Szolgáltatók Legendás jármű búcsúzott Budapesttől

Legendás jármű búcsúzott Budapesttől

Pörge Béla | 2023.03.11 12:21

Legendás jármű búcsúzott Budapesttől

Fotó: Pörge Béla

Március 10-én két trolibusz-típus napi üzemeltetését fejezte be a BKV: elbúcsúzott a fővárostól az Ikarus 435T és a MAN NGE 152 típus. Előbbi kivonása egyben azt is jelenti, hogy a magaspadlós 400-asok teljesen kikoptak Budapestről.

Javában zajlik az új Škoda-Solaris trolibuszok forgalomba állítása a BKV-nál, ami lehetővé tette a régebbi típusok kivonását. Március 10-én az Ikarus 435T és a MAN NGE 152 trolik búcsúztak el végleg Budapesttől, az ezeknél egyébként régebbi Ikarus 280T-GVM trolik még maradnak a BKV-nál, de hogy meddig, azt nem lehet tudni – elképzelhető, hogy már tavasszal megválik tőlük Budapest, de alakulhatnak úgy a trolibuszos hálózatfejlesztési tervek, hogy akár még jövőre is közlekedni fognak (vagy legalábbis állományban lesznek) a magaspadlós trolik.

Az viszont biztos, hogy a 435-ösök kivonásával az Ikarus 400-as szériájának összes magaspadlós, és összes csuklós képviselője eltűnik Budapestről, sőt, az egész országban mutatóban maradtak csak ilyen buszok. Fontos megjegyezni, hogy a 400-asok teljesen nem tűnnek el, hiszen az alacsonypadlós 412-esek egyelőre busz és troli verzióban is szolgálják a budapesti utasokat. Ezek ugyan sokban hasonlítanak elődeikre, de már valamelyest más megjelenésűek, főleg az alacsonypadlónak köszönhetően.

Az Ikarus 435-ös főleg kék színben, azaz a buszos változatában volt meghatározó Budapesten, hiszen a BKV mindössze 15 darab ilyen trolit vett. Az Ikarus 435T egészen egyedi járműnek számít, hiszen sehol a világon nem közlekedett belőle Budapesten kívül, vagyis csak ez a 15 darab készült belőle. A járműveket 1994 és 1996 között szerezte be a BKV. A járművek 2003 és 2015 között alapos felújításon estek át - emiatt a futásteljesítményük is elmarad más, hasonlóan sokáig üzemelő buszokhoz és trolikhoz képest, egyik 435T sem érte el az egymillió kilométert -, kivéve egyet, a 313-as pályaszámú kocsit, ami leromlott állapota miatt már 2014-ben selejt lett. A többi trolit 2019 végétől kezdődően 2023 tavaszáig fokozatosan vonta ki a BKV.

Ikarus 435T a Kerepesi úton

Ikarus 435T a Kerepesi úton | Fotó: Pörge Béla

A trolik a német Kiepe elektronikájával rendelkeztek, míg a hajtásról az Alstom (akkor még Alsthom) gondoskodott. Az első két példány még táblás utastájékoztatási rendszert kapott, a többi már kijelzőset, de később a 300-as és 301-es troli is kapott kijelzőt. A buszokhoz képest eltérés, hogy a 435T-k hátul is széles ajtóval rendelkeztek, hiszen nem foglalta el a helyet a motor.

Alacsonypadlós búcsúzó

A másik trolitípus, ami március 10-én fejezte be budapesti pályafutását, sok szempontból egyedi a BKV-nál. A MAN NGE 152 (vagy ÖAF Gräf&Stift, hiszen Ausztriában készült járművekről van szó) az első csuklós alacsonypadlós troli volt Budapesten, és az egyetlen olyan modell a troliknál, amit használtan vásárolt a közlekedési társaság. Ebből is 15 darabot vett a BKV 2011-ben, a szovjet Ziu-9-es trolik selejtezése céljából. A trolik Németországból, Eberswalde városából érkeztek, ahol egyébként még az NDK idején Ikarus 280-as trolik is közlekedtek.

Balra elől az utolsónak megmaradt MAN, mögötte az egyik utolsó 435T, mellettük pedig egy Škoda-Solaris, ami a két típus kiváltását lehetővé tette.

Balra elől az utolsónak megmaradt MAN, mögötte az egyik utolsó 435T, mellettük pedig egy Škoda-Solaris, ami a két típus kiváltását lehetővé tette. | Fotó: Pörge Béla

Az 1993-as és 1994-es gyártású járművek nem arattak különösebb sikert a BKV-nál, kifejezetten megbízhatatlannak számítottak. Ennek ellenére több példányuk is felújításon esett át, néhányat viszont már 2017-ben, hat év budapesti szolgálat után selejteztek. Az utolsó darabok egészen 2023-ig megmaradtak.

MAN NGE 152 még az első budapesti fényezésével a Baross utca és a Nagykörút kereszteződésénél.

MAN NGE 152 még az első budapesti fényezésével a Baross utca és a Nagykörút kereszteződésénél. | Fotó: Pörge Béla

Lassan homogén állomány

A mostani selejtezések, és a BKV zajló beszerzésének köszönhetően már-már homogén a budapesti trolibusz-állomány. A Solaris és Škoda kooperációjában készülő járművek mellett már csak Ikarus 280T-GVM és Ikarus 412-esek trolik, valamint egy Ikarus 411-es maradt meg. A 280-asok sorsa kérdéses, nagyrészt a hálózatfejlesztéstől függ, de a legvalószínűbb forgatókönyv szerint már az idei év első felében búcsúzik ez a típus is. Ha nem, akkor is elsősorban tartalékként, esetleg kizárólag a reggeli és a délutáni csúcsban használva maradnak meg, amint az összes Škoda-Solaris megérkezik.

Az Ikarus 412-esek alacsonypadlós mivoltuk, és valamivel fiatalabb életkoruknak hála még évekig maradnak Budapesten, de nem teljes létszámban. A 411-essel együtt eredetileg 16 darab volt belőlük, ehhez jött még kettő, buszból átalakított példány. Időközben kettő 412T már selejt lett, és az új, szóló Solarisok forgalomba állásával állományuk még csökkenhet. Az elsőszériás Solarisok, az úgynevezett GST-k (ezek közül az első hat még a Ganz és a Solaris, a másik kilenc a Ganz, a Škoda és a Solaris együttműködésében készült) egyelőre teljes létszámban megvannak.

A két nagy öreg - a 280-as tovább marad Budapesten.

A két nagy öreg - a 280-as tovább marad Budapesten. | Fotó: Pörge Béla

A BKV még futó beszerzésének végére 108 Solaris-Škoda alacsonypadlós, vezeték nélküli (önjáró) módban közlekedni képes troli lesz a fővárosi cég állományában – jelenleg tartalékok nélkül ez nagyon szűken, de lefedné a hálózat napi szükségleteit, ám egyrészt még új járművek esetében is szükség van tartalékállományra, másrészt várhatóak önjárással megvalósítható fejlesztések is a budapesti trolihálózaton. Emiatt a 15 darab elsőszériás Solaris (amik újonnan szintén képesek voltak önjárásra, ma csak néhány, és korlátozottan), és az Ikarus 412-esek jelentősebb része (fele vagy annál több) állományban marad, az Ikarus 280-as trolik sorsa pedig kérdéses. Utóbbiak kivonásával a teljes budapesti gumikerekű járműállomány alacsonypadlóssá válna.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink