Szolgáltatók Nincs vége a drámának, tovább stresszeli Brüsszel a fuvarozókat

Nincs vége a drámának, tovább stresszeli Brüsszel a fuvarozókat

Kuthi Áron | 2019.03.28 09:05

Nincs vége a drámának, tovább stresszeli Brüsszel a fuvarozókat

A különböző brüsszeli testületek között már lassan egy éve pattogó mobilitási csomag eredetileg március 27-én került volna szavazásra az Európai Parlament (EP) elé, de az ahhoz benyújtott módosító indítványok nagy száma miatt a parlament elnöke felkérte a közlekedési szakbizottságot, hogy a módosítók megszűrése érdekében először a bizottság tagjai szavazzanak a témában, közölte az EP magyarországi kapcsolattartó irodája.

A mobilitási csomagba tartozó három javaslatot a sofőrök kiküldetéséről, a sofőrök pihenőidejéről és a közúti fuvarozói szakma gyakorlásáráról és a nemzetközi közúti árufuvarozási piachoz való hozzáférésről 2017 májusában terjesztette elő az Európai Bizottság. A javaslat már lényegében megszületése óta ádáz viták tárgya, mivel a nyugati tagállamok szociális dömpingként érzékelik az olcsób munkaerő térhódítását, a keletiek viszont az új szabályokban a vállalkozás szabadságának csorbítását, a piac torzítását látják.

A javaslat ellenzői szerint egyrészt hatalmas adminisztrációs többletterhet róna a vállalkozásokra a nem honos országban történő fuvarszolgáltatás (kabotázs) menedzselésére kitalált új szabályrendszer, másrészt az európai autópályák mentén még egyáltalán nincs kialakítva az a kiszolgáló infrastruktúra, amelyek lehetővé tennék a sofőrök kabinon kívüli alvásidejének biztosítását.

A már számtalanszor tárgyalt és módosított javaslatcsomaghoz most újabb módosítások érkeztek, ezért szerdán Antonio Tajani EP-elnök nem bocsátotta azt végszavazásra, hanem visszadobta a szakbizottság elé.

Mint azt korábban több szakértő is kifejtette az Autoprónak, egy Magyarország számára hátrányos döntés teljesen újraírná a kelet-európai fuvarozói piacot, mivel merőben új szabályrendszert támasztana a szereplőknek. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete szerint az Európai Parlament ellehetetlenítheti a kelet-európai, azon belül a magyar fuvarozók helyzetét. Deli Andor EP-képviselő többek között azt nyilatkozta, nem igaz, hogy a román, a bolgár sofőr elveszi a német sofőr munkáját, hiszen a német, a holland fuvarozók is ugyanúgy indulhatnak a logisztikai megrendelésekért. Hozzátette, bizonyára vannak visszaélésre épülő cégek, megvannak azok a praktikák, amelyeket ezek sorozatban művelnek, de ne az legyen a megoldás, hogy ezek miatt a törvénytisztelő, a megbízásokat jogszabálykövető módon elnyerő többséget lehetetlenítik el.

Viszont Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkár-helyettese egy februári interjúban rávilágított, a mobilitási csomag végső formájára nézve előnytelen fordulat, hogy felbomlott az egység a közép-kelet-európai országok között. Mégpedig azért, mert minden országnak – kezdve Csehországtól Bulgáriáig – más-más szempontjaik és érdekeik vannak földrajzi elhelyezkedésüktől függően.

A csomaghoz benyújtott módosító indítványok nagy száma is arra utal, hogy nagy vita van a háttérben a szemben álló felek között, viszont kevés az esély arra, hogy ezeket a nézeteltéréseket szűk egy hét alatt, egyetlen bizottsági ülésen el lehet simítani. A mobilitási csomag az EP következő plenáris ülésén, már április 3-án vagy 4-én kerül napirendre.

Kiemelt Partnereink