Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Választások újratöltve: határon átnyúló kampánytémává vált a német autóipar jövője
Alig két hét van hátra a német szövetségi választásokig, nem csoda hát, hogy megszaporodtak az autóipart érintő politikusnyilatkozatok. A tét nem kicsi: a hardveres visszahívások megindítása, egy második dízelcsúcs és munkahelyek ezrei foroghatnak kockán. A következmények ráadásul közvetve egész Európát érinthetik.
Indul az újabb választási szezon: az Egyesült Államok és Franciaország után újabban Németország kap nagyobb figyelmet, legalábbis ami a politikai felpezsdülést illeti. A szeptember 24-én tartandó szövetségi voksolás kampánya már egy ideje megindult, melyben az érintett területek között az utóbbi hónapok-évek eseményei miatt az autóipar fokozott figyelmet kap – elég, ha csak a VW-botrányra vagy a sorozatos visszahívásokra gondolunk. És akkor még nem beszéltünk az egyre növekvő állami szerepvállalásról, ami a régebbi dízelekre érvényes esetleges behajtási tilalmakban és a dízelcsúcsban mutatkozott meg leginkább.
A sok sofőr és autótulajdonos sok szavazatot is jelent egyben, nem csoda, hogy a politikusok sokféleképp nyúlnának hozzá az autóiparhoz. A legdrasztikusabb hozzáállást a zöldek mutatják, ám a dízelekre kivetendő extraadó és az ezzel párhuzamos e-autók vásárlásához tervezett 6000 eurós támogatás azonban jelentős terhet róna még a német költségvetésre is. A belsőégésű motorok erőltetett tempójú száműzése ezen felül a százezreket foglalkoztató német autóiparban is komplex foglalkoztatási problémákat idézne elő.
A német közlekedési miniszter (igaz, a választásoktól független) kijelentése ezzel szemben a gyártók számára jelentene újabb masszív kiadásokat. Alexander Dobrindt ugyanis ha halkan is, de felvetette a szoftveres visszahívások utáni hardveres kényszerjavítások ötletét is. A gyenge lábakon álló tervek szerint az Euro5-ös (2011 és 2015 között gyártott) kocsikat is fel kellene szerelni AdBlue-tisztítórendszerrel, az azzal ellátott gépekben pedig nagyobbra kellene cserélni a tartályt. Biztosat mondani nem lehet, de egyelőre valószínűtlen, hogy a közeljövőben hasonló akció indulna az országban.
A kérdőjelek sokasága ellenére nyugtatóan hat, hogy az Automobilwoche szerint Angela Merkel elsimíthatja a dízelhajtás botrányának ismét felerősödő hullámait, ugyanis több megszólalásában is megfontolt és kevésbé szélsőséges álláspontot képviselt. Bár számos német városban az önkormányzat kiemelt feladatává tette a levegőminőség javítását, a kancellár tisztázta, még hosszú évtizedekig fontos, áthidaló funkciót lát a belsőégésű motorokban.
Erre utal az is, hogy novemberben jöhet a második dízelcsúcs. Ezen a behajtási tilalmak bevezetésének elkerülése lehet az egyik fő szempont, a mobilitáshoz köthető magas emissziós értékeket sokkal inkább a forgalomirányító-rendszerek további finomhangolásával, az elektromos töltőhálózat még komolyabb fejlesztésével és közparkok létesítésével ellensúlyoznák.
A német politikai erőviszonyokat ismerve kevésbé számíthatunk komoly fordulópontra a dízelhajtást érintő politikai hozzáállásnak a választások után, azonban az Európai Unió legerősebb gazdaságában történő kisebb változások is gyorsan továbbgyűrűzhetnek a kontinens többi országába. Akárhogy is, már csak ebből a szempontból is érdemes figyelemmel követni a következő napok eseményeit.