Szolgáltatók A MAGE összes tagvállalata elindult a digitalizáció útján

A MAGE összes tagvállalata elindult a digitalizáció útján

Pörge Béla | 2021.12.26 12:20

A MAGE összes tagvállalata elindult a digitalizáció útján

Fotó: Lugosi Péter

Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) ügyvezető főtitkára értékelte az autopro.hu-nak adott interjúban a 2021-es esztendőt, valamint részletesen beszámolt a szervezet jövő évi terveiről is. Kilián Csaba szerint a chiphiány 2022-ben is hatással lesz a járműipar teljesítményére, ugyanakkor a magyar autóipar fel van készülve az elektromos átállásra.

- Hogyan alakult a MAGE 2021-es éve? Mi volt a legfontosabb idei esemény a szervezet számára?

- Az egyesület történetében fontos mérföldkő, hogy 2021-ben is dinamikusan tovább növekedtünk: jelenleg 60 vállalat alkotja a MAGE taglétszámát és közel 100 ezer embernek adnak munkalehetőséget hazánkban és a járműipari export körülbelül 90 százaléka is ebből a tagvállalati körből tevődik össze.

A rendezvényeink vonatkozásában a legfontosabb esemény az „Automotive Hungary Kiállítás és Konferencia”. A Hungexpóval közösen kilenc évvel ezelőtt kezdtük szervezni ezt a rendezvénysorozatot, és a pandémia ellenére idén is sikerült megrendezni több mint száz kiállítóval és három ezer látogatóval. A számos szakmai program közül kiemelném a Hidrogén technológiával a Zöld Jövőért ITM-konferenciát, a Bajor Autóipari Fórumot valamint a beszerző-beszállító B2B rendezvényünket, melynek egyöntetű sikere nagyban köszönhető annak a gyümölcsöző, több évre visszatekintő szakmai együttműködésnek, mely az esemény mögött áll. A Magyar Gépjárműipari Egyesület – MAGE, a Nemzeti Befektetési Ügynökség – HIPA, Hungexpo és MAJOSZ szervezésében 55 beszállító folytatott 169 tárgyalást 14 nagyvállalat beszerzőjével. A fórumon számos MAGE tagvállalat képviselőivel lehetett közvetlenül kapcsolatot építeni, mint például az Audi Hungária Zrt., a BPW Hungary Kft., Dana Hungary Kft., a Denso Manufacturing Hungary Kft., a Flextronics International Kft., Continental Románia vagy a ZF Hungária Kft.

Egy nagyon fontos színfoltja a kiállításnak a Techtogether verseny – az idei versenyt a BME Formula Racing Team csapata nyerte, az Arrabona Racing Team és a Szombathelyi Gépész előtt. 2021-ben összesen 14 egyetemi csapat vett részt a versenyen nagyjából 360 diákkal.

Fontos kiemelni továbbá, hogy ebben az évben sikerült megrendeznünk több mint 200 résztvevővel, a tavaly online térbe száműzött hagyományos éves szakmai konferenciánkat a Portfolio-val együttműködésben.

- Mit vár a következő évtől az autóiparban? Javulhat a helyzet?

- A helyzet nagyon összetett, de fontos megjegyezni, hogy az autóipar a nyilvánvaló nehézségek ellenére továbbra is Magyarország egyik húzóágazata. Nemzetközi viszonylatban Magyarország a harmadik legnagyobb benzinmotor-exportőr, az ötödik az elektromos akkumulátorok exportjában, és a hatodik legnagyobb dízelmotor-exportőr a világon. A beruházások szintje már meghaladta a koronavírus-válság előtti csúcsot.

Ezzel együtt a pandémia okozta kiesések, majd az ezt követő és mindmáig kritikus chiphiány az üzleti tervezést nagyban gátolja. Ezek azonban nem pusztán lokális, hanem globális kihívások. A félvezetők nehéz hozzáférhetősége azt az időt is kitolta, amennyit az újautó-vásárlóknak várniuk kell járművük kiszállítására. Ez az idő némely modellnél most eléri az egy évet – a magnéziumhiány miatt pedig akár tovább is nőhet a későbbiekben. Az a várakozás, amely szerint a félvezetők hiánya csupán átmeneti és rövidtávon megoldódik majd, idén őszre gyorsan megdőlt. A globális chipihiány 2022-ben is kedvezőtlen hatással lesz a termelésre. A legtöbb piaci elemző cég nemrég megjelent anyagaiban jelentősen csökkentették az idei és a jövő évi gyártásra vonatkozó előrejelzésüket. Tekintettel az ipari leállásokra és az ebből fakadó negatív exporthatásra, valamint a COVID negyedik és további hullámának erőteljes terjedésére, az eddig vártnál gyengébb lehet a negyedik negyedév gazdasági teljesítménye is. Amennyiben stabilizálódnának a beszállítói láncok, az autógyárak kibocsátása 2022 második felétől felpattanhat, velük együtt a beszállítóipar is újra dinamikusan növekedhet, a meglevő robosztus rendelésállománynak köszönhetően.

- A járvány mellett az elektrifikáció is kihívást jelent az autóipar számára. Hogyan áll ebben Magyarország és a MAGE tagvállalatai? Felkészültek a magyar beszállítók az elektromos autók terjedésére?

- Komoly fejlesztéssel és költségekkel jár az alternatív hajtásokra való átállás. Az EU által megfogalmazott kibocsátás csökkentési célok elérése érdekében az új személygépjárműveknek 55 százalékkal kevesebb szén-dioxidot szabad kibocsátaniuk 2030-tól (a jelenlegi 37,5 százalék helyett), 2035-ben pedig 100 százalékkal kevesebbet. Az új kis teherautóknak 50 százalékkal kevesebb szén-dioxidot szabad kibocsátaniuk 2030-tól (a jelenlegi 31 százalék helyett), 2035-ben pedig 100 százalékkal kevesebbet, vagyis már egyáltalán nem bocsáthatnak ki szén-dioxidot.

A fentieket is figyelembe véve a magyarországi OEM-ek, összeszerelő üzemek sorra állnak át az elektromos, hibrid vagy más alternatív hajtású járművek gyártására. Csak néhány példát említve: Magyarországon elsőként, nem régiben sorozatgyártásban készült el a Mercedes-Benz kecskeméti üzemében az első a tisztán elektromos autó, egy Mercedes EQB SUV. A vállalat azon döntése, hogy a tisztán elektromos kompakt SUV gyártását Kecskemétre hozta, fontos mérföldkő a magyarországi gyár számára.

2020-tól az európai piacra már csak hibrid meghajtású modellek készülnek az esztergomi Suzuki gyárban, és Toshihiro Suzuki a következő öt évben mintegy 9,45 milliárd dollárnyi pénzt kíván a márka villamosítására költeni.

Az Audi is jelentős összegeket fordít az elektromobilitás területére. A prémium gyártó közel 15 milliárd eurót különített el erre a célra, ezzel is hangsúlyozva az alternatív hajtások jelentőségét. Az Audi Hungaria Műszaki Fejlesztése, amely idén ünnepli fennállásának 20 éves jubileumát, az Audi AG harmadik legnagyobb fejlesztési központja és egyben kompetenciaközpontja is a szimulációs-, akkusztikai- és a szilárdságtani vizsgálatok terén. A beruházásnak köszönhetően tovább erősítik e-vizsgálati kompetenciáinkat, ezzel együtt felkészítik Műszaki Fejlesztésüket az elektromobilitás korszakára.

A Schaeffler Savaria Kft.-nél idén megkezdődött a hibrid modulok, a hibrid meghajtó egységek és a teljesen elektromos tengelyhajtások sorozatgyártása. A Hydro Extrusion Hungary Kft. újgenerációs elektromos autókhoz tervezett alkatrészek gyártását előkészítő beruházást indított el szintén ebben az évben

A thyssenkrupp német autóipari vállalat magyarországi fejlesztőközpontja Veszprémben nyitott újabb telephelyet, ahol a tervek szerint két éven belül 80 fejlesztőmérnök dolgozik majd.

A BMW bejelentette, hogy az elkövetkezendő 10 évben 10 millió elektromos járművet fog gyártani többek között a 2025-ben beinduló Debreceni gyárában is.

Azok a beszállítók, melyek az elektromos vagy más alternatív hajtásokhoz gyártanak komponenseket vagy részegységeket, a jövőben megtöbbszörözhetik a bevételeiket, tehát jelentős növekedés elé nézhetnek.

- Hogyan alakul az akkumulátorgyártási infrastruktúra Magyarországon? Mennyire lesznek ennek részesei a magyar kkv-k?

- A tiszta és fenntartható közlekedés eszméjének való megfeleléshez az OEM-eknek megoldást kell találniuk arra, hogy az elektromos járművek gyártásának magasabb energiaigényét és károsanyag-kibocsátását lecsökkentsék. A gyártók számára egyik lehetséges megoldás az alternatív energiaforrások felhasználásának előnyben részesítése. A megújuló energiaforrások alkalmazása azonban akkor jelent valódi környezettudatos előrelépést, ha nemcsak az OEM gyártók használják fel, hanem az általuk szerződtetett járműipari beszállítók is. Ezáltal a termék teljes életciklusa során keletkezett kibocsátás, vagyis az előállítástól a felhasználási időszak végén esedékes újrahasznosításig történő kibocsátás is csökkenthető, optimalizálható. Ennek megfelelően tehát jelentős nyomás helyeződik a Tier 1-2-3 beszállítókra. Már napjainkban is több OEM támaszt olyan elvárásokat a beszállítói felé, melyek részben vagy teljes egészében emissziósemleges termelést írnak elő. Ez a trend - tekintve az OEM-eket célzó szabályozói nyomás -, a jövőben egyre inkább fokozódni fog. Elsődlegesen a Tier 1-es beszállítók közé tartozó akkumulátorgyártók kerülnek az OEM-ek fókuszába, minthogy ők felelősek az elektromos járművek előállítása során keletkezett károsanyag-kibocsátás legnagyobb részéért, körülbelül 40-45 százalékáért. Az elkövetkezendő időszakban azonban fokozatosan átterjed majd a teljes beszállítói láncra a károsanyag-kibocsátást minimalizáló termelés.

Az elektromos autózás térnyerésével az autógyártóknak jelentős beruházások útján ki kell építeniük a későbbi, nagyléptékű akkumulátorgyártás infrastruktúráját, aminek egy kívánatos módja a házon belül megoldott gyártás. A belső égésű motorok az autók meghatározó elemeként legtöbbször az adott gyártó saját fejlesztései, az elektromos autók hajtásláncánál azonban többnyire nem ez a helyzet. A magyarországi gyártók továbbra is külső partnerektől veszik az akkumulátorcellákat. A gyártók számára legnehezebben irányítható terület az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagok beszerzése, hiszen ezek Európában és Észak-Amerikában nagyobb mennyiségben nem fellelhetők. A BMW-csoport egy újra hasznosításra alapozó, fenntartható beszállítói lánc kialakításával igyekszik ezt ellensúlyozni. 2039-től csak klímasemleges cégek szállíthatnak be a Mercedes-Benznek, akik a jövőben csak olyan forrásból szereznek be akkumulátorcellákat, vagy ahhoz tartozó alapanyagokat, melyek minősítéssel rendelkező, tiszta forrásból szerzik be a lítiumot és a kobaltot. Az Audi Hungaria 2026-tól már csak tisztán elektromos hajtásrendszerű újdonságokkal jelenik meg a piacon, 2033-ig pedig kivezeti belsőégésű motorral hajtott modelljeit. Annak érdekében, hogy a mérleg szerint szén-dioxid-semleges mobilitás vezető szállítójává és szolgáltatójává válhasson, az Audi értékteremtési láncolata minden egyes láncszemét optimalizálni kívánja, miközben a megújuló forrásból származó energiák alkalmazásának terjedése iránt is elkötelezett.

Az elmúlt két évben a technológiai váltás következtében (elektrifikáció, akkumulátor-fejlesztés) hazánkban jelentős, több milliárd eurós nagy beruházások valósultak meg illetve vannak folyamatban.

A két legnagyobb, az akkumulátorgyártás területén beruházó cég – a Samsung SDI és az SK Innovation – az elmúlt 2-3 évben több mint négymilliárd eurót fektetett be Magyarországon. Őket további több mint 15 cég követte jelentős beruházásokkal az akkumulátor technológia területén.

Annak érdekében, hogy a magyar kkv-k továbbra is versenyképesek maradjanak erősíteni szükséges az innovációs képességüket, növelni a gyártás területén a termelékenységet, előre kell lépniük a magas hozzáadott értékű beruházások, fejlett technológiák megvalósítása terén. A nagy nemzetközi cégek beruházásai, illetve az ellátási láncok problémái miatt észlelhető relokációs törekvések, újabb lehetőségeket adhatnak a magyar beszállítóknak is a további növekedésre.

- Mit gondol, mennyire befolyásolja a válság a digitalizációs, robotikai fejlesztéseket a vállalatoknál? Érezhető ebben változás az elmúlt egy év távlatában?

- Európában és részben Magyarországon is megfigyelhető munkaerőhiány miatt a digitalizációs, automatizálási folyamatok jelentős mértékben felgyorsultak. Az utóbbi időben felépült vagy felépülő autógyárak magas fokon digitalizált, automatizált, rugalmas üzemek melyek bármilyen modellt, az igényeknek megfelelően le tudnak gyártani. Az OEM-ek megkövetelik a beszállítóiktól, hogy hasonló modern, hatékony termelési folyamatokat valósítsanak meg, különben elveszíthetik az adott megrendelőt.

Az Egyesület I4.0 munkabizottsága az év elején készített egy belső, anonim felmérést. Ennek alapján elmondható, hogy minden válaszadó tagvállat hajtott végre valamiféle digitalizációs beruházást az elmúlt két évben, jellemzően 50 és 200 millió Ft közötti összegben, vagy e fölött. A beruházások tárgya általában a gyártási és logisztikai folyamat automatizálása, digitalizálása, robotizálás, valamint szoftver fejlesztések voltak. Volt példa I4.0 hálózat kiépítésére is. Valamennyi válaszadó tervezett I4.0 beruházást az elkövetkező három évben, melyek többnyire meghaladják majd a 300 ezer eurós összeghatárt.

- Mik a MAGE jövő évi célkitűzései?

- 2022-ben lényeges változások lesznek a főbb rendezvényeink idejét illetően. A MAGE-Portfolio Járműipari nap 2022. április 7-8-án kerül megrendezésre Kecskeméten a Four Points by Sheraton Kecskemet Hotel & Conference Center-ben.

Májusban kerül megrendezésre az Automotive Hungary, a járműipari beszállítói szakkiállítás, melynek helyszíne a Hungexpo Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központ. Az esemény társrendezvénye Mach-Tech Nemzetközi gépgyártás-technológiai és hegesztéstechnikai szakkiállítás és az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás.

Nagyon sok szinergiát látunk a három rendezvény egyidőben történő megrendezésében. 2022-ben tizedik alkalommal rendezzük meg az Automotive Hungary-t, mely kiállítás arra hivatott, hogy a magyar járműipar szakmai szereplői, a magyar autógyártóktól kezdve a beszállítókon át a kis- és középvállalkozásokig, találkozhassanak egymással. A rendezvényt évről évre megújítjuk, hogy hatékonyan szolgálja a magyar és regionális autóipar szereplőinek fejlődését, üzleti előmenetelét. Egy olyan szakmai fórumot fejlesztünk évről évre, mely nemcsak a tájékozódást segíti, hanem valódi üzleti lehetőségeket is nyújt. Az Automotive Hungary mindig is elkötelezett volt a legújabb technológiák és trendek bemutatása iránt, így számunkra természetes, hogy szakmai partnereink támogatásával a rendezvény és hozzá kapcsolódó konferenciák az iparág aktuális témáit, kihívásait ismertetik, elemzik, legyen szó új technológiákról, gyártás hatékonyságról, beszállítás-fejlesztésről, chiphiányról, alternatív hajtásról, IoT-ról, kommunikációról vagy utánpótlásról.

Tekintettel arra, hogy az Automotive Hungary Kiállítás és Konferencia átkerül tavaszra, 2022 őszére a Portfólióval tervezünk egy újabb konferenciát áttekintve a járműipar helyzetét és a különböző fejlődési tendenciáit.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink