Ablonczy Balázs: Olyan megoldásokat fejlesztünk Budapesten, amiket a világ vezető vállalatai fognak használni

Szerző: SAP Hungary | 2017.09.04. 12:30

Az SAP globális jelentőségű beruházásainak adott és ad helyet Magyarország- mondta lapunknak adott nagyinterjújában Ablonczy Balázs, az SAP Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

– Először is néhány szót az SAP Hungary-ról: látjuk, hogy szépen nő a létszám, ezzel együtt a bevételek is emelkednek belföldön és külföldön egyaránt. Mi van a számok mögött, a befektetők és az anyavállalat valószínű elégedettsége mellett?
– Az SAP szoftvergyártó jelentős fejlődésen ment át az elmúlt években, melynek köszönhetően kimozdult a korábban ismert, „csupán” vállalatirányítási megoldásokat gyártó cég képéből, ez pedig piaci értékelésén is látszik. A német tőzsde egyik legértékesebb vállalatát, a világ legnagyobb üzleti szoftvercégét, és egy kiemelkedően innovatív vállalatot jelent most az SAP.

Sikerünk titka az, hogy a digitális átállásban segítjük a szervezeteket. Több mint 3000 innovatív megoldással tesszük ezt.

Itthonról nem csak a hazai, hanem a külföldi szervezetek számára is segítjük a digitális átalakulást. 2009 óta folyamatosan növekszik a hazai cég, az elmúlt években zsinórban a régió legjobb leányvállalata címet kaptuk meg. Több befektetést is bejelentettünk az elmúlt időszakban. Az SAP globális jelentőségű beruházásainak adott és ad helyet Magyarország. Legutóbb itt építettük fel például a felhőoperációs központunkat több megoldásunk, közte a legújabb HR szoftverek számára, új irodaépülettel bővültünk. Néhány év alatt megdupláztuk árbevételünket, létszámunkat, és a jövőben szintén dinamikus bővülésre számítunk. Az SAP Hungary Kft. mára 1000 főt foglalkoztató nagyvállalat, közel 30 milliárd forintos árbevétellel.

– Mennyire részese a magyar csapat az SAP fejlesztéseinek? Láthatóan az export bevételek nagy része a német anyavállalattól érkezik.
– Igen, a magyar csapat teljes mértékben kiveszi a részét az SAP nemzetközi fejlesztéseiből, és az exportra irányuló tevékenység is hozzájárul a hazai értékesítés hosszú évek óta tapasztalható, kétszámjegyű növekedéséhez. Az SAP hazai fejlesztőközpontjában több száz kollégánk dolgozik. Olyan megoldásokat fejlesztünk, tesztelünk Budapesten, amiket a világ vezető vállalatai fognak használni a jövőben. Az SAP hálózatában az egyik legjelentősebb helyszínnek számítunk - többek közt - a logisztikai szoftverek, a mobilalkalmazások, az emelt szintű, nemzetközi támogatás, és a felhőmegoldások terén. Olyan módszertanokat, technológiákat használunk, mint teszik azt például a Szilícium-völgyben dolgozó kollégák. Van azonban, ami több mint 40 éve, a cég megalapítása óta változatlan: az ügyfeleinkkel való közös innovációban hiszünk.

– Mit jelent az ipar 4.0 az SAP számára?
– Németországban, az ipar 4.0 szülőföldjén, és itthon egyaránt az SAP számít e jelenség egyik éllovasának, technológiai, üzleti megvalósítójának. Elsők között ismertük fel, hogy a vállalatok következő fejlődési szakaszát jelenti a digitalizáció ezen legmagasabb szintje.

Az elmúlt több mint 40 évben óriási mennyiségű szakértelmet halmoztunk fel globálisan annak kapcsán, miként lehet egy szervezet működését hatékonyabbá tenni. Az SAP e terület legnagyobb szereplője. Néhány sokatmondó adat az autóipar tekintetében: naponta több mint 95 ezer autót készítenek az ügyfeleink. A világ motorkerékpár termelésének 82 százalékában vesznek részt az SAP megoldásai. Több mint 7100 autóipari cég használja szoftvereinket. Közte vannak a leginnovatívabb, és a legtöbb autót gyártó óriások is, csakúgy ahogy magyar autóipari cégek is.

– Milyen fejlesztései vannak az SAP-nak, amelyek segítenek a vállalatoknak az ipar 4.0-hoz történő alkalmazkodásukban?
– Olyan megoldásokat fejlesztünk és kínálunk a hazai autóipari vállalatok számára, amelyek választ adnak az iparág legújabb, nemzetközi kihívásaira is.

Globálisan az látszódik, hogy az autóipar számára öt olyan terület van, amely most a legnagyobb figyelmet követeli meg. Egyrészt ez az „okos termékek”- az eszközök, gyártmányok szenzorokkal való ellátása, menedzselése. A másik téma a digitális ellátási lánc és egybekapcsolt termelés jelensége - azaz a hirtelen felmerült igények koordinálása az értéklánc egészében. Nagy fejtörést jelent továbbá a munkaerő megváltozott természete is - egyrészt a munkaerő hiánya, illetve a munkahelyeken egyre nagyobb szerepet kapó technológia kezelése okán. Stratégiai prioritás a szektorban az ügyfélközpontúság növelése - a kihívás itt az, miként lehet maximalizálni a felhasználói élményt a termék teljes életciklusa alatt. Szintén jelentős kérdés az autóipar számára, hogy miként lehet új üzleti modelleket és mobilitási szolgáltatásokat létrehozni, ezeket megvalósítani.

Mi ezekre szintén kínálunk megoldásokat. Portfoliónkban ugyanúgy megtalálhatóak a végponttól - végpontig terjedő szoftverek, mint az egyes részterületek igényeit lefedő szolgáltatások. A legújabb fejlesztéseinket a Leonardo termékkör tartalmazza, itt a mesterséges intelligenciától kezdve a blokkláncon át az IoT szolgáltatásokon keresztül mindazt tudjuk adni, amit az üzleti szoftverek következő generációja kínálni képes.

– Sokak véleménye szerint a magyar kkv szektor jellemzően még az Ipar 3.0-ra sincs felkészülve. Mit tehetnek az ilyen vállalatok a mai helyzetben?
– A növekedés kulcsa az innováció, a kkv-k számára sem megkerülhető a fejlődés. Nemrég készítettünk egy felmérést, amely pont e vállalatok számára adhat konkrét fogódzkodót ahhoz, hogy mit érdemes tenni. Több mint 3000 szervezet megkérdezése alapján úgy véljük, a digitális átalakulás akkor jár sikerrel, ha négy alapvető feltétel teljesül a folyamatban. A legeredményesebbek a digitalizációs átállás során nem egy-egy részleget fejlesztenek az aktuális igények alapján, hanem átfogó, a teljes cégre vonatkozó megközelítést alkalmaznak. A második, hogy e vállalatok az ügyfelet, az ügyfélélményt állítják a tevékenységük központjába, ez alapján hangolják újra az üzleti folyamatokat. A harmadik, hogy nagy hangsúlyt kap az alkalmazottak képzése, megtartása. A negyedik, hogy már most olyan megoldásokat használnak, vezetnek be a sikeres szervezetek, ami a legtöbb cég számára még a jövő technológiája. Ilyen például az IoT, a gépi tanulás képességek. A nemzetközi tanulmány arra is rámutat: a digitális átalakulásban éllovas vállalatok negyedével nagyobb bevételnövekedésre számítanak, mint a folyamatban kevésbé sikeres társaik.

– Amikor megnézem az SAP híreit egy olyan digitális vállalatot látok, amely egy vállalkozás szinte minden területét lefedi. Mit keresnek az ügyfelek? Mekkora vállalatnál jöhetnek szóba az SAP megoldásai?
– Óriási fejlődés van a hazai piacon: a vállalatok jelentős része elköteleződött a digitalizáció felé. Már nem az a kérdés, hogy megéri-e számukra, hanem, hogy hogyan tegyék meg az első lépéseket. Komoly érdeklődés tapasztalható az alapműködés, a HR, a pénzügyi funkció modernizálására, a logisztikai, beszerzési-kereskedelmi rendszerek megújítására. Például az utóbbi, az Ariba Network segítségével a nagyvilág nyílik ki egy magyar autóipari beszállító számára: segítségével olyan helyekre is eljuthat ajánlatával, termékével, melyre eddig nem gondolt. Ügyfeleink között a pár fős vállalkozások ugyanúgy megtalálhatóak, mint kkv-k százai, vagy tőzsdei nagyvállalatok, állami szervezetek, multinacionális cégek hazai leányai.

– A munkaerőkérdés akkor is felmerül, ha az SAP neve valószínűleg vonzza a fejlesztőket? Vannak speciális megoldásaitok programozók felvételére és megtartására?
– Számos olyan lehetőséget kínálunk a tehetségek számára, amit más szereplő nem tud megadni a piacon - ez egyrészt azon innovatív szolgáltatásokból is fakad, amelyeket Magyarországról végzünk a világ számára.

Nagy hangsúlyt fektetünk a jó munkahely meglétére. Ezt olyan hazai díjak igazolják, mint például a „Felelős Munkáltató”, „Magyarország Legkiválóbb Vállalata”, vagy a „Legjobb Munkahely” címek.

Legutóbb, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által elindított „Programozd a jövőd” nevű kezdeményezéshez csatlakoztunk, amelyben alapító résztvevőként 21 felsőoktatási intézmény és három másik informatikai cég mellett az SAP is részt vesz. Az együttműködés célja, hogy a szeptembertől induló képzéseknek köszönhetően az álláspiacon emelkedni tudjon az IT képzettséggel rendelkezők száma, és hogy a felsőoktatásból kikerülők naprakész tudással rendelkezzenek. A hazai munkaerőpiacon az SAP-s tudás az egyik legértékesebb.