Techtogether Versenymérnök szak indul Győrben, Talmácsi is tanítani fog

Versenymérnök szak indul Győrben, Talmácsi is tanítani fog

Nyerges Csaba | 2019.03.13 16:10

Versenymérnök szak indul Győrben, Talmácsi is tanítani fog

Angliától keletre, Európában egyedülálló integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök képzés kezdődött a Széchenyi István Egyetemen. Már önmagában az első évfolyam is nagyon különleges, hiszen most azok is iskolapadba ülnek és diplomát szereznek, akik később oktatóként is vinni fogják a szakirányú továbbképzést. Közöttük van Talmácsi Gábor világbajnok gyorsaságimotor-versenyző.

Vannak olyan alkalmak, amikor az ember tudni ugyan nem tudhatja, de érezni érzi, hogy nagy pillanatok részese lett. Ilyen volt a beiratkozás az integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök szakirányú továbbképzésen, ahol Némethné Farkas Kata, a Felnőttképzési Központ vezetője, dr. Hanula Barna, az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja és dr. Feszty Dániel, a Járműfejlesztési Tanszék vezetője köszöntötte a résztvevőket, közöttük Talmácsi Gábor világbajnok gyorsaságimotor-versenyzőt.

Az első évfolyam hallgatói körét döntő részben a motorkerékpár-szerelőket, versenyszerelőket, vízi sport motorszerelőket képező Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola (MAMI) szakembergárdája alkotja. Ők lesznek azok, akik a Széchenyi István Egyetem oktatói és a versenysport reprezentatív képviselői mellett a képzésben is szerepet vállalnak majd. Ahogy Máthé István, a MAMI műszaki igazgatója fogalmazott, önmaguk fejlesztik, és saját magukon tesztelik a tananyagot. Ugyanis az európai kontinensen teljesen egyedülálló képzésről van szó.

Öt évvel ezelőtt kerestük meg dr. Hanula Barnát és dr. Szekeres Tamást azzal a szándékkal, hogy közösen hozzunk létre versenymérnök képzést. Vagyis hosszú előkészítő munka eredménye, hogy itt lehetünk, és ki kell hangsúlyozni, hogy a győri egyetemben kezdettől kiváló partnerre találtunk. A legközelebbi ilyen iskola Angliában van, de ott is elsősorban az autós vonalra képeznek szakembereket. Ők a nagy példakép, a Forma 1-es csapatok házi iskolája – mondta Máthé István, és hozzáteszi, hogy egyelőre a kétkerekűekre koncentrálva indulnak, de a jövőben szeretnék a palettát szélesíteni, az oktatást pedig angol nyelven is biztosítani. A felvevőpiacnak első körben minimum Közép-Európát tekintik, de ez a kör a jövőben remélhetőleg gyorsan bővülni fog. Az itt képzett szakembereket a motorkerékpár technikában, illetve a technikai sport területén olyan széles látókörrel vértezik fel, hogy a teljes járművet, illetve az egész versenyrendszert kezelni tudják. A képzés pedig sok különleges helyszínt, legendás versenypályákat és csapatokat is felölel majd.

Az első fotó a Széchenyi István Egyetem új, integrált motorkerékpár versenyszakmérnök képzés oktatóiról, hallgatóiról, középen Talmácsi Gáborral
Az első fotó a Széchenyi István Egyetem új, integrált motorkerékpár versenyszakmérnök képzés oktatóiról, hallgatóiról, középen Talmácsi Gáborral

Házigazdaként Dr. Hanula Barna dékán úgy fogalmazott: „Egyetemi hallgatóként már magam is versenyeztem, és ez alapozta meg elismertségemet a szakmában itthon és külföldön egyaránt. A verseny az, ahol nagyon gyors, és állandó a változás. Itt aki fékez, veszít. Jó példa erre, hogy csütörtökön kiadták a munkát, pénteken volt a gépátvétel, hétvégén a verseny, hétfőn pedig már mondták, hogy mit csináljuk meg újra. Ez volt a munkatempó a versenysportban, és így tanultuk közben a mérnökséget” – mondta a járműfejlesztés németországi világelitjében évtizedeket töltő szakember, mindenkinek azt kívánva, hogy „Tanuljunk sokat egymástól!”

Az Audi Hungaria Járműmérnöki Karon vagyunk, és az Audi génjeiben benne van a versenysport. Elmondta, hogy őt is az autósport, a Forma 1 szeretete hozta a mérnöki pályára. A motorsportban már letette a névjegyét Magyarország, és egy újabb fontos lépés lehet a fejlődésben a most induló képzés. Megtiszteltetés, hogy tanszékünk részesévé válhatott mindennek, és a széchenyis, világszínvonalú hallgatói versenycsapatokban nevelkedett kollégáink olyan kiváló szakemberekkel, versenyzőkkel működhetnek együtt, mint Talmácsi Gábor – hangsúlyozta Dr. Feszty Dániel, a Járműfejlesztési Tanszék vezetője.

A világbajnok gyorsaságimotor-versenyző, akit szeretete jeléül az egész ország Talmának becéz, önmaga is részt vett a beiratkozáson, és válaszolt közben kérdéseinkre.

Nagyon örülök, hogy ez a képzés megvalósult, és én is tagja lehetek, mint hallgató és oktató egyaránt. Pályafutásomról röviden csak annyit, hogy öt különböző motormárka gyári versenyzője lehettem. Tíz éven keresztül a MotoGP-ben képviseltem Magyarország színeit és nagyon szép sikereket értem el, a világbajnoki cím mellett kétszer lettem harmadik. De nem csak a versenyeredményekről szóltak az elmúlt évek. A gyárak általában azért is alkalmaztak, mert nagyon jól tudtam fejleszteni a különböző motorokat, jó érzékkel adtam meg a szükséges visszajelzéseket. Sok-sok technikussal és mérnökkel dolgozhattam együtt a világ legkülönbözőbb pontjain, és a pályafutásom alatt megszerzett rengeteg tapasztalat az új képzésnél is hasznos lehet. Eközben jómagam is fejleszthetem elméleti tudásomat széchenyisként” – mondta Talmácsi Gábor, külön kitérve arra, hogy így is szeretné segíteni a magyar utánpótlást, az élsportot. Nemzetközi kapcsolatai pedig egyrészt a végzős hallgatóknak lehetnek előnyösek, másrészt abban is segíthetnek, hogy rendszeresen legyenek vezető külföldi szaktekintélyek az előadók között.

Gábor a Testnevelési Egyetemen, sportszervező, sportmenedzsment szakon szerzett diplomát, emellett elvégezte az edzőképzést is, és segíti a pályamotorosokat. Jelenleg elsősorban saját vállalatcsoportja, a Talmácsi Group irányítása köti le az idejét. 2013-as nagy balesete után évekig nem ülhetett versenymotorra, mert lábsérülése miatt nem tudta rendesen működtetni a váltót. Tavaly viszont már újra 3000 kilométert ment pályán, ami jónak számít, és idén is már 1500-at. Az integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök szakirányú továbbképzés pedig egy új, izgalmas pálya lehet a számára.

Közlekedési szolgáltatás tervező szakmérnököket is képeznek

Az integrált motorkerékpár versenymérnökképzéssel párhuzamosan egy másik unikális képzés is indult a Széchenyi István Egyetemen. Dr. Horváth Balázs szakvezető, az Építész, Építő- és Közlekedésmérnöki Kar dékánja elmondta, hogy a Közlekedési Tanszéknek régóta nagyon jó kapcsolata van a hazai busz- és vasúttársaságokkal, közlekedésszervezőkkel, és az utóbbi évben felfigyeltek arra a tendenciára, hogy sok nem közlekedési végzettségű munkatárs dolgozik ezeknél a cégeknél. Akik bár a saját területükön kiváló szakemberek, ugyanakkor nem feltétlenül látják át a cég teljes működését. Ezért határozták el egy olyan továbbképzés megvalósítását, ami azoknak szól, akik közlekedési társaságoknál dolgoznak, de nem közlekedési végzettségűek. A jelentkezők magas száma jó visszajelzés arra, hogy a közlekedési szolgáltatás tervező szakmérnök/szakember képzésre valóban jelentős a piaci igény.

Kiemelt Partnereink