Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Elköszönhetünk a leghatékonyabb gyártási módoktól?
Ha éppen nincsen chiphiány, járvány vagy egyéb zavar, akkor alapvetően nagyon gyorsan készül el egy-egy autó: nem kell várni semmire, flottul működik az összeszerelés, a hatékonyság talán legfontosabb mércéje az idő. Ez a just-in-time gyártási metódusnak köszönhető, ami a Toyotától indult.
A just-in-time (JIT) egy japán eredetű gyártásszervezési és készletgazdálkodási leltárstratégia, mely a gyár folyamatban lévő készletének és az azzal kapcsolatos költség jelentős csökkentésével javítja a vállalat beruházási hatékonyságát. A metódus Japánból ered, ahol a második világháború után alkalmazták először a Toyotánál.
Az új módszernek köszönhetően komoly pénzt takarított meg a japán OEM, a JIT egyes előnyei még a cégvezetést is meglepték. A megtakarítások mellett a vevők elégedettsége is nőtt, miközben a gyártó reakcióideje jelentősen csökkent – ez a válságokkal szemben is ellenállóbbá tette a Toyotát.
Globális rendszerré válik a JIT
Az olajválság után, az 1970-es évek végén kezdték először az Egyesült Államokban is kipróbálni a módszert. A pozitív eredmények hatására hamar elterjedt előbb az országban, később más nyugati országokban is a JIT.
AZ 1980-as évek végén John Krafcik nyomán a Toyota és a Ford korábbi sikeres metódusait „rebrandingelték”, így született meg a „lean manufacturing” angol kifejezés, amit simán „lean” formában a magyar nyelvben is használunk.
Később, 1996-ban a General Motors – mely amerikai OEM szoros partnerségben állt már a Toyotával – közzétette a „Global Manufaturing System” nevű rendszerét, ami a Toyota módszerein alapult.
Kihívások érték a rendszert
Egészen napjainkig – pontosabban a koronavírus-járvány kirobbanásáig – a lean és a JIT szinte megkérdőjelezhetetlen volt a járműiparban. A hosszú ellátási láncokban azonban zavart okozott a válság, a raktárkészletek pedig ismét felértékelődtek az ellátási zavarok idején.
Lehetséges, hogy ez a JIT végének kezdete? A szervezetek hibrid megközelítést alkalmaznak? Vagy hamar helyreáll minden? – teszi fel a költői kérdéseket a Manufacturing Global.
Ami biztos, hogy szakértők szerint a JIT és a lean legnagyobb gyengesége a rendkívüli helyzetekben mutatkozik meg, normál körülmények között egyértelműen ezek a gyártási módok a leghatékonyabbak – írja a lap.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!