Szolgáltatók Harmincéves a legegyedibb magyar trolibusz

Harmincéves a legegyedibb magyar trolibusz

Pörge Béla | 2024.03.03 16:23

Harmincéves a legegyedibb magyar trolibusz

Fotó: Pörge Béla

Huszonhárom évvel ezelőtt, március 1-jén vette állományba a BKV 400-as pályaszámmal az Ikarus 411T típusú trolibuszát. A jármű ezt megelőzően is közlekedett már a budapesti trolihálózaton, de 2001-ig kalandos életutat járt be – ennek ellenére a mai napig szállít utasokat.

Harminc éve, 1994-ben készült el az első alacsonypadlós magyar trolibusz, az Ikarus 411T, viszont „csak” 23 éve, 2001. március 1-je óta tartozik a BKV állományába. A trolit 1995-ben mutatták be a nagyközönség számára, majd a jármű előbb Budapesten futott tesztüzemben, 1997-ben és 1998-ban pedig Romániában, ahol szinte az összes troliüzemben megfordult.

A villamosok.hu beszámolója szerint Romániában az volt a teszt lényege, hogy bebizonyítsák, hogy az ottani rossz utakon is képes közlekedni alacsonypadlós troli. Ez félig sikerült – a 411T végigcsinálta a teszteket, ám utána alapos javításokra szorult. 1998-ban Szegedre került, ahol az elektronikával adódtak problémái, így a trolibusz jóformán többet állt, mint közlekedett a városban.

Az Ikarus 411T piros fényezéssel a Csáktornya parkban 2009-ben.

Az Ikarus 411T piros fényezéssel a Csáktornya parkban 2009-ben. | Fotó: Pörge Béla

A trolibuszgarázs 2008-as nyíltnapján a 400-as hátfala.

A trolibuszgarázs 2008-as nyíltnapján a 400-as hátfala. | Fotó: Pörge Béla

A jármű 2001-ben került vissza Budapestre, ahol a BKV 400-as pályaszámmal állományba is vette, majd egy alapos javítás után forgalomba állt a troli. 2003-ban kötbérként a BKV tulajdonába került az addig a gyártó tulajdonát képező jármű, ezt követően 2003 februárjában az addigi narancssárga-zöld fényezés helyett megkapta a piros flottaszínt.

A széria

Az Ikarus 411-es lényegében a későbbi 412-es prototípusának tekinthető, buszból sem készült túl sok ezzel a típusjelzéssel, viszont egy trolit is gyártott az Ikarus ezen a néven. Az Ikarus 411T a Kiepe és az Obus közreműködésével készült, az egész világon egyetlen van belőle, mégis túlélte az összes 411-es buszt, sőt, a 412-esek zömét is.

A piros flottaszínnel a laikus szemlélődő talán meg sem tudta különböztetni a trolit attól a 15 darab Ikarus 412T-től, amiket a BKV 2002-ben vásárolt. Ezek a trolik szintén az Ikarus, Kiepe és Obus hármas együttműködésével készültek, azonban a motort a Škoda szállította hozzájuk, míg a 411-eshez a Alstom. Emellett a 412T hosszabb és valamivel több utas szállítására alkalmas, mint elődje. A két típus között szemmel látható különbség az első kijelző mérete – a 412-eseké nagyobb, „teli kijelző”, valamint a hátsó ajtók elrendezése – a 412-es troliknál a buszoktól és a 411-es trolitól eltérő módon hátul is széles ajtó van, míg a 411-esé szűkebb.

Igazi túlélő

A 411T egyedi járműként is megmaradt, bár néha előfordult, hogy hosszabb időre leállt. 2024-re hét hagyományos 412T, valamint két olyan példány maradt állományba, amit buszból alakítottak át trolivá 2016-ban, a 411T azonban még mindig rója a köreit.

Az Ikarus 411T napjainkban a Mexikói úton.

Az Ikarus 411T napjainkban a Mexikói úton. | Fotó: Pörge Béla

A jármű 2019-ben visszakapta eredeti színét, igaz, nem fényezéssel, hanem fóliázással, de ez az összképén semmit nem ront. Az eredeti fényezéshez képest a feliratok jelentenek eltérést, a jármű oldalán feltűntetésre került, hogy a narancssárga rész az Ikarus 60T – az első Ikarus által gyártott troli – előtti tisztelgés.

Önmagában óriási dolog, hogy egyedi, tulajdonképpen egyke járműként harminc év után is létezik a 411T, és részt vesz a napi utasforgalomban. Manapság elsősorban a 74A vonalon lehet vele találkozni, de pótlások alkalmával előfordul máshol is. A zuglói Csáktornya park egyébként is hazai pálya a troli számára, hiszen a tesztévek után, már a BKV járműveként főleg a 74-esen fordult meg – persze eljutott más vonalakra is.

Meddig marad?

Nem hivatalos, de a BKV-tól származó információink szerint a fővárosi közlekedési társaság 2024 végétől, 2025 elejétől kezdve a maradék 412T trolik kivonását tervezi, ami várhatóan a 411T utasforgalmi életének végét is jelentheti. Februárban a BKV új trolibuszok vásárlására írt ki tendert, ha az sikerrel jár, akkor biztosan selejtezésre kerül az összes Ikarus troli, de az sem biztos, hogy ezt megvárhatja a 411T és a 412-esek.

Az Ikarus 411T napjainkban - a hátul látható felirat egyike azoknak az elemeknek, amik az eredeti fényezésen nem szerepeltek.

Az Ikarus 411T napjainkban - a hátul látható felirat egyike azoknak az elemeknek, amik az eredeti fényezésen nem szerepeltek. | Fotó: Pörge Béla

Az Ikarus trolibuszok ellen szól, hogy korlátozott önjárásra sem képesek – kivéve a buszból átalakított, 412.81GT típusjelű példányokat –, valamint a vázállapotuk is leromlott. Emiatt célszerűbb a flotta gerincét adó Škoda-Solaris troliknál ugyan régebbi és nagyban eltérő, de mégiscsak részben Solaris gyártmányú Ganz-Solaris és Ganz-Škoda-Solaris trolik részleges felújítása és állományban tartása hosszabb távon. A 2005-ben és 2007-ben gyártott trolik közül egy kivételével még mind állományban van a BKV-nál.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink