Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Budapestről egyszer már elküldött buszokat bérel a BKV
2024.05.05 12:23Ön tudja, hogy miért levegővel töltjük fel az abroncsokat?
2024.05.05 08:18Az MI megmondja a politikai hovatartozását pusztán az arcára nézve
2024.05.05 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Így kerüljük el a fájdalmas hibákat fröccsöntéskor!
Hogy a fröccsöntés során csökkentsük a költségeket és a fájdalmas hibák eshetőségét, kiemelt fontosságú, hogy már a tervezés során a fröccsöntésre optimalizáljuk a terméket.
Mind közül a legfontosabb a falvastagság megfelelő értékek között tartása, amit aztán a fröccsöntőszerszámból való eltávolítás optimalizálása követ a sorban.
A túl kicsi vagy túl nagy falvastagságok elkerüléséhez 1 és 3,5 milliméter között érdemes maradni Jack Rulander, az amerikai Protolabs fröccsöntési mérnöke szerint. A fröccsöntéssel, 3D nyomtatással és CNC megmunkálással is foglalkozó cég munkatársa továbbá megosztotta, hogy a túl vastag fal üregképződést és más elváltozásokat okozhat, amik végül gyakran elvetemedéshez vezetnek. Ugyanakkor a túl vékony falak többek között repedést és gyenge összeforrásokat eredményezhetnek.
A kész termékek szerszámból való sima eltávolítása érdekében a mérnököknek legalább egy fokos dőlésszöggel kell terveznie a termékek függőleges oldalait – fűzte hozzá Rulander.
Az anyagválasztás, a textúra és a felületi minőség alapvetően határozzák meg a dőlésszög minimálisan szükséges értékét. Ez azonban még nem minden, ugyanis a termék alakja és belső szerkezete is lehet akadálya a problémamentes eltávolításnak – ennek elkerülése érdekében áttervezésre lehet szükség.
A gyártási folyamat sem mellékes
Rulander rámutatott, hogy a termékek külső megjelenése csakugyan egy olyan tényező, amit figyelembe kell venni magának a terméknek és a gyártási folyamatnak a megtervezése során.
Különösen figyelni kell arra, hogy a terméken megmarad a nyoma azoknak a pontoknak, melyeken keresztül a folyékony műanyag belépett a formába. A gyakran használt fül beömlők nagy mozgásszabadságot biztosítanak a pontok elhelyezésében, a másik oldalon viszont az alternatívákhoz képest nagyobb nyomot hagynak. A kozmetikai alkatrészeknél úgy kell megválasztani a beömlő helyét, hogy a nyoma a lehető legkevésbé feltűnő legyen, míg a funkcionálisoknál arra kell figyelni, hogy a nyomok ronthatják a szigetelés minőségét.
Segít a 3D nyomtatás
Rulander szerint a megfelelő dizájn megtalálásában segíthet a 3D nyomtatás, mivel azzal a prototípusok gyorsan elkészíthetőek. Ugyanakkor „a végcél szem előtt tartása nélkülözhetetlen a prototípus fázisban, mert ami egy 3D-nyomtatott alkatrésznél jól működhet, fröccsöntésnél már kevésbé.”
„A 3D nyomtatás nagyon kevés korlátot szab a dizájnban. Ha egy kifejezetten 3D nyomtatásra tervezett alkatrészt próbálunk fröccsöntéssel elkészíteni, a jobbik esetben a gyártónak sok költséges mechanikus komponenst kell beillesztenie… Rosszabbik esetben egyszerűen nem lehet legyártani” – idézi Rulandert a Plastics Today.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!