt a követelményeknek.

A harmadik napon zajlottak le a statikus versenyszámok. Első volt az Engineering Design Event, ahol az autó tervezési és fejlesztési döntéseit kellett részlegenként előadnunk és megindokolnunk a gyártási folyamatok bemutatása mellett. Egyből ezután következett a Cost and Manufacturing, ahol az autó elkészítésének teljes költségvetés bemutatása zajlott. Délután jött a Business Plan Presentation, ahol egy – a csapat által felépített – fiktív üzleti tervet kellett 10 percben prezentálnunk. Csapatunk rengeteget készült a statikus versenyszámokra, a gyakorlás is korábban el lett kezdve rá, de sajnos az elképesztő mennyiségű belefektetett energia ellenére sem sikerültek úgy ezek a versenyszámok, ahogy mi szerettük volna, mindhárom esetben a a belsőégésű mezőny közepén sikerült végeznünk.

Végre a pályán!

A negyedik nap elkezdődtek a dinamikus versenyszámok. Délelőtt a Skidpad került megrendezésre, a nyolcas alakú pályán minden irányban a második kör számít, és ennek a két körnek az átlaga a végleges idő. Első pilótánk legjobb ideje 5.71 mp volt, második pilótánk 5.49 mp-et ért el. Délután sor került a Acceleration (gyorsulás) versenyszámra, ahol egy 75 méter hosszú egyenesen kell a lehető leggyorsabban végigmenni. Itt 4.91 mp volt a legjobb időnk, 109 km/h-s átlépő sebességgel.

Az ötödik napi Autocross egy Formula 1-es hétvége időmérő edzéséhez hasonlítható leginkább. Egy nagyjából 1,2 kilométer hosszú, sikánokkal és technikás kanyarokkal teletűzdelt pályán kellett teljesítenie két pilótánknak 2-2 kört. Itt akadt egy kisebb elektronikai problémánk, melyet kiváló csapatmunkával gyorsan meg tudtunk oldani. Mindkét pilótánk kiváló teljesítményt nyújtott, viszont sajnos a gumimelegítéssel és futómű beállítással adódtak problémáink, így nem sikerült az általunk kitűzött célt elérni.

Kábelszakadás vetett véget a reményeknek

Az utolsó és egyben legfontosabb nap volt a hatodik a 2019-es Formula Student Germany-n, amikoris az Endurance versenyszám került megrendezésre. Ez az embert és gépet egyaránt próbára tévő futam egy kétszer 11 km-es táv teljesítéséről szól, féltávon egy pilótacsere beiktatásával. Első etapunk jól zajlott, körről körre sikerült faragni az időn, első pilótánk konstans jó köröket hozott. A pilótacsere is zökkenőmentesen sikerült, azonban második pilótánk második körének a felénél a sebességváltó és egy szenzor kábele szakadás miatt felmondta a szolgálatot, így kiestünk a versenyről.

Az endurance napján történtek nehéz pillanatok voltak a csapat számára, de mindezek ellenére sok szép emléket szereztünk, illetve ami még fontosabb, rengeteg tapasztalattal gazdagodtunk.

Formula Student Czech Republic, augusztus 12-17.

A német versenyhez haszonlóan sikeres gépátvétellel kezdődött a cseh verseny. A felszerelések átnézésétől kezdve az autó hangnyomásszint mérésén, szivárgás vizsgálatán, féktesztjén át egészen a szabályoknak való megfelelőségig mindent rendben találtak a versenyszervezők.

A statikus versenyszámok a Cost Eventtel és az Engineering Design Eventtel kezdődtek, ahol az autó költségelemzését és az autó tervezése során meghozott döntéseinket mutattuk be a bírák számára, délután került sorra a Business Prezentáció, ahol az ART_06 versenyautónk köré felépített fiktív üzleti tervünket demonstrálhattuk.

Jó helyezések a statikus részben

Engineering Design versenyszámban 7. helyezést értük el a 33 csapat közül, Business Plan Prezentációnk 16. helyen végzett, Cost & Manufacturing versenyszámban pedig az előkelő 5. helyezést értük el. A statikus versenyszámokat követően folytattuk az autó tesztelését, valamint pilótáink gyakoroltatását.

Nem várt bonyodalmak

A verseny harmadik napján került lebonyolításra a négy dinamikus versenyszám közül három, délelőtt a Skid Pad és a Gyorsulás, délután pedig az Autocross. Rajthoz állást megelőzően az erőforrás melegítése során egy olyan mechanikus probléma jött elő, melynek semmi jele nem volt az előző nap folytatott tesztek során. Indítási problémáink voltak, ahol először az indítómotorra gyanakodtunk, de annak kicserélése után sem fordult rendesen a motor, így alaposabban át kellett néznünk a SZEngine csapatával a kiváltó okot, és nem egy néhány perces, hanem egy közel kettő órás szerelés várt a fiúkra azért, hogy a következő versenyszámokat megbízhatóan teljesítsük. Délre sikerült megoldani a problémát, egyszerre nyolc csapattag a SZEngine tagjait is beleértve dolgozott a néhány négyzetméteres boxban, példaértékű csapatmunkával rekordidő alatt sikerült a komplex szét- és összeszerelést elvégezni, de sajnos így is kicsúsztunk a Skid Pad és a Gyorsulást időintervallumából, sok értékes pontot veszítve ezzel.
Az Autocross versenyszám előtt nem volt már lehetőségünk felmenni a tesztpályára megbizonyosodni arról, hogy valóban minden komponens rendben funkcionál az ART_06-ban, de a versenyszám során minden az elvártak szerint működött, első pilótánk, aki életében akkor először vezetett Autocross versenyszámot éles versenyen, legjobb körideje 82.24 másodperc volt, amelyet második pilótánk 77.99 másodpercre javított, ezzel a 12. helyet elérve a versenyszámban.

A legkeményebb nap

Az utolsó nap volt a legnehezebb versenyszám napja, Az Endurance versenyszámé, ahol összesen 22 km-t kellett megtennünk versenyautónkkal féltávon egy pilótacserét beiktatva. Örömmel mondhatjuk, hogy pilótáink konstans jó köridőket produkáltak a versenyszám során, a 33 belsőégésű csapat közül az 5. legjobb csapatként fejeztük be az Endurance-ot, üzemanyag hatékonyság versenyszámban pedig az 1. helyezést értük el a SZEngine testvércsapatunk EVO6+ erőforrásával, lehetővé téve Számunkra azt, hogy a cseh versenyen is dobogóra állhassunk, és újra átélhessük a Formula Student East érzelmeit.
A németországi szerencsétlenségek és a csehországi kihívások ellenére sikerült hatékonyan, egy csapatként túljutnunk a problémákon, a Skid Paden és a Gyorsuláson elbukott pontok ellenére nem engedtük el a Formula Student Czech Republic versenyét, bizonyítani szerettük volna, hogy a Formula Student East során elért összesített 3. helyezés nem csupán szerencse, hanem 40 csapattag egy éves kitartó és töretlen munkája. A kihívások ellenére sikerült az összesített 8. helyezést elérnünk kategóriánkban 702.97 pontot elérve a összes 1000 pontból.

Kiemelt Partnereink