Szolgáltatók A BMW igenis akar magyar beszállítókat

A BMW igenis akar magyar beszállítókat

Szabó Fanni | 2018.08.29 08:37

A BMW igenis akar magyar beszállítókat

Az észak-magyarországi autóipar érzékelhetően, de az ország fejlődési ütemétől még mindig elmaradva fejlődik. A munkaerőhiány ezt a térséget sem kerülte el. Fizikai dolgozót még csak-csak találni, a mérnökpozíciókat azonban hónapokba telik feltölteni. A BMW-beruházás nagy várakozással tölti el a helyi szakembereket. Csabai Tamással, a NOHAC klaszter menedzserével beszélgettünk.

Mit lehet elmondani az észak-magyarországi autóipar jelenlegi helyzetéről? Milyen fejlődésen ment keresztül az ipar?
Ha megvizsgáljuk az ágazat cégeit, kiderül, kétpólusú a térség autóipara, egyrészt jelen vannak a tőkeerős multinacionális vállalatok, mint például a Bosch, a SEG, a Shinwa, a Takata (Joyson), valamint a gyorsan fejlődő, hazai kis- és közepes vállalkozások, amelyek zömmel családi cégek. Ugyanakkor a másik oldalon azt is látni kell, hogy vannak kevésbé fejlődőképes beszállítók, és tény az is, hogy a régióban nem kifejezetten nagy hozzáadott értékű alkatrészek, egységek készülnek. Probléma még, hogy a multik egy része nem az itt fejlesztett termékeket gyártja, hanem az olcsó munkaerőre építkezve hozták ide a gyártást. Van erre azonban ellenpélda is. A korábban megtelepedett multik egy része már a magasabb hozzáadott érték felé mozdult el és nem elsősorban az alacsony munkaerőre épülő gyártást célozza meg. Korszerű gyártástechnológiát és jelentős fejlesztési kapacitásokat hoznak létre a térségben. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a negyedik ipari forradalom küszöbén állunk, a robotok megjelenése, az elektromos autók térhódítása, vagy az okos eszközök, az autonóm autók elterjedése mind azt valószínűsítik, hogy sok cég jelenleg gyártott termékeire nem lesz szükség, vagy nem pontosan a jelenlegi formában kell majd gyártani. Erre fel kell készülni, kérdés, hogy a kkv-k közül mennyien tudják sikerrel venni ezt az akadályt.

Hogy állnak a cégek a digitalizációval? A klaszter hogyan segít abban, hogy versenyképesek legyenek a kkv-k?
A digitalizáció sok kihívás elé állítja a cégeket. Vannak, amelyek aktív résztvevői a folyamatnak, és maximálisan megfelelnek a követelményeknek. Vannak, amelyek igyekeznek lépést tartani ezen a területen az elvárásokkal, de sajnos azok számára, amelyek napi termelési, minőségi, munkaerő gondokkal küzdenek, nem ez legfontosabb kérdés. A klaszter olyan programok, képzések szervezésével segíti a tagvállalatokat, amelyek egy bizonyos méretben vagy összefogás keretében gazdaságosabban megszervezhetők. Túlnyomórészt olyan események szerepelnek munkatervünkben, amelyeket a kisebb vállalatok önerőből nem, vagy csak aránytalanul nagy költséghányaddal tudnának megvalósítani.

A vállalatok már szinte harcolnak a jó szakemberekért, vagy egyáltalán a szakemberekért. Mit lehet elmondani a térség munkaerőpiaci helyzetéről?
Minden szinten évről évre nehezebb jó szakembert találni az észak-magyarországi régióban is. Jellemzően fizikai területen pár hetes késéssel, de fel tudnak venni dolgozókat az új vagy megüresedett helyekre a cégek, de fejlesztő mérnököt vagy minőségügyi mérnököt találni több hónapig vagy akár fél évig is eltart. Ugyanakkor a felvétel csak a kezdet, meg is kell tudni tartani a szakembereket, és ez az igazi kihívás ebben a kiélezett versenyben.

Nyilván a versenyképes fizetés jó ütőkártya, de ezen felül mit tudnak tenni a vállalatok?
– A vállalkozások próbálnak olyan munkaerőt felvenni, akik ide kötődnek a régióhoz, így hosszú távon is számíthatnak a munkájukra. Utánpótlás kineveléssel próbálnak úrrá lenni a helyzeten, mind szakmunkás, mind mérnöki szinten. A duális képzés keretei között vesznek fel számos diákot a középfokú szakképző intézményekből, és az egyetemekről is. Fontos az is, hogy azok a cégek, amelyek vonzó munkát és munkafeltételeket kínálnak, keresettek a munkavállalók körében. Ezt a cégek egy része már tudomásul vette és ezt próbálják nyújtani a munkavállalóknak, sőt számos képzési lehetőséget is kínálnak. A tapasztalatok szerint náluk nem jelentős a szakemberhiány.

Mennyire nyitottak a vállalatok arra, hogy megosszák egymással az innovációs tudásukat?
A tudás érték, amely a termékek minőségében jelenik meg, és ez adja a cég egyik erősségét. A cégek abban érdekeltek, hogy a tudást, amit értékesíteni lehet a piacon, megtartsák maguknak. De van példa arra is, hogy annak érdekében, hogy a kis- és középvállalatok együtt haladjanak a nagyokkal, és nagyok is folyamatosan javuljanak, gyakran adnak át tudást és folyamatleírást is. Vagyis a tudásmegosztás csak abban az esetben valósulhat meg, ha a vállalatok együttműködő partnerként közös projekten dolgoznak. Így érdekük is közös.

Miért fontos, hogy a jó gyakorlatokat megosszák egymással?
Van egy holland mondás: legyen gazdag a szomszédom, csak nekem legyen egy guldennel több. Vagyis a szomszéd gazdagodása nem feltétlenül az én káromra történik. De amikor ugyanazokért a javakért, piacokért megy a harc, akkor van üzleti titok is. A klaszter igyekszik elősegíteni az információ megosztást. Egyes tagvállalatai szívesen látják a többi klasztertagot egy-egy látogatásra, ahol számos információt szerezhetnek a tagok egymástól. Ezen felül mint klaszter olyan nagy gyártókhoz is bejutnak a cégek képviselői, ahová ezen szervezett kereteken kívül kis eséllyel tudnának látogatást tenni.

Mit gondol mennyire lesz fontos a jövőben az informatikai tudás a mérnököknél?
Az informatikai tudás alapvető fontosságú és a mérnöki munka egyik alapfeltétele napjainkban. A tanulmányok során megszerzett informatikai alapismereteket azonban speciális szakmai ismeretekkel kell bővíteni. Ezek a szakmai továbbképzések általában jelentős képzési költségekkel szerezhetők meg, de elengedhetetlenül fontos tudást és ismeretet jelentenek a vállalatok működésében. A jelenlegi trendek közül az Ipar 4.0 egyre hangsúlyosabb szerepet kap. Ebbe az ipari forradalomba viszont csak nagyon magas fokú informatikai tudással rendelkező vállalkozások tudnak csak bekapcsolódni.

Július végén bejelentették, hogy Debrecenbe érkezik a BMW. Hogyan fogadták a hírt?
– A BMW debreceni beruházása óriási előrelépés és lehetőség, a térség erősödését hozza, hiszen igényes vevőnek számít jelentős növekedési potenciállal. Ugyanakkor fontos, hogy a BMW körül alakuljon ki oktatási, K+F és beszállítói hálózat. Így a képzőintézmények és az észak-magyarországi autóipari vállalatok is lehetőséghez juthatnak.

Hogyan profitálhatnak az észak-magyarországi vállalatok ebből? Mik lehetnek a fontosabb tényezők a beszállítók kiválasztásnál?
– Mindenképpen a gazdaság erősödésére számítunk, fel fogja pörgetni a térségbeli beruházásokat. A BMW az egész világon ismert márka, és azzal, hogy itt épít gyárat, a régiónk hangsúlyosabban szerepel majd a világ autóipari térképén. Lényeges, hogy több klasztertagunk már eddig is jelen volt a BMW életében első vagy másodkörös beszállítóként. Persze gyakran elhangzik, hogy ezek a gyárak nem is akarnak magyar beszállítókat. Tapasztalatom szerint ez nem igaz, igenis szeretnek a közelükben lévő, de megfelelő minőségben és szükséges kapacitással rendelkező cégekkel kapcsolatot tartani.

Kiemelt Partnereink