Gyártósor Saját kézbe vette a szénszálas technológiát a BMW

Saját kézbe vette a szénszálas technológiát a BMW

Biró Csongor | 2014.08.06 12:45

Saját kézbe vette a szénszálas technológiát a BMW

21,5 millió eurós beruházással húsz hét alatt építette fel a BMW Wackersdorfban új szénszálas üzemét.

A szénszálas technológiai központ megduplázza az eddigi kapacitásokat. Van is szükség rá, hisz az i modellek mellett a könnyű és tartós anyagot a következő generációs hetesben is előszeretettel használják majd. A 8250 négyzetméteres csarnokban van még hely a bővítésre, két további gyártósor telepítésére van infrastruktúra.

Szénszálak szövete

A BMW úgy tekint erre a beruházásra, mint befektetésre a jövőbe, hisz a szénszálas műanyagok egyértelműen a jövő autóinak az alapanyagai. A gyár nem csupán méreteiben más mind az eddigiek, de a technológia is változott. A Fill cég által kifejlesztett szövési eljárást fokozatosan veszi át az az SGL ACF vállalat, amelyet a BMW alapított a szénszálas műanyagok előállítására. A szénszálakat az SGL ACF Moses Lake-i vállalatában állítják elő, ezekből szövik a szénszálas kelméket a kibővített wackersdorfi gyárban, amelyekből több mint 170 féle darabot tudnak szabni, teljesen automatikusan.

A BMW i8 szénszálas technológiája
170 féle méretben szabhatnak

Ezeket a kelméket aztán felcsavarják, az így elkészült bálák 15,8 méter hosszúak és 3 méter szélesek is lehetnek. Egyes szövetek akár 15 rétegben készülnek, hogy megfelelő keménységgel és szilárdsággaé rendelkezzenek. A megmunkálás következő fázisa a szabás, amikor számítógép vezérelte vágóeszköz az előírt méretre szabja a szénszálas szöveteket. A végső fázisban ultrahangos hegesztéssel kötőanyag hozzáadással tapasztják egymáshoz a szénszálas rétegeket. Az elkészült darabok innen a BMW lipcsei és landshuti gyáraiba kerülnek, ahol további megmunkálás, formázás után az i modellek utascellái készülnek belőlük.

A BMW i8 utas cellája

Kiemelt Partnereink