Szolgáltatók Ez most a menő: havidíjas raktárnyilvántartási rendszer

Ez most a menő: havidíjas raktárnyilvántartási rendszer

Kuthi Áron | 2018.09.05 08:37

Ez most a menő: havidíjas raktárnyilvántartási rendszer

Sok depóban évtizedes megrögzöttségek alapján zajlik a munka, a raktárkészlet-nyilvántartás sokszor nem ér össze más belső informatikai rendszerekkel. A nyomonkövethetőség viszont elsőrendű fontosságú a biztonságos üzletmenethez. A magyar mérnökök által alapított Applixation Kft.-nél viszont azt tartják, nem kell nagy beruházás ahhoz, hogy okos legyen a raktárunk. Völgyi Dénes, a cég társ-ügyvezetője szerint a régióban Magyarországnak kiemelt helye van a logisztika területén, és nagyon nagy fejlődés vár erre a piaci szegmensre.

Hirdetés

– Melyek a leggyakrabban észlelt nehézségek idehaza a raktárkészlet-nyilvántartásban?
A mai magyar logisztikának tapasztalataink szerint három szintje van. Az első a papír alapú, vagyis meglepően magas az aránya a kockás papíron vezetett raktárkészletezésnek. A következő szint az Exceles raktárkészlet-követés, a harmadik pedig már a teljesen automatizált a szint, ahol csak a karbantartás az ember feladata. De ezek a nagy multicégek presztízsberuházásai. Az Exceles szintnél már látható, hogy próbálnak vonalkóddal dolgozni, vállalatirányítási rendszert alkalmaznak, de a folyamataik még nem érnek össze mindenhol. Itt is magas még az emberi hibalehetőség, de már felmérték, hogy a fejlesztésben érték van. Azt érzékeljük, hogy hatalmas igény van a változtatásra, főként ebben a szélesebb rétegben. Látunk persze példát arra is, hogy egy nemzetközi cég magyar leányvállalata látja a fejlesztés szükségét, de az anyacég szerint, nem szükséges az intelligens raktárrendszer bevezetése, így marad minden a régiben. Munkánk során rengeteg olyan problémába látunk bele, amiről a menedzsment nem is tud, nincs rálátásuk. Sok évtizedes megrögzöttségek alapján végzik a munkát a raktárban, messze nem hatékonyan. A munkaerőpiac viszont időközben megváltozott, nagyon leterheltté vált a munkavállaló. Mi így a javaslatainkkal az optimalizálás, azaz az erőforrások hatékonyabb kihasználása irányába tudjuk elmozdítani a folyamatokat az automatizált raktárkészlet nyilvántartás szolgáltatásunkkal. A technológiai lehetőségek újszerűek, nem ismertek, ezért nagy feladatunknak érezzük az oktatást, ismeretterjesztést is. Sokan érzik, hogy le kellene váltani a kockás papírt, de nem tudják, ezt hogyan lépjék meg és itt jövünk mi a képbe. Mi nem a vállalatirányítási rendszerek leváltását célozzuk, hanem az azokba való integrálódást, azok hatékony kiegészítését.

A jövőben már mindent az adat fog vezérelni a raktártechnológiában?
Jelenleg a hatékonyság a hívószó. Sok megbeszélésen akkor kapja fel a fejét az ügyfél, ha a munkaerő-hatékonyság növeléséről esik szó, mivel a munkaerő nagy problémát jelent mindenhol. A kérdés nem úgy merül fel, hogy a rendszerrel hány ember munkáját válthatjuk ki, hanem hogy bevezetésével legalább nem kell még egy embert felvenni, ami manapság sok területen nem egyszerű feladat.

Kezdettől az ipari szereplők a célcsoport? Mióta foglalkoznak a helyfüggő raktári szolgáltatás fejlesztésével?
Az Applixation Kft. harmadik éve létezik, heten vagyunk tulajdonos-alapítók, de már tíz éve együtt dolgozunk. Nem vagyunk tehát klasszikus startup, persze a startupnak sem létezik konkrét definíciója. Nem kaptunk külső anyagi támogatást sem, mi inkább az organikus fejlődés hívei vagyunk. Abszolút a B2B-re koncentrálunk, mivel a beltéri helyfüggő technológiákat egyre szélesebb körben alkalmazzák az iparban. Vannak persze fogyasztó-oldali megoldásaink is, mint például a Shopcort, amivel bevásárlókosarakat lehet követni a bejárási útvonalak felderítése érdekében. De amire most leginkább összpontosítunk, az a Logicort.

A tulajdonosok között van logisztikai szakember is?
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján együttesen halmoztuk fel a logisztikai tudást, mert kezdetben nem is mondtuk ki konkrétan, hogy a logisztika felé fogunk elmozdulni. Ez viszont ma nagyon forró téma manapság, és Magyarországnak – ha nem is vagyunk kiemelt logisztikai elosztó központ – ezen a területen nagyon kiemelt helye van. Nagyon sok tapasztalat gyűlt össze úgy, hogy sokszor maguk az üzleti partnerek hozták a megoldásra váró problémáikat. Nincs annál jobb, mint valós igényekre, valós problémákra, valós megoldást nyújtani, mert így mindenki jól jár. Mindeközben pedig rengeteget tanulunk és mi magunk is fejlődünk.

A Logicort által nyújtott automatizált raktárnyilvántartás tulajdonképpen mit takar? Felokosítják a hagyományos raktárat?
Először a helyszínen felmérjük, majd dokumentáljuk a raktárban zajló folyamatokat, javaslatot teszünk az optimalizálásra. Kialakul egy funkcióhalmaz, ezután következik a Logicort rendszer telepítése. Érdekes, hogy ott, ahol súlyos problémák, széteső folyamatok vannak, sokkal gyorsabban reagálnak és döntenek a beruházás mellett a partnerek, mint ott, ahol csak finomhangolásra van szükség. Voltunk olyan helyen, ahol folyamatfelmérést végeztünk, és nagyon súlyos hatékonyságbeli gondok jöttek ki, viszont mindez a vezetőség számára nem volt prioritás. Jó viszont olyan cégvezetőkkel dolgozni, akik hajlandók elfogadni a javaslatokat, és készek a fejlődésre. És különösen jó, hogy egyre több cégvezető nyitott a fejlődésre, a folyamatok fejlesztésére.

Tehát felszenzorozzák a targoncát, és indulhat az okos raktár?
Az árukat rádiófrekvenciás azonosítási technológiával (RFID) látjuk el, miközben az alkalmazottak okos eszközökön látják a folyamatokat. Ezt valós idejű, nagypontosságú bel- és/vagy kültéri pozícionálással támogatjuk meg a targoncák esetében, amelyhez a raktárhelyiségeket és a targoncákat úgynevezett UWB-s rádiós technológiával szereljük fel. A targoncák pozíciójának folyamatos nyomon követésének nagy előnye, hogy így le lehet rövidíteni a bejárási útvonalakat, optimalizálni lehet a folyamatokat. Ez különösen a komissiózás (megrendelés szerinti összeválogatás) esetén jön jól. A rendszer viszont csak javaslatot tesz az útvonalra, mert nem szeretnénk az emberi döntéshozatalt felülbírálni. Így a Logicorttal mindig tudható, hol van a targonca, csökken az adminisztrációs teher és a szükséges interakciók száma, így minimális a hibafaktor. A szolgáltatást alapvetően raklapos tárolási rendszerekre találtuk ki. 10-20 cm-es pontossággal meg tudjuk határozni a targonca, és így a szállított raklapok helyzetét bel- és kültérben, tehát meg tudjuk mondani, melyik sorban, melyik polc és tárhely előtt áll a villa. A targoncára tabletet szerelünk, itt láthatóak a kezelő számára szükséges információk, az elvégzendő feladatok. Emellett persze több évnyi, az algoritmusba befektetett fejlesztői munka, kőkemény matek áll. Ügyelni kell a helyes RFID-szabvány kiválasztására is, hiszen más kell a fémes, más a sok folyadékot tartalmazó környezetbe. A szenzoros eszközöknek egyébként tág a tűréshatáruk, hóban, fagyban is működniük kell.

Kikből tevődik össze az ügyfélkör, inkább gyártási vagy szimplán logisztikai cégekből?
Is-is, de alapvetően mindenhol hatékony tud lenni a rendszerünk, ahol raklapos egészárus anyagmozgatási feladatok vannak.

Egy befektetés gyakran megterhelő egy cégnek, nem fordul elő, hogy bármilyen szép terveket vázolnak fel, a cég beszerzője eldobja a ceruzát, és azt mondja, ez így túl drága?
Az informatikai beruházások általában horror-összegek. Be kell látni, Magyarországon a beruházások leginkább pályázati összegekből valósulnak meg, nagy összeget egyszerre nem szeretnek vagy nem tudnak költeni a vállalatok. Ezt mi igen hamar felismertük, és havidíjas szolgáltatást indítottunk, hasonlóan az okos telefonok megvásárlási lehetőségéhez. Vagyis leszerződünk az ügyféllel 2-5 évre a Logicort automatizált raktárkészlet nyilvántartás szolgáltatásra, és a fix havidíj ellenében beszerezzük a szenzorokat, telepítjük a rendszert, vállaljuk a garanciát az eszközökre, támogatást biztosítunk, azaz minden megrendelt szolgáltatást az előfizetés ideje alatt teljes körűen nyújtunk.

Ez a modell működik?
Igen. Azonban tudni kell, hogy nem mennyiségi alapon végzett telefonos értékesítést végzünk, ez a piac nem ilyen, általában két-három hónap, amíg összeállnak az igények a megrendelőnél, és csak akkor kezdődhet a telepítés. De mi nem is akarunk túlzott növekedést, mert úgy érezzük, nem lenne meg mögötte a tartalom. Két-három évre szoktunk általában szerződni, de sokan választják az öt évet, hogy a kedvezményeket legjobban kihasználhassák.

Külföldre mikor lép a Logicort?
Van már érdeklődés, de az óvatos növekedést szem előtt tartva most még csak itthonra koncentrálunk. Magyarország nagyon jó induló piac, először itt szeretnénk erőforrásainkat maximalizálni. Nagy öröm látni és érzékelni, hogy egyre nagyobb az igény a hazai vállalkozások körében is a fejlődésre, és ehhez mi igyekszünk minden segítséget és támogatást megadni.

Kiemelt Partnereink