Techtogether Átlépett a hibrid korszakba a BME Motorsport

Átlépett a hibrid korszakba a BME Motorsport

Végh Martin | 2023.09.30 16:23

Átlépett a hibrid korszakba a BME Motorsport

Fotó: Facebook/BME Motorsport

Az idei versenyeire készülve a BME Motorsport először fejlesztett a belső égésű és az elektromos hajtásokat kombináló hajtásrendszert. A járműépítő mérnökhallgatói csapat tagjai óriási potenciált látnak a hibrid technológiában, ezért a jövőben annak további alkalmazását és fejlesztését tervezik. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapatának terveiről és idei évéről kérdeztük Balogh Eszter csapatkapitányt és Havasi Marcell főmérnököt.

- 2023-ban három versenyen indult a BME Motorsport, a Formula Student Easten, valamint a Formula Student horvátországi és csehországi versenyein. Milyen eredményt sikerült elérnetek a megmérettetéseken?

- Büszkék vagyunk az idei szezonban elért eredményeinkre. Ami a statikus versenyszámokat illeti, mindhárom versenyen bejutottunk az engineering design/mérnöki tervezés versenyszám döntőjébe és ebből kétszer dobogóra is állhattunk. Ez az eredmény megmutatja, hogy szakmai szempontból az élmezőnyben vagyunk. Valamint a cost and manufacturing versenyszámban, amely az autót költségvetési és gyártási szempontból értékeli, a csapat történetében először állhattunk dobogóra a cseh versenyen, majd ezt megduplázva a horvát versenyen is. A dinamikus versenyszámokban is szép sikereket értünk el. Ezek közül kiemelném a skidpad 1. helyezést Csehországban és a 3. helyezést Horvátországban.

- A magyar verseny után egyből Csehországba vezetett az utatok. Milyen kihívások elé állított titeket, hogy ilyen szorosan követték egymást a versenyek? Érzésetek szerint kihatottak ezek az eredményeitekre?

- Az egyetlen dolog, amiben megéreztük az a fáradtság volt. Egyértelműen megterhelőbb volt ez így, de úgy gondoljuk ez az elért eredményeinket nem befolyásolta. Szerintem úgy a legjobb megfogalmazni, hogy a Hungaroringen elindult a versenyszezonunk és onnantól már vitt a versenyszellem és a töretlen lendület egészen a horvát verseny végéig, a fáradtság és minden adódó nehézség ellenére is.

Fotó: BME Motorsport

- Az idei különleges év volt, hiszen a tisztán belső égésű helyett először használtatok hibrid hajtásláncot. Milyen tapasztalatokat szereztetek az új technológiával? Beváltotta a hozzáfűzött reményeket a váltás?

- Tényleg különleges év volt, és sajnos kicsit rossz értelemben is. A rossz oldal hátterében az áll, hogy a versenyszabályzat a szezon alatt is még konkretizálódott. Rengeteget tanultunk ebben az évben arról, milyen is egy ilyen komplex rendszer tervezése és működtetése. A hibrid hajtáslánc nemcsak nekünk újdonság, hanem a teljes Formula Student világának is. Ennek ellenére sikeresen tudtunk egy teljesen új koncepciót készíteni és azt meg is valósítani. Úgy gondoljuk, hogy a tesztelés alatt lévő rendszerünk nagyon is okot ad a bizakodásra, illetve egy kifizetődő befektetés – elég csak a csapat tudásának bővülésére gondolni. Amennyiben a külön vezérelhető elsőkerékhajtást is sikerül implementálnunk, úgy a köridőkben is meg fognak mutatkozni az előnyei.

- Milyen potenciált láttok a hibrid hajtásban? A tapasztalatok alapján milyen módon készültök fejleszteni a hajtásláncot?

- Nagyon nagy potenciált látunk a hibrid hajtásban mind a saját fejlesztéseink tekintetében, mind a teljes Formula Studentet nézve. Ezt az is alátámasztja, hogy a hivatalos versenyszabályzatba is végre bekerült a hibridhajtás, mint lehetőség, és így a versenyek is egységesen tudják elvárni ezt a belső égésű kategóriában induló csapatoktól. A fejlesztést tekintve szeretnénk a meglévő elektromos motort a lehető legjobban kihasználni, akár egy áttétel alkalmazásával az áthajtásnál, ezenkívül a hozzá tervezett alacsonyfeszültségű akkumulátorunkra is egy teljeskörű újragondolás vár.

Fotó: BME Motorsport

- A jövő évi versenyekre új autót fogtok építeni vagy a jelenlegit szeretnétek tovább fejleszteni?

- Mindenképpen az idei autóból szeretnénk kiindulni, és a projekt során tanultak alapján szeretnénk fejleszteni. A fókuszt a hajtásláncra helyezzük, ezzel a fejlesztési irányvonal a belső égésű motor tökéletesítése, illetve az elektromos motorokban rejlő lehetőségek teljes körű kihasználása lesz. A változtatások miatt például a szénszálas monocoque geometriája is változni fog, így, ezekkel a módosításokkal a jövő évi autónkat akár újnak is lehet majd nevezni.

- Hogyan befolyásolja a csapatösszetételt a tagok szakja szerint nézve a hibrid technológiára való átállásotok? Szükségessé teszi új tagok felvételét a belső égésű és az elektromos hajtás kombinálása?

- Szerencsére, mivel az előző szezonban is felmerült már a hagyományos és az elektromos hajtásrendszerek egyszerre alkalmazása, a jelenlegi lelkes csapattagjaink is már nagy tudást és tapasztalatot halmoztak fel a témában. Olyat, amellyel az egyetemen nem feltétlenül lehet ilyen részletes és gyakorlatias formában találkozni. Nyilván előnyös, ha több területről, több különböző szakról bővül minden tagfelvételkor a csapatunk. Azonban, mivel egy nagyon sokoldalú és bonyolult rendszerről van szó, mindenképpen szükséges egy átfogó, tapasztalatokra épülő rendszerismeret.

- Közeleg az október, ezzel együtt pedig a következő Techtogether verseny is, aminek tavaszi fordulóját a BME Motorsport nyerte meg. Tervez indulni a csapat az őszi versenyen?

- Igen, tervezünk indulni idén októberben is. Idén csakúgy, mint az eddigi években, hatalmas potenciál van a csapatban. A lehető legjobb eredményre fogunk törekedni és a célunk a győzelem megismétlése.

Az október 17-én a budapesti Eiffel Műhelyházban megrendezésre kerülő TECHTOGETHER+ Járműipari konferencia mellett egy innovatív ipari technológiákra fókuszáló kiállítás, és a már komoly hagyományokkal rendelkező Techtogether mérnökhallgatói verseny is megszervezésre kerül.

Az egynapos rendezvényen párhuzamosan zajlanak a programok az eltérő közönségnek. Az autopro.hu és a MAGE közös járműipari konferenciájának a belépő díja: 60.000 Ft+áfa. Szerezze be jegyét most az alábbi linkre kattintva! A rendezvény keretében megtartott szakmai találkozó és mérnökhallgatói verseny díjmentesen látogatható, csupán előzetes regisztrációhoz kötött.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink