Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Megnyílt a főváros első földgázkútja
Amilyen sokan ismerik az LPG üzemanyagot, annyira kevesen a CNG-t, azaz a sűrített földgázt. Örök téma, hogy a hagyományos energiahordozók árának növekedésével a közlekedés terén is egyre jobban előtérbe kerülnek az alternatív megoldások, köztük a háztartásokból jól ismert földgáz is. Bármilyen nagy az érdeklődés, a kúthálózat hiánya gátja volt elterjedésének. Most talán léptünk egyet, csütörtökön – hosszú előkészítés után – megnyílt Budapest első CNG kútja Kőbányán.
A Fővárosi Gázművek kezdeményezésére már évekkel ezelőtt elindult a folyamat, amely a tiszta földgázüzemű közlekedés elterjesztésére irányult. A sajtótájékoztatón Koncz László, a FŐGÁZ vezérigazgatója elmondta, hogy három évvel ezelőtt jelentősen csökkent a földgázfelhasználás, ezért a lehetőségek kutatása közben egyértelművé vált az egyik megoldás, a Nyugat-Európában jól bevált gyakorlat honosítása. Bár a hazai hálózat kiépítettsége ideális alapot ad, mégis komoly lemaradásunk van ezen a téren. Németországban több mint 800, Ausztriában 166 helyen tankolhatunk sűrített földgázt. Magyarországon eddig Szegeden és Győrben volt ilyen lehetőség.
Szegeden hat CNG busz dolgozik |
2009. áprilisában hét fővárosi vállalat szándéknyilatkozatot írt alá abból a célból, hogy elősegítsék a sűrítettföldgáz-üzemű járművek budapesti használatát. A szándék nem ér semmit, ha nincs hol tankolni, de mától - a nyilvános CNG kút átadásával - a nehézségek egy része elhárult. Jó példát mutatva a FŐGÁZ folyamatos járműpark cserét tervez, idén 21 saját tulajdonú CNG jármű megvásárlását tervezi.
Kőbányán a Mázsa téren tankolhatunk földgázt |
Az első pesti nyilvános CNG kút színeit a MOL adja. A kivitelezést a hazai ACIS Benzinkúttechnika Kft. végezte, a kompresszoregység olasz BRC gyártmány, a kútoszlopot az ELEKTROGÁZ Bt. készítette.
Ebben a konténerben sürítik a gázt |
Műszaki szempontból az elv egyszerű, az alacsony nyomású gázt sűríteni és tárolni kell, hogy a tankolás gyors legyen. A kivitelezés ennél jóval bonyolultabb, a töltőállomás mellé telepített konténerben a kompresszor és a hozzá kapcsolódó számos segédberendezés a lelke mindennek. Egy óra alatt a kompresszor 270 m3 földgázt képes 250 barra sűríteni. Az 5 bar nyomású háztartási gázt két fokozatba először 180 bar középnyomásra, majd utána 220 magasnyomásra, tartályokba sűrítik. Ez a két nyomás jelenik meg a kútoszlopon is.
A töltést kizárólag csak a kútkezelő végezheti |
A földgázt ilyen tartályokba sűrítik |
A rendszer először alacsonyabb nyomással kezdi tölteni a járművet, majd a kiegyenlítés után a nagyobbal, a töltési folyamat a vége felé közeledve egyre lassul. Egy jármű töltési ideje körülbelül 3 perc. Ezt kizárólag csak személyzet végezheti, egy gombbal kell indítani a töltést és egy másikkal nyugtázni. A tankolás automatikusan leáll a töltő és a jármű tanknyomásának kiegyenlítődésekor. A rendszer a töltőpisztolyban lévő gázt visszaszívja, így a lecsatlakozás is könnyebb. valamint ezzel a módszerrel nem kerülhet metán a légtérbe.
Természetesen lehetőség van résztöltésre a folyamat megszakításával, ahogy a hagyományos üzemanyagok esetében. A kúton minden NGV1 és NGV2 töltőfejjel rendelkező jármű számára biztosítottak a tankoláshoz szükséges feltételek, azaz személyautók, teherautók és buszok is tankolhatnak.
Villanymotor hajtja a három lépcsős kopresszort ami a 180 bar nyomást állítja elő |
A gáz mérése szokatlan módon, kilogrammban történik. Egy hagyományos személyautóba 21 kiló földgázt tankolhatunk, ami körülbelül 350 km-re elég. A kútoszlopban egy tömegmérő berendezés számolja a töltött mennyiséget, a jelenlegi áron kilónként 339 Ft-ért. Nehéz a viszonyítás, de a számítások szerint egy hasonló benzines fogyasztást figyelembe véve a CNG használat 240 Ft/liter üzemanyagárnak felelne meg. A gazdaságosság a jelenlegi helyzetben nem kérdés még ha figyelembe vesszük az átalakítási költségeket, illetve az új jármű felárát is.
Egyszerre két járművet szolgálhat ki a töltóoszlop |
Egy, illetve három nyilvános kút még nem old meg semmit, ezért felvetődik a kérdés a FŐGÁZ miként látja a folytatást. Bálint Norbert, a Fővárosi Gázművek Zrt. szóvivője elmondta, a folytatás annak szellemében történik, hogy miként tudják bevonni a partnercégeket. Egyik lehetőség a flották ellátása telepített kutakkal, a másik vonal a kőbányaihoz hasonló nyilvános töltőállomások telepítése. Dr. György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes a kútátadón elmondta, hogy a főváros számára az energiapolitikában a CO2 kibocsátás csökkentése hossztávú energiastratégiaként szerepel, például a mostani a BKV buszokra kiirt tender is előnyben részesíti azokat a pályázókat, akik CNG buszokkal is jelentkeznek.
Jelenleg elenyésző a gyári CNG járművek száma, reméljük az új kút valamit változtat ezen |
A főpolgármester-helyettes legérdekesebb kijelentése pedig az volt, hogy kitűzött cél az, hogy egy év alatt legalább a töltőállomások 1%-ánál földgázt is tankolhassunk. Jelenleg körülbelül 1200 töltőállomás van hazánkban, azaz átlagosan havi egy CNG kút átadásáról beszélnénk. Ez nagyon szép terv, és bár a FŐGÁZ már kijárta az utat, mégis úgy érzem, bármennyire szeretném, ez jelenleg nem reális. Bár ahogy az üzemanyag árak alakulnak, semmi sem lehetetlen.