Techtogether A mérnöki életpálya nem az egyetemen kezdődik

A mérnöki életpálya nem az egyetemen kezdődik

Gégény István | 2014.04.08 08:03

A mérnöki életpálya nem az egyetemen kezdődik

A felismerés nem új, ám viszonylag kevés konkrét koncepció társult hozzá ezidáig hazánkban. A győri Mérnöki Életpálya Programot a Széchenyi István Egyetemen működő Járműipari Kutatóközpont (JKK) munkatársai mutatják be.

– Bár az utóbbi években örömteli módon növekedett a mérnöki szakma presztízse, fontos, hogy minél precízebben orientáljuk a fiatalokat, s akár egészen az akadémiai szintig elkísérjük őket. Nem elég akkor elkezdeni foglalkozni a jövő mérnökeivel, amikor belépnek az egyetem kapuján, s amikor bizony sok esetben az oktatói munka a hiányzó természettudományi ismeretek pótlásáról szól eleinte. Már a középiskolában szeretnénk megszólítani, felfedezni a tehetségeket, feladatokat adunk nekik, így motiváljuk őket a pályaorientációban – foglalta össze a kezdeményezés lényegét Bokor József, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja, a Széchenyi István Egyetemen működő Járműipari Kutatóközpont igazgatója. A professzor néhány hónapja interjút adott szerkesztőségünknek a JKK küldetéséről és aktualitásairól.

– 2013 novemberében a Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszéke, a Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Középiskola és Kollégium, valamint a Révai Miklós Gimnázium közös projektet indított. Az vol a cél, hogy kiderüljön, mi motiválja Győrben a fiatalokat a műszaki felsőoktatás és a kutatás kapcsán. Domonkos László, a Jedlik iskola igazgatója és Lakatos István egyetemi tanszékvezető javaslatára az öt szakközépiskolás diák a projekt során bekapcsolódott a SZEnergy Team fejlesztési tevékenységeibe. Ez a pilot projekt adott alapot egy nagyobb, szélesebb körben meghirdetett tehetségprogramnak – mutatott rá az előzményekre Bokor József.

15 diák vett részt az első konzultáción, közülük 10 fő vállalkozott a témák kidolgozására
A Mérnöki Életpálya Program nem azonos a Győri Járműipari Életpályamodellel, a két kezdeményezés viszont ugyanazt a célt támogatja. A modellről Szilasi Péter Tamás rektori tanácsadó nyilatkozott néhány hete az Autopro munkatársának.

Március 3-ig elsősorban győri középiskolák 11. osztályos diákjai jelentkezhettek a programra, közülük végül 10 fő vállalkozott rá, hogy belefog a szakmai témák kidolgozásába. A létszám első hallásra ugyan alacsonynak tűnik, Pup Dániel tanszéki mérnök érdeklődésünkre elmondta: eredetileg 5 diákot szerettek volna bevonni, így az első fordulóban máris túlteljesítették saját tervüket. Ráadásul szemeszterenként újra meghirdetik a programot, s bíznak benne, hogy egyre többen kedvet kapnak – akár egymástól is – a bekapcsolódásra. Mi több, még Szegedről is jelentkezett két fiatal, alátámasztva, hogy bár a JKK a Széchenyi István Egyetemen működik, nem csupán lokális küldetéssel bír.

Előtérben Bokor József akadémikus, mögötte Pup Dániel tanszéki mérnök, a háttérben Szauter Ferenc irodavezető

Első megmérettetésként a győri egyetem által biztosított 11 konkrét járműipari probléma valamelyikét kell elméletben kidolgozniuk a jelentkezőknek, amelyek mindegyike az alternatív hajtásokkal kapcsolatos kutatásokhoz kapcsolódik. – Olyan témákra fókuszálnak ezek a feladatok, amelyekkel itt, a Járműipari Kutatóközpontban aktuálisan foglalkozunk. Ez nem véletlen, hiszen az a néhány tehetséges diák, akit az első forduló végén, a dolgozatok és prezentációk alapján kiválasztunk, szeptembertől már részben velünk együtt dolgozhat, bekapcsolódhat különböző fejlesztési projektekbe – tette hozzá Szauter Ferenc, a JKK irodavezetője. A későbbiekben a gazdaság, marketing, villamosság területeit érintő témákkal is bővítenék a kínálatot. – Hangsúlyos szempontként kezeljük, hogy a diákokhoz igazítsuk a programot. Ez vonatkozik a résztvevők létszámára éppúgy, mint a témákra, a módszertanra. Az ő igényeikhez szabjuk a programot, figyelembe vesszük a sajátos megközelítésüket, hiszen az ő életpályájukról van szó – egészítette ki gondolatait Szauter Ferenc.

– Abban, hogy magam is kutatóprofesszorrá váltam, sokat segített, hogy mindig a szakma legnagyobbjai mellett dolgozhattam. A mérnöki életpályán is szükség van példaképekre, s a győri Járműipari Kutatóközpont e tekintetben ugyancsak értékes hátteret biztosít a program sikeres megvalósításához – összegezte az elhangzottakat Bokor József akadémikus.

Néhány kidolgozandó téma: Elektromos töltőállomások Európában, várható fejlődésük, magyar jogszabályok, előírások / A jelenlegi hibridek fajtái, elemzés, trendek, javaslattétel gazdasági és műszaki szempontok figyelembevételével / Olyan hallgatói versenyek bemutatása, amelyek üzemanyag-takarékossági, vagy alternatív témára épülnek

Kiemelt Partnereink