Techtogether Kiderült, mire fogják használni a zalaegerszegi tesztpályát

Kiderült, mire fogják használni a zalaegerszegi tesztpályát

Pardavi Mariann | 2018.02.09 08:30

Kiderült, mire fogják használni a zalaegerszegi tesztpályát

Az együléses formulaautók Magyarországon rendezett kelet-európai versenye több szempontból is különleges lesz idén. Reagálva az ipar igényeire, idén rajthoz állnak önvezetők is, ebben a szekcióban a BME mérnökhallgatói egyedüli magyar csapatként indítják el a saját maguk által tervezett, legyártatott és összeszerelt járművüket. A helyszín is érdekes: az eddig szinte balladai homály övezte zalaegerszegi tesztpálya ad otthont a versenynek. Csütörtöki Tamás, a Formula Student East főszervezője izgalmas pályarajzolatot ígér az indulóknak, vele beszélgettünk a július 18-án kezdődő ötnapos verseny részleteiről.

Hirdetés

– A napokban zajlott le a csapatregisztráció, ami jól rávilágít a hallgatók érdeklődésére. Hányan akartak bejutni 2018-ban?
– A világszervezet meghatározott növekedési ütemet tűzött ki elénk 2020-ig bezárólag, ennek megfelelően idén 63 csapatnak biztosítottuk a lehetőséget, hogy az FS East indulói közé juthassanak. 2018-ban erre a 63 helyre összesen 217 csapat regisztrált 35 országból – Ausztrália kivételével a világ minden kontinenséről. A jelentkezések alapján már most látjuk, hogy a világ három legjobb FS versenye között lesz az East. Tavaly ugyanis az úgynevezett competitiveness, vagyis versenyképességi faktor alapján a legerősebb mezőnyű verseny lett. Ezt az FS világszervezet a csapatok akkori és azt megelőző eredményei, és a verseny színvonala alapján határozza meg.

Csütörtöki Tamás a 2017-es FS Easten

– Milyen magyarországi egyetemek csapatai indulnak?
– Négy magyar csapat versenyezhet majd a 2018 FS Easten. A győri Arrabona Racing Team, a Formula Racing Miskolc belső égésű hajtáslánccal rendelkező autók kategóriájában indul, a BME Formula Racing Team pedig elektromos hajtású és vezető nélküli jármű kategóriában is bejutott az indulók közé. A belsőégésű motorokkal hajtott autók kategóriájában a regisztrációs kvíz leggyorsabb kitöltésével az Arrabona Racing Team büszkélkedhet, akik ezt a kihívást 9 perc 13 másodperc alatt teljesítették. Várolistán szerepel a hazai csapatok közül a Kefo Racing Team csapata, szurkolunk nekik is, hogy bejussanak a kelet-európai versenyre.

– Hogyan zajlik a regisztráció? A mérnökhallgatók mely képességeire van szükség?
– A verseny alapításától kezdve egy kvízt kell kitölteni a csapatoknak, az eredmények alapján rangsoroljuk a teameket. A tudásalapú regisztráció szinte minden európai verseny jellemzője manapság, így az időfaktor nem mérvadó. A 15 kérdésből álló kvízt a leggyorsabb csapat mindössze hét perc alatt töltötte ki.

Magyarország mellett Oroszország, Lengyelország, Görögország, Csehország, Törökország, Szlovénia, Horvátország, Románia, Szlovákia, Ukrajna, Bosznia és Hercegovina, Bulgária, Észtország, Szerbia, Németország, Olaszország, Spanyolország, Svédország, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Ausztria, Finnország, Norvégia, Portugália, Svájc, Belgium, Dánia, Izland, India, Egyesült Államok, Kanada és Egyiptom felsőoktatási intézményeiből regisztráltak a csapatok. 63 csapat került be az úgynevezett starter listára, a többiek várólistán reménykedhetnek a bekerülésre. A 63 csapat között regisztrált 21 német, 4 görög, 4 magyar, 3 cseh, 3 indiai, 3 olasz, 3 lengyel, 3 szlovén, 2 holland, 2 spanyol, 2 svéd, 2 török és 2 angol team. Kanadából, Horvátországból, Észtországból, Finnországból, Norvégiából, az Egyesült Államokból és Szlovákiából pedig egy-egy csapatot várunk.

– Milyen változásra kell a csapatoknak készülni idén?
– A fő változás a kategóriák bővülése. Idén először ugyanis a világszerte is újdonságnak számító driverless, azaz vezető nélküli autók kategóriáját is meghirdettük, amelyre nem várt mennyiségű jelentkezés érkezett a világ több pontjáról. Büszkék vagyunk rá, hogy ebben a kategóriában a BME csapatát is láthatjuk majd versenyezni. Változtattunk továbbá az eddigi összetett verseny rangsorolásának rendszerén is, idén a belsőégésű, elektromos és driverless kategóriákban külön-külön hirdetünk majd eredményt, és egymástól független kategóriának számítanak már.

– 2016-ban Győrben, 2017-ben pedig Örkényben rendezték meg a versenyt. Idén hol lesz?
– 2018-ban Zalaegerszegre költözik a verseny. Európa legújabb és az egyik leginnovatívabb tesztpályája ad otthont a rendezvényünknek. A tesztpálya rohamtempóban épül, a verseny helyszínéül szolgáló területek már készen vannak. A driverless kategóriával kiegészülve indokolt volt a helyszínváltás, hiszen immáron különleges igényeknek kell megfelelnie annak a területnek, ahol ezt a komplex konstrukciós versenyt meg tudjuk rendezni. A Zala Zone tesztpálya ráadásul szakmai kuriózum is, örömmel és büszkén ismertetjük meg a hozzánk érkező közel 1600 élvonalbeli mérnökhallgatóval.

– Milyen pályarajzolatra készülhetnek az indulók?
– A zalai tesztpálya méreteinek, adottságainak és az ebből következő lehetőségeknek köszönhetően az eddigi legizgalmasabb pályarajzolattal rukkolhatunk elő. Mivel a szervező csapat Formula Student alumnikból áll, vagyis olyan szakemberekből, akik korábban részt vettek ilyen versenyeken, ezért jó érzékkel és kellő tapasztalattal a hátunk mögött terveztük a pályát kanyarról kanyarra, hogy az izgalmas legyen a hallgatók közül kiválasztott pilótáknak is, ugyanakkor a járművek dinamikus viselkedésére, a tervezők műszaki fejlesztésének erősségeire és hiányaira is fény derülhessen.

– Milyen járműipari cégek álltak a rendezvény mögé?
– Az FSEast 2018-tól a jelenlegi tárgyalások alapján az eddigi legtöbb támogatóval közösen fogja várni a hallgatókat. Bízunk benne, hogy a jelenleg zajló szponzortárgyalások lezárta után minden, a kelet-európai régió meghatározó, autóipari vállalatát a versenyünk együttműködő partnereként tüntethetünk fel.

– A korábbi interjúban elhangzott, hogy szeretné erősíteni az FS East kelet-európai színvonalát. Mit tettek ezért?
– A kelet-európai csapatoknak 21 helyet tartunk fenn minden évben, hogy a verseny nevéhez híven ebből a régióból domináns részvételt tudjunk biztosítani. Ezek a helyek várakozáson felül nagy várólistával bírva keltek el, melyből világosan látszik, hogy a mozgalom rendkívül megerősödött ebben a régióban. A világszervezettel közösen valljuk és hisszük, hogy a kelet-európai verseny elért elismertsége, a világ versenyei közül kiemelkedő nívója a kelet-európai régióban további ösztönző hatással bír majd, az új csapatok megalakulását illetően, valamint a meglévő csapatok szakmai felkészültségét tekintve is.

Kiemelt Partnereink