Szolgáltatók Több kompromisszumra van szükség a cégautóknál

Több kompromisszumra van szükség a cégautóknál

Pörge Béla | 2022.09.23 07:17

Több kompromisszumra van szükség a cégautóknál

Horváth Bence, az Arval operatív igazgatója | Fotó: Pörge Béla

Az Arval külön berendelt autókkal is felkészült az ügyfelek igényeinek kiszolgálására, de azt be kell látni, hogy a jelenlegi helyzetben nem működik a korábbi megoldás: ha minden igényünkhöz ragaszkodunk egy céges autó esetében, akkor akár éveket is várhatunk rá – mutatott rá az autopro.hu-nak adott interjúban Horváth Bence, az Arval operatív igazgatója, aki arról is beszélt, hogy az egyes mobilitási trendek hogyan jelennek meg a vállalatnál.

- Július végén, augusztus elején eltörölték a hatósági áras tankolás lehetőségét a céges autók számára. Érződik ez az Arvalnál?

- Egyelőre még túl rövid idő telt el azóta, hogy számbeli érzete legyen, de ez is egy pluszköltség, amit senki sem szeret. Egyelőre nem látjuk, hogy az autózás költségeinek emelkedése mit fog eredményezni a mi területünkön, például, hogy mennyire lesz a céges autó, mint juttatás továbbra is vonzó a munkáltatók számára. Mi az Arvalnál úgy gondoljuk, hogy akik a cégesautó-politikában hisznek – főleg Magyarországon, ahol nagyon erős a birtokvágy, sokan szeretik a saját felhasználású autót – azok a továbbiakban is ki fognak tartani e juttatás mellett.

A céges autók fenntartása egyre drágább, de ugyanez igaz az irodákra is. Ez egy pénzügyi kihívás, amivel számolni kell. Az erős, biztos pénzügyi háttérrel rendelkező cégek nem fognak másképp gondolkodni a mobilitásról, a bizonytalan lábakon álló cégeknél ugyanakkor várható egyfajta költségcsökkentés, és ily módon a cégautó, mint juttatási csomagnak a megszüntetése is terítékre kerülhet, de ez számszerűleg még nem érzékelhető a mi esetünkben.

- Talán az üzemanyagköltség emelkedése is közrejátszik ebben, de egyébként is ez a jellemző trend: az elmúlt időszakban megnőtt a kereslet a zöldrendszámos; tisztán elektromos és plug-in hibrid autók iránt. Az Arvalnál mit tapasztalnak ezzel kapcsolatban?

- Ez egyértelműen korunk legfontosabb trendje, ugyanakkor földrajzilag eltérő az intenzitása. Magyarországon az elektromobilitás élhetősége, gyakorlatiassága még nincs olyan szinten, hogy bátran belevágna mindenki – főleg egy cégautó-politikánál, ahol több száz, akár ezer autó fenntartásáról – töltéséről - is beszélhetünk. Az autók regisztrációját tekintve is látható a számokban az elektromos autók terjedése, erre a trendre az Arval is reagált: globálisan és lokálisan is kiszolgáljuk az igényeket, jelen vannak az elektromos és a plug-in hibrid autók is a kínálatunkban.

Az elektromos autózás most vonzóbb lehet, hiszen nincs szükség benzinre vagy gázolajra, tehát olcsóbb érezhetően olcsóbb ez a megoldás. Másrészről felmerülnek a töltéssel kapcsolatos kérdések: hogyan számolják el az otthoni töltést, van-e töltési lehetőség a munkahelyen, és még sorolhatnám. Tehát ez egy sokkal komplexebb kérdés, mint amilyennek elsőre tűnik.

- Mennyiben tér el az elektromos autók aránya az egyes külföldi piacokon az Arval flottáiban?

- Ezen a téren élen járnak az északi és nyugati országok, elsősorban Hollandia, Belgium és Franciaország. Még mindig van egy láthatatlan háló Ausztria határainál: Közép-Kelet-Európában a gondolkodásmód merőben más, mint tőlünk nyugatra.

- Lassan permanensen válságban élünk, az új autókra folyamatosan rengeteget kell várni, főleg, ha különleges igényeink vannak. Látszik olyan tendencia az Arval ügyfeleinél, hogy csökken a lehetősége az egyedi igényeknek és a személyreszabottságnak a megrendelet flották esetében?

- A végfelhasználó kigondolja, hogy milyen terméket szeretne a saját képére formálni és ezt elmondja a flottamenedzserének vagy nekünk. Mi elindítjuk a folyamatot, hogy kiderítsük, elérhető-e az adott autó az adott paraméterekkel, mikorra várható és milyen áron, egyáltalán mennyire képlékeny az ár. A végkifejlet rengeteg faktoron múlik, amelyek jelenleg bizonytalanok.

A múltban megvolt az a luxus, hogy például a listaárak vagy az éppen elérhető kedvezmények „kőbe voltak vésve”, a békeidők során nem kellett számolnunk heti vagy havi változásokkal. Jelenleg a cégek ki vannak szolgáltatva az igénynek, de amikor berendelik az autót, bizonytalanok az árak, bizonytalan az is, hogy mire megérkezik a jármű, ott dolgozik-e még az a munkatárs, aki eredetileg kérte. Most be kell rendezkedni erre a helyzetre, adaptálódni kell és változtatni a gondolkodásmódon. Nekünk kötelességünk elmondani, hogyan áll a világ: igyekszünk az ügyfeleknek megfelelő tanácsot adni és választási lehetőségekkel szolgálni.

- Az új autókra való várakozás miatt érezhető, hogy hosszabbítanak a bérlő ügyfelek?

- Egyértelműen igen. Ezzel persze megkockáztatjuk, hogy egyre idősebb – esetlegesen problémásabb – autók maradnak az ügyfeleknél, de nem tehetjük meg, hogy nem szolgáltatunk számukra terméket. Az átlag futamidő 36 és 48 hónap között szokott lenni normál esetben, a trend most az, hogy 60-72 hónapra hosszabbítják meg a szerződéseket. 60 hónapig bátorítjuk az ügyfeleket, utána már meggondolandó, de ez felhasználási módtól nagyban függ, meddig érdemes számolni egy autóval.

- Megoldás lehet-e erre a bizonytalan helyzetre az, hogy a szoftveres autókba időszakosan telepítenek extrákat, és akár választhat az ügyfél, hogy szüksége van-e az adott szolgáltatásra?

- Van ebben potenciál, de a realitás talaján maradva jelenleg nem működőképes megoldás, ez évtizedes távlatban adhat választ egy most fennálló kihívásra. Ehhez szükség van egy adott infrastruktúrára, gondolkodásmódra, amelybe befektetnek a gyártók is. Egyelőre a prémium márkákon kívül fel sem merült hasonló ötlet.

- Mennyire keresik a mikromobilitási lehetőségeket az ügyfelek? Érezhető ebben változás?

- Egyértelműen érezhető az érdeklődés, de konkrét ilyen jellegű szerződésről Magyarországon még nem tudok beszámolni. Az Arval elektromos biciklit vagy rollert tud teljeskörűen szolgáltatás keretében biztosítani. Az ügyfelek kíváncsiak az élhetőségére, a felhasználhatóságára, de ehhez komolyan elkötelezettség kell.

Felmerül egy probléma a HR oldaláról is: ezekkel az eszközökkel jóval nagyobb a rizikója a munkába járásnak, mint autóval, a munkába menet vagy onnan hazafelé tartó úton történő balesetek esetében pedig a munkavállalónak is felelőssége van.

- Korábban Németh Eszterrel is beszéltünk erről, de az Arval egyébként is hirdeti a commitment autóit: ezek olyan autók, amiket a cég előre megrendelt, ezek pedig egyből az ügyfelek rendelkezésére állnak, igaz, nem feltétlen minden felmerülő igényt kimerítve. Mi a helyzet most ezzel a flottával?

- Úgy állítottuk össze az előre megrendelt autók listáját, hogy egy utópisztikus képet képzeltünk el, vagyis azt tartottuk szem előtt, hogy mit szeretnének az ügyfeleink, mi a legjobb számukra és aztán a realitás folyamatosan faragott ebből. A legjelentősebb változót a rendelhetőség jelentette, erre nem volt befolyásunk, azokkal az autókkal tudtunk számolni, amik a kereskedők és az importőrök rendelkezésére álltak.

Jelenleg is napi szinten kommunikálunk tíznél több kereskedéssel olyan autókról, amelyek az ügyfeleink számára vonzóak lehetnek. Nekünk, tartós bérletszolgáltatóknak össze kell fognunk az autóiparral, egyfajta egymásra utaltság is jellemző, mi baráti kapcsolatra törekszünk ezekkel a cégekkel.

- Mekkora előnyt jelent ez a cég számára?

- Röviden: nagyot. A legnagyobb készlettel mi rendelkezünk jelenleg Magyarországon, magasan vezetünk az ügyfelek számára fenntartott autók számában. Nem kifizetődő sem a munkáltató, sem a dolgozó számára, hogy akár két évet is várjon egy olyan autóra, ami a saját igényeinek tökéletesen megfelel. Mi tudunk ajánlani egy olyan autót, ami itt van nálunk, meg lehet nézni, ki tudják próbálni.

Azt reméljük, hogy a válság hatására a céges autót használók kevésbé ragaszkodnak az egyedi konfigurációhoz, és elfogadnak egy magasan felszerelt sztenderd autót, hogy abba minél előbb beleülhessenek. Ebben az esetben óriási versenyelőnyt jelenthet az előre megrendelt autókból álló flottánk.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink