Szolgáltatók 669 buszt és 96 trolit kellene lecserélni a fővárosban

669 buszt és 96 trolit kellene lecserélni a fővárosban

Gégény István | 2015.04.27 14:12

669 buszt és 96 trolit kellene lecserélni a fővárosban

Minden HÉV-szerelvény helyett újat kéne venni, félezer új villamosra volna szükség – a személyszállító járművek csúcsfogyasztója, a BKK konkrét számadatokkal válaszolt kérdéseinkre.

Hirdetés

Egymást érik a fővárosi beszerzési tenderek: hol autóbuszt, hol trolit vagy villamost vásárol a BKK. Mivel ezen pályázatok közül több is megismételt kiírás, illetve néha képbe kerülnek promóciós célú próbafutások, megkerestük a közlekedési központot, hogy segítsünk olvasóinknak, köztük a potenciális beszállítóknak tisztábban látni az igények és törekvések sűrűjében.

Spanyol villamosok állnak forgalomba Budapesten

A megküldött információk sorában első "térképként" a járműpark állapotára érdemes pillantást vetnünk, hiszen ez hűen tükrözi a lokális piac nagyságrendjét. Az alábbi táblázat számadataiból érdemes kiemelni, hogy a 2897 darabos járműpark közel 60 százalékát, 1695 járművet akár már ma le lehetne, le kellene cserélni.

Új jármű 3 éves korig, lecserélendő autóbusz 15 év felett, trolibusz 20 év felett, kötöttpályás jármű 30 év felett, hajó 40 év felett. A HÉV adatai 3 kocsiból álló szerelvényre vonatkoznak.

Ez a hatalmas mennyiség bizakodást jelenthet a hazai járműipar számára is, noha úgy tűnik, inkább a külföldi beszerzések dominálnak. Ezzel kapcsolatos érdeklődésünkre a BKK jelezte: a járművek megrendelőjének célja, hogy teret biztosítson a versenyben a hazai buszgyártók számára is, de a járművek beszerzése minden esetben a közbeszerzési törvényeknek megfelelően zajlik, egyenlő mércével bírálva a pályázókat, a megajánlott jármű típusok gyártójának nemzetiségétől függetlenül.

Egyelőre megrendelésre vár a magyar gyártású, környezetbarát Modulo

A következő adathalmaz a folyamatban lévő és tervezett járműbeszerzéseket mutatja. Összesen 226 új busz megvásárlása van folyamatban, miután megszületett a szükséges döntés, a szerződések további 129 jármű opciós szállítását tartalmazzák. A további 15 PKD-konstrukcióban beszerzendő busz mellett 75 dízel és elektromos autóbusz tervezett „rendelkezésre tartása” izgalmasan hangzik, emellett használt járműveket is beszerezne a BKK.

Autóbusz (lezárt tenderek - szállítás folyamatban):
• 15 db Mercedes Conecto típusú szóló jármű (+ további 60 db opciós lehetősséggel)
• 75 db MAN Lion’s City A21 típusú szóló jármű (+ további 45 db opciós lehetősséggel)
• 120 db Mercedes Conecto G típusú csuklós jármű
• 16 db Karsan Atak típusú midi jármű (+ további 24 db opciós lehetősséggel)

Autóbusz (tervezett – tenderek kiírás alatt/előtt):
• 10 db (+400% opció) szóló és 5 db (+400% opció) midi autóbusz PKD konstrukcióban
• 75 db szóló-csuklós dízel és szóló elektromos autóbusz rendelkezésre tartása
• további, piaci lehetőségeknek megfelelő BKV használtbusz beszerzések

Jelenleg folyamatban:
Troli: 14 db Solaris-Skoda Trollino 12 (szóló) és 10 db Solaris-Skoda Trollino 18 (csuklós)
Villamos: 35 db rövid CAF szerelvény (34 méteres) és 12 db hosszú CAF szerelvény (56 m)

A PKD, vagyis a félkész állapotban érkező, a BKV által házon belül befejezett Ikarus járművekre külön is rákérdeztünk. Kiderült, hogy az eddig összeszerelt, Ikarus nevet viselő modellek üzemeltetése magas kocsi-kiadási százalékra állt be. A BKK közölte, hogy a járművek a járművezetők visszajelzései alapján sikeresen küzdenek meg a fővárosi forgalmi kihívásokkal. A fogyasztásuk megfelelő, megegyezik az állományban található, kevésbé környezetbarát alacsonypadlós, klimatizált járműtípusok fogyasztásával, a mért átlagértékek egyes típusokhoz viszonyítva még kedvezőbbek is. A szolgáltató tehát pozitív üzemeltetői és utasoldali tapasztalatokról számolt be.

Az új Ikarus modellekkel pozitív tapasztalatai vannak a BKK-nak

Végül a budapesti közösségi közlekedés környezettudatosabbá formálása iránt érdeklődtünk. Kiderült, hogy bár a magyar gyártmányokat nem éri pozitív diszkrimináció, a szolgáltatási tenderek esetén plusz pontokkal értékelik az alternatív hajtású járművel pályázókat. A közelmúlt beszerzései alapján 49 db CNG meghajtású szóló Van Hool A330 CNG típusú, valamint 28 db párhuzamos hibrid hajtáslánccal szerelt csuklós Volvo 7900H típusú állományi jármű fut Budapest útjain. Az ezen járművekkel kapcsolatos tapasztalatok gyűjtése jelenleg is folyamatban van, a BKK tájékoztatása szerint ennek függvénye az esetleges további „zöld” járműbeszerzés. A központ munkatársai hozzátették: folyamatban van teljesen elektromos meghajtású, szóló járművek beszerzésére vonatkozó tender is.

Kiemelt Partnereink