Techtogether Szériajárművekben alkalmazható innovációkon agyalnak a BME hallgatói

Szériajárművekben alkalmazható innovációkon agyalnak a BME hallgatói

autopro.hu | 2014.09.12 09:36

Szériajárművekben alkalmazható innovációkon agyalnak a BME hallgatói

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem BMEmotion csapatának célja kerékagymotorokkal rendelkező villamos hajtású versenyautó megépítése. Nemcsak a versenyautójuk vázszerkezetét, fékrendszerét és futóművét tervezik meg, hanem kutatás-fejlesztési munkájuk eredményeként létrejövő villamos motorok, hajtáselektronika, akkumulátor felügyeleti rendszer és járművezérlő berendezés kerül járművükbe.

– Munkánk túlmutat a versenysporton, olyan megoldásokkal foglalkozunk, amelyek szériajárművekben is alkalmazhatók. Elsősorban a technikai innovációkra fókuszálunk – mondta el az autopro.hu-nak a gépészeti modellezés mesterszakon tanuló Nagy Ádám csapatkapitány.

– A középpontban egy hazánkban egyedülálló, saját fejlesztésű hajtásrendszer áll. Ez tartalmazza a házon belül fejlesztett kerékagymotorokat, a saját fejlesztésű hajtáselektronikát, invertereket, valamint az akkumulátorfelügyeleti rendszer is a mi fejlesztésünk. Az első prototípusmotor 2013 nyarán készült el, ezen több mérést végeztünk, majd a hibáinak kijavításával 2014 nyarán készült el a második prototípus motor. Ez megfelelt a teszteken, kisebb módosítások után a következő cél, hogy megépítsük az autóba kerülő két végleges motort. A másik fő innovatív megoldás a speciális kormányművünk. Ezt Bendefy András doktorandusz tervezte, és egy, a kompenzált Ackermann-szögeket pontosan megvalósító szerkezetről van szó. Két változó áttételő fogaskerék-fogasléc kapcsolat segítségével éri el ezt a célt.

Úgy gondolják, a csapat különlegességét az adja, hogy mindent házon belül igyekeznek kifejleszteni, így sokkal inkább kiismerik az autót, mintha az alkatrészeket készen vennék. Ráadásul ennek köszönhető az is, hogy a csoportban sokrétű tudás érhető el, mindenre van hozzáértő csapattag.

A járművük tervezési fázisát már befejezték, jelenleg a gyártás folyik: a jövőben Formula Student versenyeken, az MVM Energiafutamon, illetve egyéb alternatív hajtású autóknak kiírt versenyeken kívánnak szerepelni.

Az Autopro.hu szakportál konferenciát, szellemi és gyakorlati vetélkedőt szervez járműipari versenyeken eredményesen szereplő egyetemi és főiskolai hallgatóknak. A Hungexpóval és a Magyar Gépjárműipari Egyesülettel közösen szervezett rendezvény az Automotive Hungary 2014 szakkiállítással azonos időben és helyszínen rendezünk meg november 5. és 7. között.

Az autó paraméterei:

  • háromfázisú állandómágneses szinkronmotor, 17 kW névleges üzemben, háromszorosan túlterhelhető
  • 380 V egyenköri feszültség
  • acél csőhálós karosszéria
  • kettős keresztlengőkaros, nyomórudas felfüggesztés elöl-hátul
  • speciális fogasléces kormánymű
  • 300 kg tervezési súly

Kiemelt Partnereink