Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Az Audi és a Mercedes diákjai is taroltak a Szakma Sztáron
2024.04.26 17:17Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A tehergépkocsik szennyezésének költsége benne lehet az útdíjban
Hosszú folyamat végére tett pontot az Európai Unió azzal, hogy lehetővé tette a tehergépkocsik által okozott levegő- és zajszennyezés költségeinek beépítését az útdíjakba – írja a Levegő Munkacsoport portálunkhoz is eljuttatott sajtóközleménye.
Az Európai Bizottság, az Európai Tanács és az Európai Parlament május 24-én megegyezett abban, hogy így módosítják a tehergépkocsik útdíjáról szóló uniós jogszabályt, az úgynevezett Euromatrica-irányelvet.
A tehergépkocsik okozta balesetek, dugók, levegő- és zajszennyezés egyre növekvő terhet rónak az emberekre és a gazdaságra. Az Euromatrica-irányelv ugyanakkor tiltotta, hogy ezeknek a költségeit a fuvarozók fizessék meg. Bár ez ellentétes „a szennyező fizet” elvvel, amit az EU Alapszerződése is rögzít, a közúti áruszállításban érdekelteknek eddig sikerült megakadályozniuk ennek a szabálynak a megváltoztatását.
A nagy márkák, köztük a Renault is sokat tesz a környezet terhelésének csökkentéért. |
A csúcsforgalmi időszakokban lehet magasabb díjat alkalmazni, de csak úgy, ha csúcsidőn kívül alacsonyabbat számítanak fel. Németország kérésére lehetővé tették a tagállamoknak azt is, hogy a 12 tonnánál kisebb össztömegű tehergépkocsikat továbbra is kivonják a kilométerarányos díjkötelezettség alól. Az eredeti javaslat ugyanis elrendelte volna, hogy ahol létezik ilyen útdíj, ott 2012-től azt valamennyi 3,5 tonna össztömegnél nagyobb tehergépkocsira ki kell vetni.
– A magyar kormánytól azt várjuk, hogy mielőbb vezessen be egy olyan elektronikus útdíjszedő rendszert, amely képes az ország teljes úthálózatán fizettetni a nehéz tehergépkocsik után a zaj- és levegőszennyezésért. Az így befolyt összeget pedig elsősorban az emberek egészségének megvédésére, illetve a vasúti szállítás versenyelőnyének megteremtésére kellene fordítani – jelentette ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport „Kamionról vasútra!” kampányának felelőse. |
Nina Renshaw, a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) igazgatóhelyettese így értékelte az egyezséget: „A kilométerarányos útdíj javítja a szállítások gazdaságosságát és hatékonyságát. A kompromisszum eredményeképpen megnyílik a lehetősége annak, hogy a közutakról fokozatosan kiszoruljanak a legszennyezőbb tehergépkocsik, csökkenjen a zaj- és levegőszennyezés.”
Az Euromatrica-irányelv mostani módosítása hozzásegítheti a tagállamokat ahhoz, hogy teljesítsék az Unió célkitűzéseit az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére a következő évtizedekben. Ez ugyanis a kibocsátás közel 30 százalékát adó közlekedési szektor átrendezése nélkül megvalósíthatatlan. A megfelelő mértékű kilométerenkénti zaj- és levegőszennyezés-arányos útdíj a közutakon például hozzásegíthet ahhoz, hogy csökkenjen a jóval kedvezőbb környezeti hatású vasút versenyhátránya a teherszállításban.
A három európai intézmény megállapodását a közlekedési miniszterek tanácsa és az Európai Parlament rövidesen formálisan is jóváhagyja, és azzal törvényerőre emelkedik az Európai Unióban.