Szolgáltatók Nem csak zöldülni kell, hanem tudatosan flottát építeni

Nem csak zöldülni kell, hanem tudatosan flottát építeni

Pörge Béla | 2023.12.06 16:19

Nem csak zöldülni kell, hanem tudatosan flottát építeni

Fotó: Business Lease

Egyre több az alternatív hajtású autó a céges autók között, de önmagában az elektromos autó még nem lesz jó választás, tudatos döntésnek kell megelőznie az elektrifikációt, és az sem mindegy, szeretne-e egyáltalán e-autót az adott dolgozó – véli Horváth Bence, a Business Lease Hungary kereskedelmi igazgatója. A szakember az autopro.hu-nak beszélt a cégautó-piac hazai állapotáról és a Business Lease szolgáltatásairól is.

- Hogyan alakult a céges autók piaca 2023-ban?

- Az idei év legérdekesebb fejleménye, hogy felváltotta a keresleti piacot a kínálati piac. Az ismert okokból az elmúlt két évben párhuzamosan hajtotta fel az árakat a növekvő kereslet és a szűk gyártási keresztmetszet. Erre jöttek rá különböző gazdasági hatások (elsősorban a növekvő infláció), ami együttesen a listaárak drasztikus emelkedését és a kedvezmények eltűnését hozta az újautó-piacon.

2023-ra ismét hellyel-közzel teljes kapacitással tudnak termelni az autógyárak, ám az árak magasan maradtak. Közben az embereknek egyre kevesebb megtakarítása maradt, a cégek pedig megszorításokat vezettek be a működésük során

A céges autók piacát nem segítette továbbá a cégautó-adó megemelése és az infláció sem. Ezen okok folytán a 2019-es operatív lízing árszintjében jelentős emelkedés következett be. A Business Lease, ügyfelei érdekében rugalmasan kezelte a lejárati dátumokat és tömegesen hosszabbított szerződéseket ügyfelei számára.

Mire a kínálat normalizálódott a piacon, a kereslet megcsappant, ami év során túlkínálatot eredményezett. Ennek következménye a listaárak enyhe csökkenése és a kedvezmények újbóli megjelenése. Kereskedői oldalról megfigyelhető egyfajta „kiszórási érdek”, emiatt a 0 százalékos THM, és más vonzó ajánlatok is ismét megjelentek a piacon.

Ezek tudatában azt gondolom, hogy az év végéhez közeledve bölcs döntés lehet autót rendelni a cégek részéről, jó havi díjjal, jó konstrukcióval lehet meglovagolni a túlkínálatot.

- A flottakezelők szempontjából is javult a helyzet?

- Igen, így most kedvezőbb ajánlatokat tudunk adni, amire szükség van, ugyanis frusztrációt okozott a piacon, hogy a flottaautók havi díja meredeken emelkedett az elmúlt két évben. Most már normalizálódnak az árak, nem emelkednek tovább, viszont visszaesésre sem szabad számítani – itt kicsit érdemes az ingatlanpiaccal párhuzamot vonni. A hőn áhított 2019-es árak már nem fognak visszajönni, sem az operatív lízingcégek havi díjában, sem a listaárak tekintetében. Arra bátorítjuk ügyfeleinket, hogy használják ki a jelenlegi erős kedvezményeket mert ha a túlkínálat eltűnik, további díj emelkedés várható.

- Egy saját autóhoz képest most milyen előnyökkel jár az operatív lízing? Milyen helyzetben éri meg jobban a lízing?

Ezzel a kérdéssel mi a Business Lease-nél specifikusan foglalkozunk. Személyesen azt gondolom, hogy a tanácsadás az egyik legfontosabb szerep, amit be kell töltenünk. A cégek három lehetőségből választhatnak: megveszik maguknak az autókat, operatív lízinggel biztosítanak autókat, vagy pénzügyi lízinggel. Mi készek vagyunk ebben a kérdésben segíteni az ügyfeleket, úgynevezett toolokkal rendelkezünk. Tudunk nézni Car Policy Indexet, TCO-t, károsanyag-kibocsátást, az egyik tool pedig kifejezetten az említett kérdés, hogy vegyen-e saját autót az adott vállalat, vagy válasszon lízinget. Ilyenkor konkrét modelleket futtatunk le a helyes döntés megszületése érdekében.

Az operatív lízing egy szolgáltatás, az autóvásárlás pedig egy eszközszerzés, a két dolog alapjaiban különbözik. Az elsődleges különbség az indulásra ráfordított összeg: akár tíz, akár húsz-harminc, vagy akár száz autóról is legyen szó, ezek havidíjának a szorzata elenyésző ugyanannyi jármű listaárához képest. A különbözet felhasználható az operatív működésre, ezzel a cég profitabilitása is javítható.

A második különbség az az előny, amit egy operatív lízinget biztosító vállalat élvez a piacon. Minden egyes szerviz, asszisztencia és egyéb karbantartási művelet olcsóbban végezhető el akkor, ha több ezer autóból áll az adott flotta, mint akkor, ha csak néhány tucat, esetleg néhány száz járműről van szó.

Ezen felül nem szabad elmenni amellett sem, hogy egy flotta üzemeltetése rengeteg feladattal jár, erre a legtöbb cégnek azonban nincs külön, dedikált szakembere, a feladatot egyszerűen fogalmazva rásózzák egy alkalmazottra. Ez a gyakorlat HR-feszültséghez vezethet, ezt jól látni a piacon, sokan ezért váltanak vissza az operatív lízingre.

Az egyetlen érv az autó megvásárlása mellett a flotta eladásából származó bevétel jelenti. Annak a reménye, hogy az akkor szerzett bevétel fedezni fogja az összes említett extra költséget és terhet. Ez előfordulhat akkor, ha olyan magasan vannak a használtautó-árak, mint az elmúlt egy évben. Ez azonban szinte már szerencsejáték, semmi sem garantálja, hogy két-három-négy év múlva is annyit lehet kapni a használt autókért, mint most, arról nem is beszélve, hogy ezeket az autókat meg is kell hirdetni, tárolni kell és meg kell mutatni a potenciális vevőknek.

A saját üzemeltetés az én véleményem szerint óriási rizikót jelent, ami pusztán anyagi szempontból sem feltétlen térül meg, de minden egyéb járulékos szemponttal együtt már aligha fizetődik ki. A céges autó a vállalatoknak nem a core business-e, hanem egy juttatási csomagja, amit viszont szakértelemmel kell műveli. Ez a szakértelem nincs meg a vállalatokon belül, az operatív lízing viszont biztosítani tudja.

- Az elmúlt évek folyamatai mennyire tépázták meg az operatív lízing hírnevét? Változott a szolgáltatással szembeni bizalom?

A Magyar Lízingszövetség által publikált adatokon is látszik, hogy a bizalom valamelyest megrendült: a kihelyezések nagysága idén elérte a 634,6 milliárd forintot, ami összességében 6,4 százalékos emelkedés az előző év azonos időszakához képest. A teljes portfólió értéke ezzel párhuzamosan 8,9 százalékkal nőtt, miközben a szerződések száma 1,7 százalékkal csökkent a 2022-ben mért eredményekhez hasonlítva. A bizalom tehát kicsit sérült, ennek az oka nagyon egyszerű – az operatív lízing egyik legfontosabb alapja volt a kiszámíthatóság. Ez rendült meg az elmúlt években a beszélgetés elején már említett folyamatok miatt.

Erre több megoldásunk is van a Business Lease-nél: bővítettük a termékpalettánkat, az ügyfelek választhatnak olyan csomagot, ami ténylegesen fix, semmilyen körülmény nem változtathat a meghatározott havi díjon. Ennek természetesen van költsége, de akinek a kiszámíthatóság fontos, annak javasoljuk ezt a terméket.

Van olyan csomagunk is, aminek keretében a megrendeléskor rögzítjük a kamatot, így nem kell attól tartani, hogy az autók megérkezéséig emelkedne a díj.

Kiemelném még szolgáltatásaink közül a flottaanalízist: megpróbálunk segíteni az ügyfeleknek azzal, hogy megmutatjuk, hogyan néz ki az adott pillanatban a flottájuk károsanyag-kibocsátása, illetve üzemanyagfelhasználása futásteljesítmény és más szempontok alapján.

Erősségünk a tanácsadás is, családi vállalkozásként nem vagyunk ráutalva semmilyen kiszervezett osztályra, hatékonyan tudjuk segíteni az ügyfeleinket. A változás egyértelmű, ezt lehet kényszernek vagy lehetőségnek is tekinteni, de alkalmazkodni kell hozzá – ebben tudunk segíteni a tanácsadással.

- Ez az említett változás az elektromos átalakulás. Hogyan tudnak erre felkészülni a flottakezelők és a szolgáltatásaikat igénybe vevő vállalatok?

- Azt gondolom, hogy a zöldülés fogalma egyre pejoratívabb: nem zöldülni kell, hanem tudatosan flottát üzemeltetni. A „zöldülés” és a tudatos flottaüzemeltetés között két fontos különbség van – jelenleg a zöldülés azt jelenti, hogy az adott vállalat megrendel X darabszámú tisztán elektromos autót. Ez azonban csak egy végpont. A tudatos üzemeltetés azt jelenti, hogy először is felmérem a flottám, és megvizsgálom, melyik autók esetében tudok a hajtáson változtatni – akár dízelről benzinesre vagy hibridre, esetleg elektromosra. Utóbbihoz hozzátartozik az infrastruktúra is: a töltés, az üzemeltetés és a töltési költségek elszámolása. Ha minden pontot megvizsgáltam, akkor dönthetek úgy is, hogy elektrifikálom a flottát.

Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a céges autó egy juttatás is lehet. Fel kell mérni azt is, hogy a munkavállaló hogyan viszonyulna ahhoz, ha elektromos autót kapna a dízel helyett. Az elektromos autók technológiája folyamatosan fejlődik, a töltési infrastruktúra is javul, de az elektromos autó hozzáállás kérdése is. Agresszívan nem érdemes zöldülni, ez is HR-feszültséghez vezet, erre élő példáink vannak. Az elektromos átállásnak tudatosan kell történnie, a folyamatban mi is tudunk segíteni többek között tanácsadással.

Sőt, kötelességünk a tanácsadás, mert mi sem szeretnénk, ha egy adott vállalatnak rosszabbul menjen a szekere. Nagyon fontos néha megvizsgálni és átgondolni, hogy egy cégesautó-flotta minősége hogyan hat a dolgozói elégedettségre és a vállalat működésére!

- Látható változás a céges autók körében a típusok népszerűségét illetően, vagy még mindig a kombik hódítanak a leginkább? Érezhető az SUV-k iránti igény növekedése?

- A hajtáslánc tekintetében elkerülhetetlen az elektrifikáció, megjelentek a hibrid, plug-in hibrid és elektromos autók is a flottákban. Ez részben független attól, hogy ki miként vélekedik az elektromobilitásról. Vannak ugyanis tények, amiken nem lehet változtatni: minden egyes autógyártó nagy erőkkel halad az elektromobilitás felé, 2035-től pedig – jelen állás szerint – csak zéró emissziós új autókat lehet eladni az EU-ban. Fontos, hogy addigra legyen valami tapasztalatunk az elektromos autókról, tehát a cégeknek gondolkoznia kell az elektromos autók használatán, ez látszik a flották összetételében, különösen a rendelési állományon.

Modellszinten jelentős a SUV-ok térnyerése, de itt kérdés, hogy tyúk vagy a tojás volt-e előbb? A gyártók palettáján egyre kevesebb a kombi, klasszikus cégautó-modellek szűnnek meg, közben egyre több a SUV, ami a céges autók piacán is jól látható.

- Ma a magyar újautó-piacot lényegében a céges autók pörgetik. Meddig maradhat fent ez az állapot?

- Egy kicsit távolról közelítem meg a választ: a válság előtti években, 2019-ig bezárólag az operatív lízingcégek hatalmas árversenybe mentek bele, lényegében nyomott havidíjakkal lehetett találkozni. Ezek az árak azonban nem voltak fenntarthatók hosszabb távon, így a már említett tényezőkre ez is rájátszott a havi díjak emelkedésekor, ami az egész újautó-piac lelassulását, stagnálását, sőt, visszaesését okozta – a díjak akár kétszeresére, háromszorosára nőttek.

A céges autók piacán tapasztalható kivárás egyre hosszabb futamidőket, így egyre idősebb és költségesebben fenntartható autókat okoz. Ezért a Business Lease-nél úgy gondoljuk, hogy egyre inkább bölcs döntés lenne inkább új autót rendelni valamivel magasabb havi díjon, mert hosszabb távon ez járna kevesebb költséggel.

- Mikor várható komolyabb javulás a magyar újautó-piacon?

- A piacon a futó autó átlagéletkora exponenciálisan megnőtt 2020 óta, ez már sokáig nem tartható fent – nagy különbség, hogy 3-4, vagy 5-6 éves autók futnak a cégek flottáiban. Számos ügyfélnél eljutottunk, vagy hamarosan eljutunk oda, hogy már jobban megéri új flottát rendelni, mint a régit üzemeltetni. Ennek a hatása meg fog látszódni a teljes magyar újautó-piacon.

Becsléseim szerint 2024-ben és 2025-ben növekedni fog az újautó-rendelések száma a flották esetében, ez hatással lesz az egész piacra. Ez egyébként az egész régióban megfigyelhető trend a céges autóknál.

Az árak tekintetében csökkenés nem várható – a 2019-es árak nem fognak visszatérni.

- A carsharing és a mikromobilitási megoldások terjedése jelent kihívást a céges autók számára?

- Nem, Magyarországon egyelőre egyáltalán nem. Nyugat-Európában látható már a carsharing trendje, de ez nem kihívás a cégautók számára.

Természetesen bármelyik vállalat dönthet úgy, hogy nem cégautót, hanem mobilitási keretösszeget ad a dolgozójának, amit a dolgozó arra költ, amire szeretne – de a többség ekkor is az autót választaná Magyarországon.

Milyen hatással lehet a Business Lease életére a magyar lízingpiac két legnagyobb szereplőjének, az ALD-nek és a LeasePlannek az összeolvadása?

Bízunk benne, hogy minél könnyebb lesz ez az átmenet, hogy azok az ügyfelek, akik ennél a két vállalatnál voltak az operatív lízing használói, ne hagyják el a piacot valami rossz tapasztalat miatt.

Természetesen lehetőségként is tekintünk erre a folyamatra: két nagy, nemzetközi szintű piaci szereplőből lesz egy, ami új ajtókat nyit meg előttünk – lesznek olyan vállalatok, akik eddig az ALD-vel és a LeasePlannel dolgoztak együtt, nekik most kell keresniük egy második partnert. Nemzetközi játékos a magyar operatív lízing piacán nincs sok, körülbelül négy-öt, ezek közül mi vagyunk az egyik, tehát komoly lehetőséget jelent a fúzió.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink