Techtogether A tudományos életben is helytállnak a szombathelyi gépészek

A tudományos életben is helytállnak a szombathelyi gépészek

Végh Martin | 2023.05.06 16:23

A tudományos életben is helytállnak a szombathelyi gépészek

Fotó: Szombathelyi Gépész

Az ELTE Informatikai Kar Savaria Műszaki Intézetének mérnökhallgatói versenycsapata, az ELTE StudentTechLab nagy utat tett meg megalakulása óta, ami egykoron a fiatal tehetségek és az iskola közös kezdeményezésére történt. A csapat mára egy modern saját laborral rendelkezik, amelynek kihasználtságát nem csak a csapat, de tagjainak kutatási projektjei is biztosítják. A kezdetekről és a jelenről is mesélt nekünk Dr. Bak Árpád, az ELTE Informatikai Kar Savaria Műszaki Intézet docense.

- Mióta rendelkezik az intézmény hallgatói versenycsapattal? Milyen oldalról fogalmazódott meg az igény egy ilyen csapat létrehozására?

- Egy ilyen sikertörténet, amit ma ELTE StudentTechLab-nek nevezünk, csakis a közösség összefogása révén jöhetett létre. Mondhatjuk, hogy az első versenyünkre a csapatunk oktatói kezdeményezésre, az SMI akkori vezetésének és a duális vállalati partnereink támogatásával, hallgatói érdeklődéssel jött létre.

2017 őszén kaptunk egy meghívót és szereztünk tudomást a Techtogether versenyről. Ekkor még nem volt hallgatói csapatunk sem, az ELTE-IK Savaria Műszaki Intézet is alig néhány éve létezett, akkor három évfolyamunk volt összesen. Emlékeim szerint előadásokon, illetve folyosón a hallgatókkal beszélgetve igyekeztem a leendő csapattagokat meggyőzni, népszerűsítve a versenyt (kiemelve az egyéni karrierúthoz adott extra kompetenciákat, a budapesti „kirándulás” lehetőségét) az általam tehetségesnek és talpraesettnek vélt hallgatók között.

Fontos segítség volt az első versenyeink pénzügyi hátterének megteremtésében a duális gépészmérnöki képzés vállalati partnerei által biztosított anyagi támogatás. Az első költségvetést, a póló terveket, egy jövőbeni csapat felépítésének üzleti tervét kidolgoztam, amit bemutattunk az akkori duális munkacsoport tagjainak, és nagyságrendileg 250 ezer forint támogatást biztosítottak számunkra.

Az első nyereményünk 2018-ban az összetett harmadik helyért járó 300 ezer forint, igazi sikerélmény volt mindenki számára. Nagyon fontos visszajelzés volt, önbizalmat adott nem csak a hallgatóknak, de nekünk az Intézetnek is, és megmutatta, hogy jó úton járunk a képzéssel. Az első sikerek után, 2018/19-ben fogalmazódott meg egy csapatstruktúra kialakítása, a csapat formális működésének a megteremtése, a csapatvezető feladatainak a megfogalmazásával. Ez a tanulás időszaka volt, egyre több szervezési feladatot adtam át az akkori csapatvezetőnek, a cél a teljes hallgatói önállóság kialakítása volt. Ebben az időszakban egyeztettünk és például meghívtunk más csapatvezetőt is, hogy tanuljunk tőle.

Dr. Bak Árpádot, az ELTE Informatikai Kar Savaria Műszaki Intézet docense

Dr. Bak Árpádot, az ELTE Informatikai Kar Savaria Műszaki Intézet docense | Fotó: Szombathelyi Gépész – StudentTechLab

- Hogyan és milyen formában nyújt támogatást az egyetem a versenycsapatának? Milyen felkészítési, eszköz- és infrastruktúrabiztosítási, illetőleg pénzügyi támogatási formák állnak a bizonyítani vágyó hallgatók rendelkezésére?

- A csapat létrehozásának kezdeti fázisában (első 1-3 év) valamennyi területen segítettük a hallgatókat, mára inkább az önálló működés a jellemző. Az elmúlt években a következő formákban nyújtottunk támogatást:

  • Felkészítés/tanácsadás (üzleti jellegű formalizálás), kapcsolati tőke, csapatvezetői mentorálás.
  • Az előzetes kérdések kapcsán konzultálási lehetőség a szaktanárral.
  • Kezdeti 250 ezer forintos támogatás.
  • Kezdetek utáni, évente körülbelül 100 ezer forint nagyságrendű támogatás számlák befogadása által, a duális vállalatok támogatásának terhére.
  • Eszköz- és infrastruktúrabiztosítás: a csapat számára projektlabort biztosít az Intézet, amelyet a hallgatókkal közösen újítottunk fel, számos eszközt (például számítógép, 3D eszköz) helyeztünk el, de a hallgatói eszköznyeremények is ide kerülnek. Ezenfelül a duális partnereink által felajánlott eszközök is segítették a labor kialakítását.
  • Továbbá természetesen valamennyi labor elérhető a hallgatók számára kollégákkal történő egyeztetés alapján.
  • Egymillió forintból megvalósult „A felsőoktatásban tanuló mérnök és informatikus hallgatók innovációs kultúráját fejlesztő program” a Nemzeti Tehetség Program keretében, ebből eszközöket tudtunk beszerezni.
  • Duális partnereink eseti jelleggel egyénileg, eszközökkel és egyéb szolgáltatásokkal támogatják a csapatot.
  • A csapat pénzügyi hátterének biztosítása a Műszaki Tudományos Egyesületen keresztül történik, ide kerülnek a pénznyeremények és a támogatások.
  • Egyetemi oldalakon megjelenési lehetőség.
Folyik a munka a szombathelyi projektlaborban

Folyik a munka a szombathelyi projektlaborban | Fotó: Szombathelyi Gépész

- Mennyire részese Ön a csapatok mindennapi munkájának? Milyen területeken segíti a diákokat?

- A kezdeti időszakot jellemző szinte mindent lefedő szervezőmunkát fokozatosan átadtam, a korábbi csapatvezetőknek, jelenleg stratégiai szinten képviselem a csapatot a duális munkacsoportban. Pályázatírásban és egyéb tanácsadásban szoktam most nekik segíteni.

- Tanárként mennyire segíti a vezetőt stratégiai döntésekben?

- A kezdeti időszakban szinte heti szintű volt az egyeztetés a szállásról, utazásról, emellett fontos volt a csapatvezető mentorálása, a csapatkultúra kialakítása, a kapcsolatépítés és így tovább.

Lajber Kristóf PhD hallgató

Lajber Kristóf PhD hallgató | Fotó: Szombathelyi Gépész

Nemrég készült el a csapat által épített egyedi robotkar. A labor otthont ad projekt jellegű műszaki fejlesztésekhez vagy tantárgyakhoz kapcsolódó egyedi projekteknek. A hallgatók munkájához valamennyi kollégám (oktató, doktorandusz) nyitottan és támogatólag viszonyul.

Lajber Kristóf PhD hallgató is tagja a csapatnak, aki a kutató munkája mellet egyéb egyetemi feladatokban is aktívan részt vesz, valamint korábbi tanulmányainak hála nagy tapasztalatokkal rendelkezik a hallgatói csapatok menedzselésében és támogatásában. Az elmúlt időszakban a csapatvezetők és tagok mellett nagy szerepet játszott a csapat sikeres szerepléseiben.

- A hallgatók a munkaerőpiacon nagyra becsült szakmai tapasztalatot szerezhetnek a versenyzéssel, emellett potenciális munkaadóik látóterébe is sokkal könnyebben kerülhetnek. De miért érheti meg egy egyetemnek hallgatói versenycsapatot működtetni?

- A versenyeken indulást és a csapatalapítást több minden is ösztönözte. Kezdetben a koncepciót fiatal-képzőhelynek tekintettük, egyfajta független visszacsatolásnak a hallgatóink felkészültségével kapcsolatban (hasonlóan a Tudományos Diákkörhöz), hiszen a többi egyetem hallgatóival mérhették össze tudásukat diákjaink. Ekkor még nem volt végzett évfolyamunk, és duális partnereinktől sem rendelkeztünk munkaerőpiaci visszajelzéssel.

Ezenkívül oktatóként fontosnak tartottam a tehetséggondozást, a legkiválóbb hallgatóink számára a tanulmányok alatt olyan műszaki menedzsment (vezetési) tapasztalatok megszerzését biztosítani, amelyet későbbi vállalati karrierjük során is tudnak sikerrel alkalmazni.

Ezek mellett úgy gondoljuk, hogy a Techtogether versenysorozatnak jelentős média és szakmai értéke van. A részvétel több oldalról erősíti a szombathelyi gépészmérnök képzés országos média jelenlétét. Egyrészt az országos és a helyi médiában megjelenést biztosít a csapatnév, a képek, interjúk és beszámolók közzététele által. Másrészt képek és videók jelennek meg Instagrammon és Facebookon, a Szombatelyigépész.hu-n és a hallgatók, csapattagok saját médiafelületein. Harmadrészt segíti a beiskolázási kampány során a szak népszerűsítését, a legtehetségesebb jelentkezők megszólítását. Végül de nem utolsó sorban pedig erősíti a vállalati partnerek jelenlétét az országos médiában.

- Nem elhanyagolható előnyei mellett egyúttal nagy teher is egy hallgatónak, ha a tanulmányai és akár a párhuzamos munkavégzés mellett egy versenycsapatban is szerepet vállal. Ez természetesen igaz a tanárokra is, mivel plusz elfoglaltságként jelennek meg a támogatói feladatok. Miképpen motiválja hallgatóit és oktatóit az egyetem, hogy ennek ellenére vállalják a kihívást?

- Az ilyen munkában elsődleges a belső motiváció. Az ELTE Informatikai Kara annyival tudja segíteni a hallgatókat, hogy közéleti ösztöndíjat biztosít a csapattagoknak, míg az intézet oktatói próbálják a versenyen való részvételt támogatni az órák/számonkérések időpontjának rugalmasan kezelésével amennyiben ez lehetséges.

Fotó: Szombathelyi Gépész

- A versenycsapati tagság mennyivel teszi egyszerűbbé a tanulmányok utáni elhelyezkedést? Mit mondanak erről a végzett hallgatók?

- Csapatunk tagjai jellemzően duális hallgatók, hallgatóink jellemzően a duális vállalatuknál helyezkednek el, így véleményem szerint a potenciális jövőbeli munkaadóik látóterébe kerülés nem jelent fő motivációt. Gépészmérnök végzettséggel amúgy sem nehéz az elhelyezkedés számukra.

Ugyanakkor csapatvezetők egyéni ambícióiban, karrierútjaiban, a kapcsolatépítésben szerepet játszhat az általuk sikerre vezetett csapat hírneve. Duális partnereinkkel szoros a kapcsolatunk, egy jó szereplés komoly visszhangot kelt, így ennek híre eljut a partnereinkhez is és ez természetesen a hallgatók számára is előnyt jelenthet az előmenetelben.

- Milyen konkrét célokat fogalmazott meg az egyetem a hallgatói versenycsapatát és annak fejlesztését illetően?

- A csapat megalakulása és formálódása után a projektlabor kialakítása mérföldkő volt a csapat életében, a jelenlegi célok között szerepel a nemzetközi és programtervező informatika szakos hallgatók bevonása, a labor bővítése további eszközökkel például lézervágó, gravírozó, NYÁK gravírozó beszerzése vagy építése, a saját önálló fejlesztésű robot fejlesztése mellett.

- A hallgatói csapatok tagjai kapnak lehetőséget arra, hogy egyéb egyetemi kutatási projektekben is részt vegyenek? Mennyire jellemző az ilyen szerepvállalás a körükben?

- Abszolút jellemző. A csapat tagjai duális hallgatók, akik TDK dolgozat írásában, vagy valamelyik oktatóhoz kapcsolódóan kutatási munkában is részt vesznek. A projektlaborban rendszeresen készülnek eszközök és alkatrészek a kutatási projektekhez. A labor 3D nyomtatói számára majdnem mindig van valamilyen projekt. A nagyobb lélegzetvételű projektekből gyakran szakdolgozatok is készülnek.

Fotó: Szombathelyi Gépész

- Mennyire illeszthető be az oktatási munkába a versenycsapatok működtetése? El lehetne ismerni a csapatok munkáját akár például creditekkel? Van erre már gyakorlati példa?

- Egyértelműen, nálunk az egyetemi élet és munka szerves része a projektlabor, a hallgatói csapat működtetése, amely kapcsolódik az egyetemi oktatáshoz is. Oktatóként kiemelt törekvésem/ünk (több oktató kollégával) a projektalapú egyéni tanulási utak támogatása, tantárgy keretében felhívni a figyelmet a csapatra és a projektlabor lehetőségeire. Lajber Kristóf doktorandusz hallgatóval kidolgoztunk egy projekttámogató dokumentációt, amely a tantárgyi követelményrendszer része lehet. A hallgatóra egyénileg szabva, közös egyetértésben történik meg a projektcél és az értékéles kialakítása, utóbbinak része lehet például plusz pont vagy témaköri zh elengedése. Korábban informális gyakorlat volt részemről Menedzsment tárgyból megajánlott jeggyel elismerni a csapatvezető szervezőmunkáját. Elektromechanika tárgyból a kapcsolódó versenyszámon elért eredményért megajánlott jegy is született.

Szintén jól mutatja, hogy akkor lehet egy csapat sikeres, ha széles horizonton gondolkodik, hogy Sebestyén László, a csapat egykori vezetője olyan ötlettel állt elő, amit oktatóként csak támogatni lehet. A rendelkezésre álló nyereménykeretből hallgatói projekteket - akár tantárgyhoz, szakdolgozathoz is kapcsolódóan - kívánt finanszírozni, ami bár látszólag az egyén érdekeit szolgálja, valójában az egész csapatét és az oktatói munkáét is, hiszen műszaki alkotások születhetnek, amelyek bemutatásra kerülnek majd a soron következő versenyeken – például a Techtogetheren, ahol mindig be kell számolni a csapat elmúlt egy évben mutatott fejlődéséről és elért eredményeiről.

Másik fontos pozitív visszacsatolás, hogy a kiemelt rendezvényeinken (például szakest, duális aláírási ceremónia) a szombathelyi gépészmérnök közösség előtt elismerjük és jutalmazzuk a csapat vezetőinek és tagjainak sikeres munkáját.

A legfontosabb eredmény, hogy mára egy önfenntartó és mondhatjuk, hogy a szombathelyi gépészmérnök közösség számára egy nagy értékkel bíró mozgalom lett a hallgatói csapat és a projektlaborban folyó munka.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink