Logisztika A logisztikával nyer versenyelőnyt a BMW

A logisztikával nyer versenyelőnyt a BMW

autopro.hu/V.M. | 2023.03.03 10:16

A logisztikával nyer versenyelőnyt a BMW

Fotó: BMW PressClub Global

Az elmúlt három évet folyamatos ellátási problémák tették kihívással telivé az autóipar számára. Ebben a helyzetben még inkább felértékelődött az ellátásilánc-menedzsment és a változásokhoz való gyors alkalmazkodás képessége. Ezt a BMW is felismerte, amely ma minden korábbinál nagyobb szerepet ad a logisztikának döntéshozatalában, miközben új megoldásokkal igyekszik minél nagyobb rálátást nyerni ellátási láncára.

Hirdetés

2022 elején elemzők a félvezetőhiány enyhülését jósolták, a járvány hatásával pedig megtanult együtt élni az ipar. Úgy tűnt, hogy bár a korábbi állapothoz nem sikerül visszatérni, az autóipari ellátási láncok mégis sokkal nagyobb nyugalomban működhetnek majd. Ez azonban nem így történt, sőt, a februárban kirobbant orosz-ukrán háború csak rátett egy lapáttal, hiányt okozva kábelkötegekből és teherautóvezetőkből is.

A folyamatos válságok közepette az autógyártók igyekeztek stabilabbá tenné alkatrészellátásukat, mind rövid, mind hosszú távon. A Renault például ellátási láncait egyetlen digitális rendszerbe kapcsolja, lehetővé téve a problémák gyors felismerését és a gyors reagálást.

A BMW-nél a krízisek felgyorsították az új folyamatok és eszközök megjelenését az ellátásilánc-menedzsmentben – osztotta meg Michael Nikolaides, aki 2022 februárja óta a BMW ellátásilánc-menedzsmentért felelős alelnöke.

Meglátása szerint a bajor központú autógyártó a válságos években megtanulta anyagáramlásait hatékonyabban és rugalmasabban átirányítani, jobb rálátást nyert logisztikai folyamataira, és fokozta a digitalizáltságot. Ezenkívül a döntéshozatalban sokkal nagyobb szerephez jutott a logisztika és az azzal foglalkozó szakemberek, akik a beszerzéssel, a gyártással és a termékstratégia megalkotóival is együtt dolgoznak. A BMW logisztikai szakemberei főszerephez jutottak az egyes modellek gyártási helyének kiválasztásában, a felső szinti döntéshozatalba pedig a korábbinál is jobban bevonják őket.

„Az elmúlt három évben a lokalizáció fontosabbá vált, és a logisztikában a kérdést intenzívebben tárgyaljuk” – mondta el Nikolaides. Véleménye szerint a kihívásokra való hatékony reagálásnak hála a logisztika egy olyan területté válik, amely kompetitív előnye lesz a BMW-nek.

Biztos alapokra építkeztek

Annak, hogy a BMW hatékonyan tudott reagálni a logisztikai kihívásokra, nélkülözhetetlen előfeltételei voltak azok a fejlesztések, amelyek még 2020 előtt valósultak meg vagy kezdődtek el. Ilyen például a vásárló orientált termelési rendszere, amely mindössze hat nappal a gyártáskezdés előtt is engedi a rendelésspecifikációk módosítását. Ezenfelül a vállalat logisztikai részlege már hat éve tesz lépéseket az ellátási lánc rendszerbe kapcsolása érdekében valós idejű adatgyűjtéssel és -elemzéssel, konnektivitási megoldásokkal, illetve az adatalapú döntéshozatal bevezetésével.

A BMW nyomon követi alkatrészei útját, a teherautók mozgását GPS segítségével, valamint telematikai eszközökkel a kész autók útját is. Telephelyein belül szintén ott van a konnektivitás: mobil robotjai a helyi hálózatokhoz csatlakoznak mobil kapcsolat útján, ezáltal pontos képet közvetítve az anyagáramlásról.

Ezenfelül a BMW úgynevezett irányítótornyokat, vagyis adatgyűjtő és -elemző központokat működtet, a legnagyobbat Münchenben. Ezek biztosítják a logisztikai folyamatok átlátását, a valós adatok alapján – és mesterséges intelligencia (MI) használatával – pedig előrejelzéseket is készítenek, lehetővé téve a zavarok és változások korai észlelését.

A BMW az MI-t logisztikai folyamatok szimulálására, valamint a konténerek kezelésére is használja. Nikolaides szerint a jövőben az MI-vel folyamatokat automatizálhatnak és prediktívebb ellátási láncokat teremthetnek, ugyanakkor még sokáig csak az emberi munka támogatása és a hibák számának csökkentése lesz a szerepe. „Az MI segít kiválasztani a helyes döntést sok adat felhasználásával. Vannak sztenderd feladatok, ahol kiválthatja a manuális munkavégzést, különösen a fizikai logisztikai feladatoknál. De más területeken messze vagyunk attól, hogy emberek helyettesítésére használjuk.”

Még van hova fejlődni

Minden látványos újítás ellenére a BMW még mindig tehet ellátási láncai hatékonyabb kezelése érdekében. A lehetőségek között van a Tier 1-nél alacsonyabb szintű beszállítók mélyebben bekapcsolása az adathálózatba, ami nagyobb rálátást tenne lehetővé. Pont ezt fogja segíteni a Cofinity-X vegyesvállalat, ami mögött autóipari vállalatok, köztük maga a BMW áll. A cég olyan szolgáltatásokat és szoftvereket fog kínálni, melyek könnyebé fogják tenni az ellátási láncok áttekintését.

Az Automotive Logistics-nek adott interjúban Nikolaides végül leszögezte: „az ellátási lánc irányítás alá vonása versenytényező lesz a jövőben. A komplexitás nem fog enyhülni, és ha megtanuljuk kezelni azt, fontos szerepet játszhatunk a vállalatunk sikerében.”

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink