Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Már itt az autonóm rajzó robotméhecske, a BionicBee
2024.05.04 12:22Hány éves korig szabad autót vezetnie az időseknek?
2024.05.04 08:21Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nagy előny, de óriási kihívás a karbon használata
A szénszálas (vagy karbonszálas) műanyagok kis súlyuk és masszív tartásuk miatt kiváló lehetőséget biztosítanak a járműgyártóknak. Azonban nagyon komoly kihívást jelent ezen anyagok újrahasznosítása.
A karbonszálas, vagy szénszálas műanyagok használata széleskörben elterjedt, az autógyártóktól kezdve a bicikligyártókig sokan szívesen használják. Az ilyen anyagok nagy előnye, hogy a könnyű súlyuk ellenére masszívak és strapabíróak, így segítik a járművek súlycsökkentését, és közben nem mennek a biztonság rovására.
Az újrahasznosítás ugyanakkor komoly kihívást jelent az ilyen anyagok esetében. Egész egyszerűen azért, mert a szénszálak szorosan kapcsolódnak más anyagokhoz, így nem, vagy csak komoly nehézségek árán választható ki a szén az elhasznált tárgyakból.
A szénszálas műanyagok (CFRP) szintetikus szálakból állnak, amelyeket epoxigyanta vagy más anyagok segítségével szőnek és kötnek össze. Az újrahasznosítással kapcsolatos problémákat elsősorban kompozit anyagok okozzák - például szénszálas vasbeton esetében.
Szeretik a gyártók
A szénszálas műanyagokat kifejezetten szeretik az autógyártók, például a BMW i3, vagy a hetes széria legújabb darabjai is ilyen karosszériával készülnek. Az OEM-eket azonban kötik az EU környezetvédelmi irányelvei. Eszerint a jármű súlyának 95 százalékának használhatónak kell maradnia a selejtezéskor, 85 százalékának pedig újrahasznosíthatónak kell lennie.
Az újrahasznosítással foglalkozó vállalatoknak technikai nehézségekkel kell megküzdeniük. A CFRP aprításakor vezetőképes, gyúlékony szálpor keletkezik, ami magával hozza a sérülések és meghibásodások kockázatát az aprítógépekben és a hulladékégetőkben. A hatóság tanácsa ezért az, hogy szénszálas műanyagokat tartalmazó alkatrészeket le kell szerelni, mielőtt a karosszériát átadják az aprítógépnek.
Időigényes feladat
A szénszálak olyan kicsik és szinte mindenhol megtalálhatóak, ezért nem lehet gazdaságos elválasztani őket a fémektől - mondja Christian Satlow, a trieri Theo Steil újrahasznosító és ártalmatlanító vállalat dolgozója. Az is probléma, hogy minden újrahasznosítási lánc végén - legalábbis Németországban - hulladékégetés folyik – teszi hozzá a szakértő.
Ez azért probléma, mert a legkisebb mennyiségű CFRP is problémákat okoz az égéskor azzal, hogy rendkívül stabil anyag. Csak sokkal magasabb hőmérsékleten válik szét, mint ami a hulladékégető üzemben előfordul.
A szénszálas műanyagok terjedése hosszabb távon vélhetően meg fogja drágítani az autók újrahasznosítását – írja az Automobilwoche.