Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Az Audi és a Mercedes diákjai is taroltak a Szakma Sztáron
2024.04.26 17:17Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Jelentős költségmegtakarítást tartogat a csomagok jobb nyomon követése
A logisztikai folyamatok egyre jobban optimalizáltak, azonban még mindig vannak jelentős fejlesztésre lehetőséget adó területek. A konténereknek és más egységrakomány-képző eszközöknek körülbelül 10 százaléka tűnik el minden évben, költségnövekedést, késéseket és a termelékenység romlását okozva. A probléma kezelésének kulcsa a csomagok jobb nyomon követésében rejlik.
Az egyik, csomagok helyzetének folyamatos követésére lehetőséget nyújtó megoldás a holland, lokalizációs megoldásokat tervező Here Technologies és a francia, dolgok internetén alapuló technológiákat fejlesztő SigFox által közösen fejlesztett Atlas.
Egy, a brit BizCik Media Csoport által szervezett webináriumon a holland cég részéről, Peter Kueth, annak vezető termékmarketing-menedzsere, illetve Andrea Müller, a SigFox egyik vezető termékmenedzsere beszélt.
Kueth elmondta, hogy ma a cégek 80 százalékánál semmilyen szinten nem lehet az ellátási lánc átláthatóságáról beszélni, és igazából nincs olyan vállalat, mely megvalósította volna a nyomon követhetőséget az ellátási lánc teljes egészében. Ugyanakkor a koronavírus-járvány minden eddiginél fontosabbá tettet az átláthatóságot.
Szerinte régebben elsődlegesen technológiai akadályai voltak a nyomon követésnek. A vállalatok egy új technológia bevezetéséhez nem akarják „eldobni” a korábbi beruházásaik eredményeit, és az Atlas esetében erre nincs is szükség, az ugyanis integrálható.
Kiváló megbízhatóság, nagy élettartam
Magát az Atlas-t már Andrea Müller mutatta be. A rendszer lelkét az egységrakomány-képzőkre szerelt kis jeladók jelentik, melyek a lokalizáláshoz WiFi jeleket használnak. Ezeknek a jeleknek a feldolgozásáról a Here platformja gondoskodik. A WiFi segítségével városi környezetben és raktárakban is követhető a csomag útja, míg ezekben a környezetekben a GPS rosszul vagy egyáltalán nem működne.
Persze a WiFi-hálózat sem érhető el mindenhol, – jellemzően a kültéren – éppen ezért a jeladók a SigFox saját hálózatának is küldhetnek jeleket. Ennek lehetővé tételéhez pedig az ügyfeleknek nem kell plusz infrastrukturális beruházást végezniük, a SigFox kommunikációs hálózata ugyanis globális lefedettségű.
Az előbbiek miatt az Atlas megbízhatóan működik kül- és beltérben egyaránt, bár a GPS-nél gyengébb pontossággal. A jeladók naponta csak öt-tíz alkalommal sugároznak, így akkumulátoraik átlagos élettartama eléri az öt évet.
Egy év alatt megfelezték a költségeket
Müller egy ügyfelük példáján keresztül konkrét számokkal bizonyította az Atlasszal elérhető költségmegtakarítást. A vállalat, évente csomagolásainak 10 százalékát kellett, hogy pótolja, miután azok eltűntek. Ez évente 60 ezer darab, egyenként négyszáz euróba kerülő egységrakomány-képző vásárlását jelentette, ami évi 24 millió eurónyi plusz költséggel járt.
Az Atlas alkalmazásának kezdetét követő első egy évben ezt a kiadást sikerült 12 millió euróra szorítani. A cég jelenleg partnereit is képzi a rendszer működéséről, annak reményében, hogy további költségcsökkentést érhetnek majd el.
Már az autóiparban is bizonyított
A rendszert már számos iparágban használják, köztük az autóiparban is. Az egyik alkalmazója a francia PSA Csoport, mely mintegy 130 ezer, gyárak és országok között mozgatott konténerét látta el jeladókkal Európában. A megoldással sikeresen csökkentették az elvesző konténerek számát és az azok pótlásának költségét, valamint javították a hatékonyságot.
Müller végezetül azt is elárulta, hogy a rendszer gyakorlatilag minden iparágban alkalmazható, vállalatmérettől függetlenül – bár a kisebb cégek nehezebben szánják rá magukat egy próbára, mert a csomagok eltűnéséből keletkező károk értéke kisebb.