Szolgáltatók A tehergépkocsik szennyezésének költsége benne lehet az útdíjban

A tehergépkocsik szennyezésének költsége benne lehet az útdíjban

autopro.hu/Hírszerkesztő | 2011.05.26 08:00

A tehergépkocsik szennyezésének költsége benne lehet az útdíjban

Hosszú folyamat végére tett pontot az Európai Unió azzal, hogy lehetővé tette a tehergépkocsik által okozott levegő- és zajszennyezés költségeinek beépítését az útdíjakba – írja a Levegő Munkacsoport portálunkhoz is eljuttatott sajtóközleménye.

Hirdetés

Az Európai Bizottság, az Európai Tanács és az Európai Parlament május 24-én megegyezett abban, hogy így módosítják a tehergépkocsik útdíjáról szóló uniós jogszabályt, az úgynevezett Euromatrica-irányelvet.

A tehergépkocsik okozta balesetek, dugók, levegő- és zajszennyezés egyre növekvő terhet rónak az emberekre és a gazdaságra. Az Euromatrica-irányelv ugyanakkor tiltotta, hogy ezeknek a költségeit a fuvarozók fizessék meg. Bár ez ellentétes „a szennyező fizet” elvvel, amit az EU Alapszerződése is rögzít, a közúti áruszállításban érdekelteknek eddig sikerült megakadályozniuk ennek a szabálynak a megváltoztatását.

A nagy márkák, köztük a Renault is sokat tesz a környezet terhelésének csökkentéért.

A csúcsforgalmi időszakokban lehet magasabb díjat alkalmazni, de csak úgy, ha csúcsidőn kívül alacsonyabbat számítanak fel. Németország kérésére lehetővé tették a tagállamoknak azt is, hogy a 12 tonnánál kisebb össztömegű tehergépkocsikat továbbra is kivonják a kilométerarányos díjkötelezettség alól. Az eredeti javaslat ugyanis elrendelte volna, hogy ahol létezik ilyen útdíj, ott 2012-től azt valamennyi 3,5 tonna össztömegnél nagyobb tehergépkocsira ki kell vetni.

– A magyar kormánytól azt várjuk, hogy mielőbb vezessen be egy olyan elektronikus útdíjszedő rendszert, amely képes az ország teljes úthálózatán fizettetni a nehéz tehergépkocsik után a zaj- és levegőszennyezésért. Az így befolyt összeget pedig elsősorban az emberek egészségének megvédésére, illetve a vasúti szállítás versenyelőnyének megteremtésére kellene fordítani – jelentette ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport „Kamionról vasútra!” kampányának felelőse.

Nina Renshaw, a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) igazgatóhelyettese így értékelte az egyezséget: „A kilométerarányos útdíj javítja a szállítások gazdaságosságát és hatékonyságát. A kompromisszum eredményeképpen megnyílik a lehetősége annak, hogy a közutakról fokozatosan kiszoruljanak a legszennyezőbb tehergépkocsik, csökkenjen a zaj- és levegőszennyezés.”

Az Euromatrica-irányelv mostani módosítása hozzásegítheti a tagállamokat ahhoz, hogy teljesítsék az Unió célkitűzéseit az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére a következő évtizedekben. Ez ugyanis a kibocsátás közel 30 százalékát adó közlekedési szektor átrendezése nélkül megvalósíthatatlan. A megfelelő mértékű kilométerenkénti zaj- és levegőszennyezés-arányos útdíj a közutakon például hozzásegíthet ahhoz, hogy csökkenjen a jóval kedvezőbb környezeti hatású vasút versenyhátránya a teherszállításban.

A három európai intézmény megállapodását a közlekedési miniszterek tanácsa és az Európai Parlament rövidesen formálisan is jóváhagyja, és azzal törvényerőre emelkedik az Európai Unióban.

Kiemelt Partnereink