Szolgáltatók Egy magyar busztípussal kevesebb maradt

Egy magyar busztípussal kevesebb maradt

Pörge Béla | 2023.07.31 09:19

Egy magyar busztípussal kevesebb maradt

Az utolsó Ikarus 435 még korábban, eredeti fényezéssel. Pályafutását végül fehér színben fejezte be. | Fotó: Pörge Béla

Nem tartozott a legsikeresebb magyar autóbuszok közé az Ikarus 435-ös, mégis egy fontos modellről beszélhetünk, hiszen elsősorban a fővárosban meghatározó busz volt húsz évig. Mégis vidéken húzta tovább a típus.

Hirdetés

Az Ikarus 435-ös nincs ott az Ikarus legsikeresebb termékei között, nem kívánkozik az aranyoldalakra, meg sem közelítette az előd 280-as sikereit. Inkább már egy szomorú időszak terméke volt. Szóló társához – az Ikarus 415-öshöz – képest is kevés készült belőle, a 772 darab legyártott példány (beleértve tizenöt trolibuszt) nem helyezi a legelterjedtebb Ikarus modellek közé a 435-öst. A modell elsősorban Budapesten számított fontosnak, a fővárosban a kilencvenes évekbe a legforgalmasabb vonalakon teljesítettek szolgálatot a 435-ösök a belvárostól a peremkerületekig. A 171 budapesti autóbusz mellett 15 trolibusz is képviselte a 435-öst, ám az egész világot tekintve ezzel a mennyiséggel is csak a második volt a város Moszkva után, ahol a 372 orosz 435-ös zöme közlekedett.

Miskolcra és a Volánbuszhoz 21, Pozsonyba 96 busz került (további 13 más felvidéki városokba, három Csehországba), de még Olaszországba is eljutott a modell a hagyományos Ikarus-piacokon túl. A vidéki Volántársaságok csak néhány darabot vásároltak a típusból. A 2010-es évekre külföldön mindet selejtezték, hazánkban viszont a 2020-as éveket is megélte a 435-ös: Budapesten 2022. november 11-én közlekedett az utolsó busz, 2023 márciusában pedig az utolsó troli.

Elment az utolsó

Két busz élte túl a BKV-s társait a vidéki Magyarországon: az utolsónak megmaradó, orosz kivitelű HKZ-209 Nógrádban és egy különleges példány, az utolsónak legyártott 435-ös, a KBK-783 rendszámmal selejtezett duóbusz. Ez troliként és dízeles buszként is funkcionált gyári állapotában, később sima dízelbusszá alakítva vásárolta meg az Alba Volán.

Említést érdemel még a 435-ös testvérmodellje: a 435-ösre kísértetiesen hasonlító, ám húzócsuklós Ikarus 438-asból egyetlen példány készült: az orosz és FÁK piacra szánt modellből egyetlen üzemeltető sem akart vásárolni, a jármű végül a Volánbusznál kötött ki.

Az autopro.hu nemrégiben összegyűjtötte a kihalás szélén álló magyar buszokat. A cikkre számos visszajelzés érkezett, szerencsére a jobban értesült közlekedésbarátok jelzésére kiderült, hogy az Ikarus 256-osok már tényleg az utolsókat rúgják, és Tolnából el is tűntek. A 280-asok kapcsán eltérő visszajelzések érkeztek, ahogy a cikkben is jeleztük, nehéz követni a selejtezési szándékokat. Ami viszont biztos, és sajnos az előző cikkből kimaradt: 2023. július 26-án délután Salgótarjánban az utolsó járatát is teljesítette a HKZ-209, ezzel az Ikarus 435-ös modellből az egész Földön nem maradt egyetlen közforgalmú példány sem. Üzemképes szerencsére igen, így nosztalgiajáratokon még láthatunk majd ilyen buszokat.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink