Techtogether Horvát egyetemisták akarnak nevet szerezni az autóversenyzésben

Horvát egyetemisták akarnak nevet szerezni az autóversenyzésben

Kuthi Áron | 2019.01.23 11:48

Horvát egyetemisták akarnak nevet szerezni az autóversenyzésben

Tipikus kezdetek, profi folytatás és irigylésre méltó szponzorációs háttér. A zágrábi FSB Racing Team egyetemi járműépítő csapat igazán szerencsésnek mondhatja magát, mert mentoruk és az egyetem a lehető legmagasabb szinten támogatja őket. Mark Marasovic, a csapat marketingvezetője és hajtáslánc-mérnöke beszélt az Autoprónak a kezdetektől eltelt közel másfél évtizedről.

– A Formula Student (FS) versenysorozatban együléses versenyautókat terveznek és építenek egyetemisták, hogy aztán megmérkőzzenek egymással a csapatok. A ti csapatotok mikor csatlakozott az FS sorozathoz?
A zágrábi FSB Racing Team 2004-ben alakult, mégpedig úgy, hogy az egyik alapító belebotlott egy Formula Student versenyről szóló cikkbe az interneten. Pár hallgató összeállított egy projektet a gépjárműtanszék vezetőjének, és a dolog máris sínen volt. Eddig öt autót építettünk, a hatodik most készül, ezzel nevezünk a jövő nyári versenyekre. A tagság és a létszám nagyjából az egyes modellek építésével mindig változik. A teamünk most most a legnagyobb, körülbelül 60-an vagyunk.

Utoljára a temesvári Formula-csapat vezetőjével készítettünk interjút. Ők a lánchajtásra esküsznek, az interjúból kiderül, mekkora sikerrel.

– Milyen szakokról érkeznek a hallgatók?
Először is a nevünk azért FSB (Fakultet Strojarstva i Brodogradnje), mert a Zágrábi Egyetem gépészmérnöki és haditengerészeti szakán alakultunk. Sok hallgató van például a villamosmérnöki és informatikai, az üzleti, a formatervezési karról is. A csapat csoportokra oszlik: ezek a hajtáslánc-, váltó-, akkucella-, akkuvezérlés-, elektronika, felfüggesztés és kormányzás, karosszéria, aerodinamika-tervező csoportok. A gyártási szakaszban pedig a gyártó, a marketing és a statikus versenyért felelős csoportok aktívak. Ezt az utóbbit véleményünk szerint sokan alábecsülik a Formula Student versenyeken, pedig a verseny egy részét adó mérnöki tervezés, a költségtervezés, a fenntarthatósági analízis, az üzleti prezentáció nagyon is fontos, és sok pontot is lehet szerezni vele.

Lányok is vannak a csapatban?
Természetesen! Úgy 10 százalék az arányuk. Ők ugyanannyi munkát végeznek, és ugyanúgy bevethetők a szerelési munkába, mint a fiúk.

Van olyan oktató, akire felnéztek, aki segített titeket az évek során?
A mentorunk Darko Kozarac, a belső égésű motor és járműtanszék vezetője. Ő már elég hosszú ideje mentorálja a csapatot, és segít, tanácsot ad. Ő a mi összekötőnk az egyetem vezetése és a szponzorok felé. Az egyetemi laborok és tanszékek szintén a segítségünkre vannak.

Milyen autókat építettetek az évek során?
Eddig öt versenyautó készült, mindig belső égésű motorral. A tavalyi, egyhengeres Husqvarna motoros modellünk a StrixR vévre hallgat. A négysebességes szekvenciális váltót és az elektronikus vezérlési egységet (ECU) mi magunk terveztük és építettük. A vezérelvünk a könnyű súly és a gyors reagálás volt. Idén pedig megépítjük első elektromos versenyautónkat. Az autók nevét mindig horvát állatok latin vagy görög neveiből alkotjuk meg, tehát van egy Likos (farkas), Arctos (medve), Strix (macskabagoly) nevű járművünk, és a mostani a Vulpes (róka).

Mi a jelenlegi projekt célja, mi a Vulpes fő specifikációja, hogy haladtok az építéssel?
Idén tehát az elektromos, karbonszálas kompozit monocoque szekrényes FSB RT06e Vulpes-t építjük, két 40kW-os motorral a két hátsó keréknél. Ez mind újdonság számunkra, és büszkék vagyunk, hogy ebben az értelemben a horvát technológia és a gyártás élén járunk. Az elektromos meghajtás viszont valószínűleg nehezebb lesz, mint a belső égésnél, ezért a súlyt a monocoque karosszériával szeretnénk csökkenteni. Szerencse, hogy az akkucellát és az invertert sikerült nagyon könnyűre alkotni, a jármű összsúlyát így szeretnénk 250 kilogramm alatt tartani. A csapat nagyon jól összeállt, és a heti meetingeknek, a folyamatos projektfelügyeletnek és heti összesítéseknek köszönhetően minden nagyon olajozottan halad. Csak akkor fordulhat elő csúszás, ha külső tényező, tehát egy beszállító késedelmet okoz. A tervezéssel megvagyunk, most már a gyártás folyik. 2019 májusára kész a gép, és a tesztek után el akarunk indulni a júliusi és augusztusi versenyeken.

– Mi a legjobb helyezésetek?
A legjobb helyezést 2014-ben Silverstone-ban értük el, ahol 97 csapatból a tizedikek lettünk. A StrixR pedig idén a 82 csapatos silverstone-i versenyen a 12. lett. A csapat továbbá számos rektori díjat nyert a Zágrábi Egyetemen.

Nagyon sok szponzort látunk a honlapotokon. Hogy zajlik a szponzorkeresés nálatok, mi bizonyult a nyerő módszernek? Van valaki a csapatból, aki csak szponzorszerzéssel foglalkozik?
Először is a meglévő támogatóinkkal a szponzori támogatás megújítására törekszünk amellett, hogy új támogatókat keresünk fel. Általában emailben és telefonon, vagy kiállításokon keressük fel őket. Mindig arra törekszünk, hogy eljussunk a prezentációs lehetőségig, mert a technológiát, a projektet azért nagyon nehéz egy rövid emailben vagy telefonon elmagyarázni. Itt aztán mindig nagy a meglepetés, hogy látják, mennyi munkát és innovációt tettünk a projektbe. Egyúttal itt láthatják meg igazán a cégek, hogy a csapattagok akár projekttapasztalattal bíró jövőbeni munkavállalóikká is válhatnak. Ráadásul van néhány cégünk, amely gyakornoki programmal rendelkezik. Marketingcsapatunk héttagú, ők a felelősek többek között a szponzorációért. A járműépítéshez szükséges anyagi forrás legnagyobb része a rendelkezésünkre áll, tehát nem panaszkodunk. Hosszú lenne felsorolni, hány támogatónk van, de a legnagyobbak az egyetem műszaki és villamosmérnöki karai, a Rimac Automobili, az AVL, a Bosch, az Alfateh és a Henkel.

Gondolkodtatok már önvezető jármű építésén?
Gondolkodtunk rajta, de sem idén, sem jövőre nem vágunk bele. De a 2021-es szabályok kikötik, hogy a gyorsulási versenyszámot autonóm módban kell végrehajtani, így aztán nem sok választásunk marad, az önvezetési technológiát be kell építenünk eddigre.

Mi jelenti számotokra a jó csapatot?
Szervezettség, motiváció, egység, és a hétvégéken sok sör!

Kiemelt Partnereink