Techtogether Lánchajtással vág neki a szezonnak a temesvári FRT csapat

Lánchajtással vág neki a szezonnak a temesvári FRT csapat

Kuthi Áron | 2018.12.05 09:17

Lánchajtással vág neki a szezonnak a temesvári FRT csapat

Ötödik éve létezik a Temesvári Műszaki Egyetemen járműépítő csapat, amely megalakulása után rögtön majdnem szét is esett, de felálltak, és már második autójukat építik. Nagy szerencséjük, hogy a szponzorok egymás után kopogtatnak náluk, egyre több cég matricája látható a Honda-motoros versenyautójukon. Ruiu Cristian csapatkapitány vázolta fel röviden a csapat történetét és terveit.

Hirdetés

– Mikor alakult az UPT Racing Team?
– Az UPT (Universitatea Politehnica Timisoara) RT csapatot 2013-ban alapította Liviu Mihon professzor. 35 taggal kezdtünk, de ez pár hónap alatt mindössze négyre csökkent, így dolgoztunk tovább. A következő évben új tagokat sikerült találni és elkezdük építeni első autónkat, a TSR1-est.

– Milyen karokról és szakokról érkeznek a tagok?
– A csapatban az egész egyetem képviseli magát: villanykarosok, informatikusok, gépészek, műszaki menedzserek, de a legtöbben mégis a gépészek közül dolgoznak nálunk.

– Milyen versenyeken vettetek idáig részt és milyen díjakat szereztek?
– A 2016-os Formula SAE Italy volt a csapat életében az első megméretés, mert itt estünk át első alkalommal gépátvételi vizsgálaton. 2017-ben ugyanitt versenyeztünk, és elmentünk a Formula Student Hungaryra is. Idén teljesen új csapatot szerveztünk és új autót építettünk, a TSR 2-t. Sajnos a jármű nem lett kész időben, így a csapat csak a statikus versenyszámokban tudott részt venni a holland és az olasz Formula Student versenyeken.

– Most mekkora a csapat?
– Átlagosan 18 taggal dolgozunk, egy moldáv és egy indiai hallgatóval egészül ki a csapat.

Versenyre hangolva. Az autóban Ruiu Cristian csapatkapitány

– Hogy kezdődött az első versenyjármű tervezése, és mit tud a jelenlegi gép? Van valami különleges technológia, amit alkalmaztok az építés során?
– Az első autónkat, a TSR1-et három hallgató tervezte, és hatan építették nagyjából két éven keresztül. Az alkatrészek legnagyobb többségét házon belül készítettük, mert akkoriban még nem voltak szponzoraink. Ez tulajdonképpen egy egyszerű koncepció alapján épített nagyon egyszerű felépítésű autó. Azért választottuk ezt a megoldást, hogy biztosak lehessünk abban, hogy a gépátvételen átmegy a jármű. A TSR2-es autónkat tíz hallgató hat hónap alatt építette meg, itt már számos alkatrészt szponzorok biztosítottak, így az építés fázisa könnyebbé vált. A karosszérián és a felfüggesztésen hajtottunk végre nagyobb átalakításokat, így a karosszéria összetettebb lett, valamint simább vezetési karakterisztikát tudtunk biztosítani a lengőkarok bekötési pontjainak áttervezésével, megelőzve az orr bebukását fékezéskor, illetve a far leülését gyorsításkor (anti-dive-anti-squat geometria). Alumínium keréktartókat alkalmaztunk, így süllyeszteni tudtuk a versenyautó tömegközéppontját.

– Min dolgoztok most, mi a fejlesztések fő fókusza, vagyis mit szeretnétek megmutatni a következő szezonban?
– Jelenleg a TSR3 CAD-modellje készül, a versenyszezon új autóját építjük. Arra összpontosítunk, hogy egy egyszerű, de jól teljesítő jármű készüljön, hogy el tudjunk indulni a 2019-es versenyeken. Mindent beleadunk, hogy a gép felfüggesztése és az aerodinamikája a lehető legjobb legyen.

– A Facebook és az UPT honlapja arról tanúskodik, hogy meglehetősen sok szponzorotok akad. Hogy zajlik a szponzorok felhajtása, milyen anyagokkal prezentáltok náluk? Van szponzor az autóipari, gyártási szektoron kívülről is?
– Az utóbbi időben inkább az történt, hogy a szponzorok kezdtek minket keresni, és mondhatjuk, ez nagyon sokat jelent számunkra. A kapcsolatfelvétel azt eredményezte, hogy láthatóvá váltunk a mérnöki és az autóversenyzési világban, mind idehaza, mind pedig a nemzetközi porondon. Nagyon sokat köszönhetünk a támogatóinknak.

– Mi jelenti a fő anyagi nehézséget, a fejlesztési, gyártási munka, vagy netán az utazás, az innováció?
– Pillanatnyilag a megfelelő szerszámok beszerzése a legnagyobb nehézség. Mert előfordul, hogy nem rendelkezünk olyan szerszámokkal, amelyekkel gyorsabban végezhetnénk a munkánk. Másrészről terv szerint tudunk haladni, talán a fejlesztési munkában használhatnánk másfajta szoftvereket a menetdinamikai számításokhoz.

– Hogy támogatja az egyetem a munkátokat? Van mentor tanárotok vagy egy PhD-hallgató, aki segít?
– Az egyetem rendelkezésünkre bocsátotta a szerszámparkját és a kutatási kapacitásait. Emellett egy járműmérnöki karon oktató tanár, valamint két PhD-hallgató lát el tanácsokkal, és ad segítséget.

– Hogy vesztek fel új tagokat, hogyan népszerűsítitek a csapatot?
– Főként a honlapunk és a Facebook-oldalunk segítségével, de szórólapozunk is a kampusz területén. Ezzel aztán nemcsak a versenyszezon elején, de közben is csatlakoznak hozzánk hallgatók.

– Hol látható majd a szezonban az UPT Racing Team?
– Még nem tudjuk, mert a Formula Student versenyen való indulás lehetőségét műszaki kvíz kitöltésével lehet megszerezni. Itt a leggyorsabb helyes válaszok kitöltői szereznek jogot az indulásra. Mi legalább egy versenyen részt szeretnénk venni.

Specifikáció

TSR1
önsúly: 385 kg, hossz: 2895 mm, szélesség 1395 mm, kerekek közötti táv 1660 mm, kerekek: 205/470/R13 – CT17 - Continental, fékrendszer: AP Racing Braking system, dupla A-karos felfüggesztés, acél vázszerkezet, 600 ccm Honda CBR F4 motor lánchajtással, nyílt differenciálművel

TSR2
önsúly 260 kg, szélesség 1183 mm (elöl), 1114 mm (hátul) [mm], kerekek közötti táv 1550 mm, kerekek: 205/470/R13 – CT18 - Continental, fékrendszer: Wilwood Braking system, dupla A-karos felfüggesztés, acélötvözetű vázszerkezet, 600 ccm Honda CBR F4i motor lánchajtással, LSD Drexler differenciálművel

Kiemelt Partnereink