Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Lean módszer elsajátításában segít az MTM
2024.05.02 09:25Kell-e félnünk az intelligens autópályáktól?
2024.05.02 08:18A Polestar 370 kilowattot ért el az új gyorstöltési teszteken
2024.05.02 07:19Az Audi megnyitotta első gyorstöltőhelyét Európán kívül
2024.05.02 06:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Fontos figyelni a fékbetét időszerű cseréjére
Számos olyan alkatrésze van egy autónak, aminek a meghibásodása ugyan bosszantó, de időben cserélve – azaz a megfelelő karbantartást elvégezve – még komolyabb költségek nélkül elvégezhető művelet. A fékek esetében ráadásul nemcsak a pénztárcánk, de a biztonságunk érdekében sem érdemes kockáztatni.
A fékbetét tipikusan egy olyan alkatrésznek számít, aminek a cseréje nem egy különösen bonyolult feladat, mégis kiemelt szereppel bír, hiszen a fék rendkívül fontos eleme az autónak. A biztonsággal pedig nem szerencsés játszani, érdemes tehát a fékekre komolyabb figyelmet fordítani.
Számos tünet jelezheti, ha a fékbetét cserére szorul: a remegő kormány, a csikorgó, éles, fémes hang, vagy a puha, esetleg éppen túl kemény fékpedál. Felesleges várni a cserével, hiszen fékbetétet minden ilyen megoldással rendelkező autóban cserélni kell, kellő odafigyeléssel viszont elkerülhetőek a veszélyhelyzetek.
Mikor kell fékbetét cserélni?
Röviden a kérdésre a válasz: attól függ. Egyrészt ügyelni kell a megtett kilométerek számára: egy fékbetét átlagosan 40-50 ezer kilométerre alkalmas. Természetesen ez a szám függ a vezetési stílustól is – egyes autók esetében akár 75-80 ezer kilométerig is kitolható ez az intervallum óvatos vezetési stílussal, azonban dinamikusabb vezetési stílus mellett, adott esetben 20 ezer kilométert sem tesz meg a jármű a fékbetétek cseréje előtt.
A fékbetét kopásának gyorsaságát számos további tényező befolyásolja még: az autó típusa, a motor teljesítménye, a jármű súlya, az igénybevétel módja (városi vagy országúti) és persze a fékbetét minősége.
Hogyan cseréljük?
A fékbetéteket az ügyesebb kezű autósok akár otthon is kicserélhetik, hiszen alapvetően egy egyszerű szervizelési feladatról van szó, ami a megfelelő eszközökkel gyorsan és hatékonyan elvégezhető, azonban szervizbe vinni járművünket kényelmesebb megoldás. Fékbetétet közvetlenül a szervizekben is beszerezhetünk, vagy gondoskodhatunk erről online, és csak a munkát bízzuk másokra.
A megfelelő paraméterek tudatában válasszunk fékbetétet! A TRW COTEC fékbetét készlete például alapvetően Chevrolet, Kia és Opel modellek esetében használható, de ide kattintva alaposabban is tájékozódhat arról, mely autókban lehetséges az ilyen fékbetétek használata. A TRW COTEC fékbetétek akusztikus kopásjelzővel rendelkeznek, a betét hossza 95,4 milliméter, magassága 42,7 milliméter, míg vastagsága 15 milliméter. A TRW COTEC fékbetétet féknyereg csavarokkal és egyéb tartozékokkal kínálják.
Kopásjelzés a segít
Ha a fentiek nem segítenek abban, mikor cseréljünk fékbetét, még nem kell kétségbeesni. Ma már léteznek arra is megoldások, hogy a fékbetét akusztikusan jelezze, ha elkopott – a jellegzetes nyikorgáson túl persze, hiszen a fémes anyagok egymáshoz érintkezésének egyébként is felismerhető hangja van, de a fékek esetében jobb biztosra menni a kopásban is.
A kopásjelzőket a féknyeregbe vagy a fékbetétbe ágyazzák, és a pillanatnyi kopás figyelését jellemzően egy kiértékelő elektronika ellenőrzi. A modern haszongépjárműveknél a fékbetét kopásjelzői információval látják el a fékszabályozó elektronikát, amely ennek ismeretében összehangolja a fékbetétek kopási állapotát az összes tengelyen.
Tárcsafékeknél három rendszer terjedt el a fékbetétkopás visszajelzésére, ebből kettő elektronikus, egy pedig mechanikus elven működik. Elektronikus kopásjelzőknél a dörzsanyagba beágyazott kopásjelzők elkopott fékbetéteknél, a féktárcsával érintkezve áramkört nyitnak meg vagy zárnak be, és ennek hatására a műszerfalba elhelyezett lámpa figyelmeztet a kopási határ (két-három milliméter) elérésére.
A mechanikus kopásjelzőket szegecseléssel vagy más illesztéssel csatlakoztatják a betéthordozó lapra úgy, hogy amikor a fékbetét eléri a kopási határt, akkor a kopásjelző lemez érintkezik a féktárcsával. Az érintkezés létrejöttekor vibrációs hang keletkezik. Amennyiben a fékbetét elkopott, akkor a kopásjelzőt is cserélni kell.