Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új típusjelölési rendszer jön a BMW-nél
2024.05.03 07:25Közel negyedmillió autót hív vissza a Ford
2024.05.03 06:18Tesla-rivális autót dobhat piacra a Peugeot
2024.05.03 04:20Bővítik a zalaegerszegi autóipari tesztpálya műhelyszárnyát
2024.05.02 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Liptai Gábor: rajtunk nem múlik, hogy fellendüljön a magyar buszgyártás
A Magyar Autóbuszgyártó Kft. három új Ikarus autóbuszt gyártott PKD konstrukcióban a BKV-val együttműködve. A projekt részleteiről kérdeztük a cég ügyvezetőjét.
– Nagy érdeklődés övezte a közvélemény és a szakmai közönség részéről egyaránt a tényt, hogy újra készülnek magyar Ikarus buszok. Melyek a fő mutatószámai a BKV Önök felé irányuló megrendelésének?
– Három szóló autóbusz elkészítésére kaptunk megbízást, PKD rendszerben, 15 további járműre vonatkozó opcióval. Saját, önálló, 100 százalékban hazai fejlesztésű autóbuszokról beszélünk, amelyeket mi gyártunk, gyártatunk. Ebben a PKD konstrukcióban nem készítjük el a komplett járművet, hanem félkész állapotban az összes beépítendő alkatrésszel együtt szállítjuk a megrendelőnek, ők végzik el az összeszerelést. Beépítjük a padló alatti elemeket – futómű, vízrendszer, hidraulika rendszer stb. –, s biztosítjuk azon további alkatrészeket – motor, váltó, hűtő, kipufogórendszer –, amelyeket a BKV szerel be a saját szakembereivel. Nem ez az első alkalom, hogy ilyen speciális konstrukcióban gyártunk buszokat, hiszen 2009 környékén hasonló módon vontuk be az akkori megrendelőt, a Borsod Volánt az összeszerelésbe. Futnak már járműveink Egerben, Szombathelyen, Debrecenben, Miskolcon, a szegedi trolibuszok karosszériáit is mi gyártjuk.
Az arcvonások frissek, a név klasszikus |
– Meg tudja-e erősíteni, hogy az érintett három autóbusz alkatrészei között amerikai Cummins motort, Szentgotthárdon gyártott Allison váltót, ZF hidat, orosházi síküveget találhatunk?
– Valóban így van, helytálló az információ. Azt azonban hozzátenném, hogy bár ezeket az elemeket a BKV szereli be a járműbe, valamint a fényezést, a padlózást, a belső burkolást, az elektromos rendszer beépítését, a komplett karosszériakialakítást is ők végzik – tehát jelentős hozzáadott értéket képvisel a fővárosi szolgáltató munkája –, a művezetői tevékenység, a műszaki átvétel és a vizsgáztatás továbbra is a mi feladatunk. Kettő busz már forgalomba lett helyezve, a harmadik várhatóan néhány napon belül ugyanígy le lesz vizsgáztatva. Bízunk benne, hogy a további 15 buszra is megkapjuk a megrendelést.
– Hogyan kaphatta meg az Ikarus nevet a jármű – Önök birtokolják a márkanevet?
– A Magyar Autóbuszgyártó Kft. az Ikarus márkanév használati jogával rendelkezik.
– Hány alkalmazottja van a társaságuknak?
– A Magyar Autóbuszgyártó Kft. egy közös cége az Auto Rad Controlle Kft.-nek és az Ikarusbus Kft.-nek. Alkalmazottja nincs, minden munkát – a tervezést, fejlesztést, technologizálást, logisztikai feladatok elvégzését, gyártástámogatást, garanciális feladatok elvégzését, vevőszolgálatot – az Auto Rad Controlle Kft. végez el. Az alvállalkozói kört egybevetve mintegy 100 munkatárs vesz részt ezeknek a buszoknak az előgyártásában. Kisebbségi tulajdonosunk az Ikarus márkanév használati jogával segíti munkánkat.
Nemcsak Budapesten futnak új Ikarus PKD modellek... |
– A cég bejegyzett székhelye Szigethalmon található. Ott készülnek a karosszériaelemek?
– A diesel autóbuszok gyártását az egykori Ikarus vállalat mátyásföldi csarnokaiban végzik az alvállalkozóink.
– Ön szerint várható-e, hogy e példa nyomán fellendülhet ismét a magyar buszgyártás, és Mercedes, Volvo buszok helyett, avagy mellett ismét feltűnjenek a magyar utakon nagyobb mennyiségben is ilyen új Ikarus modellek?
– Örülnénk neki, ha így lenne. Semmivel sem gyengébb a járműveink színvonala az említett márkák modelljeinél, a minőség mellett az áraink is versenyképesek. Arról nem tudok nyilatkozni, hogy a politika mennyire tartja fontosnak a hazai buszgyártás újbóli fellendítését. A jelenleg futó BKV-PKD projekt mindenesetre pozitív jele annak, hogy számítanak ránk, és fontosnak tartják a hazai gyártást. Mi létezünk, itt vagyunk, készen állunk – rajtunk tehát nem múlik, hogy további hasonló buszok szülessenek.