Szolgáltatók Fekete Zsolt: a csomagolás stratégái vagyunk

Fekete Zsolt: a csomagolás stratégái vagyunk

Biró Csongor | 2016.05.13 10:24

Fekete Zsolt: a csomagolás stratégái vagyunk

Ritkán jut eszünkbe, milyen fontos az autóiparban a csomagolás, pedig az erre épülő iparág fejlesztéseivel az autógyártókat és a legnagyobb beszállítókat is segíti. A DS Smith Packaging Hungary járműipari kapcsolatairól Fekete Zsolt ügyvezető igazgatót kérdeztük.

Hirdetés

- Mivel foglalkozik hazánkban a DS Smith?
- Teljes körű csomagolási megoldásokat kínálunk szinte minden piaci szereplő számára. Közülük nagyon fontosak az autóipari vevőink, akiknek teljes körű és anyagsemleges csomagolási megoldásokat kínálunk: egyutas csomagolásokat, illetve részben visszaforgó csomagolóanyagokat fejlesztünk a számukra. Ehhez rendelkezünk egy nagyon komoly gyártó bázissal. Magyarország egyik vezető hullámkarton gyártója vagyunk, és elmondhatjuk, hogy az egyik legszélesebb termékskálával rendelkezünk ma a magyar piacon.

- Kik a legfontosabb vevőik az autóiparban?
- Európai viszonylatban fejlesztői csapatunk révén részt veszünk az OEM-ek csomagolási irányelveinek kidolgozásában, illetve Európa-szerte együttműködünk a legfontosabb Tier 1 és Tier 2-es autóipari beszállítókkal, de ugyanúgy részt veszünk a hazai autóipari szereplők csomagolóanyag igényének a kielégítésében.

- Mi a DS Smith erőssége?
- Számunkra első a vevő. A vevőközpontúság mellett időben felismertük, hogy minden területen az iparág legjobbjának kell lennünk. Ez gyakorlatilag együttesen jelenti a vevőkiszolgálást, a termékek minőségét, az innovációt, erőteljes fejlesztői hátteret, ami egy adott vevő adott termékéhez a legoptimálisabb megoldást nyújtja. Stratégiai megközelítéssel nyúlunk a csomagoló anyagokhoz. Figyelembe vesszük a teljes ellátási ciklusban fellelhető problémákat. További erősségünk, hogy Európa egyik legnagyobb nemzetközi csomagolóipari cégének vagyunk a tagjai. Ez az autóiparban rendkívül fontos, hiszen a vevőink ugyanazt a termékminőséget és szolgáltatást várják el és kapják, például Németországban és Magyarországon. Végül, de nem utolsósorban azt a rugalmasságot emelném ki, hogy képesek vagyunk a vevőinket földrajzilag is követni és a legközelebbről kiszolgálni. Ha egy vevőnk úgy dönt, hogy gyártását valamelyik másik országba telepíti át, kiterjedt nemzetközi jelenlétünk lehetővé teszi, hogy kövessük őt és a közeléből folytatjuk a magas színvonalú kiszolgálását. Magyarországon integrátori szerepre is törekszünk, egy tizenöt cégből álló innovációs PackPlus Klaszter létrehozói és összefogói vagyunk, műanyagipari, faipari, nyomdaipari, logisztikai cégekkel együttműködve szoláljuk ki autóipari vevőinket.

Fekete Zsolt

- Beszállítóként mennyire kell bekapcsolódniuk a tervezésbe?
- Komoly mértékben részt veszünk, vevőinkkel közösen, a jövő termékeinek, alkatrészeinek a fejlesztésében. Mi adjuk hozzá a csomagolóipari innovációt. Az egyik autóipari partnerünk nemrég a fejlesztőmérnökeinkkel szoros együttműködésben dolgozta ki azokat az irányelveket és megoldásokat, amelyek az általuk használt csomagolóanyagokat fogja jellemezni öt év múlva. De ott vagyunk az autógyártóknál is, több nagy márkának európai szinten vagy mi fejlesztettük vagy részt vettünk a csomagolási irányelvek kidolgozásában és megvalósításában. Ezekre a kapcsolatokra nagyon büszkék vagyunk. Az OEM-ek által meghatározott előírások esetén kisebb a mozgásterünk, ugyanakkor számos optimalizálási projektet vittünk végig partnereinkkel, melyek során jelentős megtakarításokat sikerült azonosítani és megvalósítani a csomagolási folyamat és a teljes ellátási lánc mentén. Több olyan eset is volt, amikor a vevőnk vevőjét is bevontuk a csomagolás-tervezési folyamatba. Fejlesztőkből álló tervezőcsapatunkat 2003-ban alapítottuk a budapesti központi irodánkban. Kezdetben kizárólag az elektronikai ipar igényeire specializálódtunk. A csapat létszáma azóta sokszorosára nőtt, jelenleg 19 tervező és projektspecialista dolgozik immár a piac minden területéről - FMCG, ipari, autóipari, elektronikai szegmensek - érkező fejlesztési feladatokon. Természetesen az autóiparra specializálódott fejlesztőmérnökeink is vannak, akik jól ismerik ezen szegmens elvárásait és sajátosságait.

- Milyen újdonságokat kínálnak, amit az autóipari vállalatok hasznosítani tudnak?
- A DS Smith évről-évre számos innovatív megoldást fejleszt ki, melyek legtöbbször neves szakmai elismerésben is részesülnek. Az elkövetkező időszakban is számos újdonsággal készülünk megjelenni, de ezek közül is kiemelnék egy speciális papír alapú raklapot, amellyel alternatív megoldást fogunk kínálni a fa alapú csomagolások egy részére. Ez teljesen új, innovatív termékcsalád lesz.. Az elmúlt időszak beruházásainak eredményeként a heavy duty megoldások terén is bővültek a lehetőségeink. Ezek nagy teherbírású hétrétegű csomagolóanyagok, például a motorszállításban, vagy a tengerentúli CKD szállítások során van nagy szerepük.

- Egy autóipari beszállító számára milyen az ideális csomagolás?
- Természetesen az egyik legfontosabb eleme, hogy tökéletes áruvédelmet nyújtson a teljes ellátási láncban. Ezen túlmenően fontos, hogy rendelkezésre álljon a megfelelő helyen, a megfelelő időben, a megfelelő mennyiségben és a megfelelő áron. A minőség nem lehet kérdés. A rugalmas, vevőközpontú kiszolgálás abszolút elvárás. Ugyanakkor sokszor elébe megyünk az igényeknek, gondolkodunk és tervezünk vevőink helyett. Előfordul, hogy a kisebb cégek nem is tudják, mi a jó nekik, ebben segítünk. A költséghatékonyság mellett a fejlesztői akarat és fejlesztői háttér is elvárás.

- Jellemző az autóipari vevőkre a zöld személet, vagy legalább a zöld szándék?
- Való igaz, hogy az autóipari szereplők kommunikációjában is szinte kivétel nélkül megjelent a zöld szándék. Ugyanakkor az a tapasztalatunk, hogy amikor a döntéseket meghozzák, számos esetben a költség ezt a szándékot felülírja. Ezáltal a költségek késleltetik a zöld megoldások alkalmazását. A magunk részéről mi törekszünk arra, hogy előtérbe helyezzük az újrahasznosított csomagolóanyagokat és megoldásokat, saját célunk is, hogy növeljük az arányukat. A DS Smith csoport Európa-szerte a hulladékbegyűjtésben is élen jár.

- Milyen évet zárt a DS Smith és miként tekintenek a jövőbe?
- Nagyon jó évet zártunk. 2015 egy fontos év volt abból a szempontból, hogy az egész kelet-európai régiót meghatározó módon integráltuk a Duropack cégcsoportot. Ettől függetlenül is tíz százalék fölötti forgalomnövekedést értünk el. Két nagy hullámtermék gyárunk van Magyarországon; Nagykátán és Füzesabonyban, egy ofszet csomagolóanyag gyárunk Győrben. Budapesten bolti kínálókat, display-eket gyártunk és van négy Service Centerünk Nagykátán, Sárváron, Tiszaújvárosban és Székesfehérváron. Utóbbiak szolgálják ki főként az autóipari vevőinket, ezek a mi gyorsreagálású hadtesteink. Jelenleg mintegy 650-en dolgoznak nálunk, de több száz alvállalkozó dolgozót is foglalkoztatunk. Az idei év fontos számunkra, mert 20 éve vagyunk a magyar piacon. Szeretnénk bizonyítani, hogy minden szempontból mi vagyunk a legjobbak ezen a területen. Megújítjuk a nagykátai és füzesabonyi gyárunkat, ahol új termékcsalád gyártását kezdjük meg, Székesfehérváron egy teljesen új egységet hoztunk létre a régi alapjain, a győri gyárunkban megduplázzuk a gyártási kapacitást és nagyon komolyan bővítjük a termékportfóliónkat, valamint tovább fejlesztjük a Service Centereket is. Ezek között számos olyan fejlesztés is lesz, ami az autóipari vevőink számára is előnyöket hordoz. A napokban avattuk fel a budapesti PackRight Centre kompetenciaközpontunkat, ahol tervezőink a kisebb méretű, gyorsan forgó fogyasztási cikkek egyedi csomagolásától akár a konténer méretű ipari berendezések speciális csomagolásáig számos egyedi megoldást terveznek meg anyagsemlegesen. Tehát nemcsak hullámpapírból, hanem szükség szerint fa, fém, műanyag, vagy éppen textil alapanyagokból. A PackRight Centerben autóipari vevőink számára komplexebb projektekhez kapcsolódóan fejlesztési workshopokat is tartunk.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink