Szolgáltatók Amikor Miskolc segíti ki Prágát

Amikor Miskolc segíti ki Prágát

Pörge Béla | 2023.10.07 12:21

Amikor Miskolc segíti ki Prágát

Korábban Miskolcon és Kassán szolgált Tatra Prágában. | Fotó: Pörge Béla

Prága tömegközlekedése sok szempontból irigylésre méltó Magyarországról nézve, elsősorban a kötöttpályás hálózat emelhető ki: a cseh fővárosban mintegy 148 kilométer hosszú a villamoshálózat, emellett három metróvonal szeli át a várost. Külön kiemelendő, hogy összes prágai villamos cseh gyártmányú jármű, igaz, van köztük magyar vonatkozású villamos is.

Hirdetés

A tavaly év végén a prágai tömegközlekedési vállalat, a DPP (Dopravní podnik hlavnívo města Prahy) 781 villamossal rendelkezett, míg a járvány előtti utolsó évben, 2019-ben a prágai villamosok 368,9 millió utast szállítottak – ebben a mutatóban csak Budapest előzi meg a cseh fővárost. Ami viszont magyar közlekedésbarátként, de talán a magyar ipar felé nyitott emberként is irigylendő, hogy a DPP összes, mind a 781 villamosa cseh – közel fele-fele arányban Tatra és Škoda villamosok alkotják az állományt, kisebb mértékben még mindig az előbbi túlsúlyával. Viszonyításképpen a BKV mintegy 650 villamossal rendelkezik, ebből a 67 legidősebb jármű magyar, a többi vegyesen cseh, német vagy éppen baszk.

Általában az a jellemző, hogy egy nagyvárosból leselejtezett járműveket kisebb üzemekben használják tovább, és ha nem országon belüli továbbadásról van szó, akkor jellemzően nyugatról keletre, esetleg északról délre történik a „vándorlás”. Például rengeteg használt Tatra villamos került a Balkán országaiba és Ukrajnába (utóbbi országba a háború óta is adományoztak villamosokat a csehek), de magyar példaként említhető a Budapestről Szegedre vagy éppen Ukrajnába eladott trolik esete. Vannak persze kivételek, Miskolc kisegítette már buszokkal Budapestet, de az talán még egyedibb, hogy a borsodi megyeszékhelyről Prágába is kerültek villamosok, ezek egy része éppen most áll forgalomba, néhány már közlekedik a cseh fővárosban, néhány pedig még felújítás alatt áll.

Prágából Prágába Kassán és Miskolcon át

A DPP KT8D5 típusú villamosokat vásárolt Miskolcról az elmúlt években. A modell közeli rokonságban áll a Budapesten is jól ismert „kocka Tatra” villamosokkal, vagyis a T5C5 modellel, ám annál valamivel újabb. A ČKD 1984-be mutatta be a típust, 1986 és 1993 között 199 példányt gyártottak le a nyolctengelyes, két vezetőállással rendelkező csuklós villamosból. A legtöbb villamos „otthon” maradt az akkori Csehszlovákiában, újonnan csak 47 darab került külföldre, egy-egy Szarajevóba és Volgográdba, 45 Észak-Koreába. 40 példány Kassára került, ám a rendszerváltás és Csehszlovákia felbomlása után, a helyi vasgyártás leépülésével a felvidéki városnak nem volt szüksége ennyi villamosra: tíz villamost Miskolc vásárolt meg 1992-ben, de került Strausbergbe (Berlin mellé), Szarajevóba, Ostravába és Brnóba is kassai Tatra a kétezres évek elejéig bezárólag.

Miskolci KT8D5 2007-ben. A képen látható 208-as pályaszámú villamos megegyezik a nyitóképen látható prágai 9104-essel.

Miskolci KT8D5 2007-ben. A képen látható 208-as pályaszámú villamos megegyezik a nyitóképen látható prágai 9104-essel. | Fotó: Pörge Béla

Miskolc később mind a nyolc Most és Litvínov között közlekedő KT8D5 típusú villamost is megvásárolta 1996-1997-ben, ezzel 18 darabossá nőtt a flottája. Ezek a villamosok zömmel 2016-ig közlekedtek Miskolcon, a 2015-ben érkező alacsonypadlós Škodák váltották le őket. Egy tartaléknak, egy muzeális járműként, egy ünnepi villamosként maradt Miskolcon, 15 példányt két részletben megvásárolt Prága.

A cseh fővárosban eredetileg 48 KT8D5 közlekedett, ebből 46 teljes felújításon esett át, egyet a DPP, egyet a prágai közlekedési múzeum őrzött meg eredeti formájában. A felújított példányok már KT8D5R.N2P típusjelölést kaptak: az esztétikai újítások és a kijelzők mellett a legfőbb különbség az eredeti típushoz képest az alacsonypadlós középrész. Prága két villamost Strausbergből, tizenötöt Miskolcról vásárolt meg, ezek közül a két német és hét miskolci villamos állt forgalomba (a miskolciak 2020 óta), így tart most 55 KT8D5R.N2P-nél a DPP – a miskolci villamosok vezetőfülkéje klímát kapott, az utastérbe pedig monitor is került, ezt leszámítva megegyeznek a prágai példányokkal.

Az első Prágában forgalomba álló korábbi miskolci Tatra, a jármű Miskolc előtt Most-Litvínovban közlekedett.

Az első Prágában forgalomba álló korábbi miskolci Tatra, a jármű Miskolc előtt Most-Litvínovban közlekedett. | Fotó: Pörge Béla

Egyes villamosok egészen érdekes életutat jártak be tehát: miután elkészültek Prágában (Smíchovban), egy-két év kassai, vagy hat év most-litvínovi szolgálat után Miskolcra kerültek, ahonnan 20-24 év után visszatértek Prágába, hogy egy alapos felújítást és átalakítást követően vélhetően még legalább egy-két évtizedig szolgálják majd az utasokat.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink