Gyártók Vége az autógyártók és a szakszervezet küzdelmének

Vége az autógyártók és a szakszervezet küzdelmének

autopro.hu/V.M. | 2023.11.21 16:22

Vége az autógyártók és a szakszervezet küzdelmének

Fotó: Ford Media Center

A United Auto Workers, az Egyesült Államok legnagyobb autóipari szakszervezete megerősítette, hogy a General Motors, Ford és Stellantis autógyártóknál dolgozó tagjai elfogadták az új kollektív szerződésekről szóló megállapodásokat, amik rekord mértékű béremelést és számos mást is garantálnak számukra.

Miután az amerikai dolgozóik új kollektív szerződéseiről nem sikerült időben megegyeznie az autógyártóknak, az UAW szeptember 15. és október 30. között fokozatosan egyre több létesítményükben hívta sztrájkra tagjait, akadályozva a termelést és a szervizek alkatrészellátását.

Azzal, hogy a dolgozók megszavazták a szakszervezet és a gyártók képviselői által kidolgozott következő négy és fél évre szóló megállapodásokat, a további munkabeszüntetés veszélye elhárult. A Fordnál az UAW-tagok több mint 69 százaléka adta támogatását a tervekhez, a Stellanits-nál az arány 70, míg a GM-nél közel 55 százalék volt. Átlagosan a tagok 64 százaléka szavazott igennel - közölte az UAW.

„A tagok hallatták a hangjukat” – méltatta a dolgozók kiállását Shawn Fain, az UAW elnöke a szervezet közleményében. Rámutatott, hogy több hónapnyi kampányolás és több hét sztrájk után „az amerikai autóipari dolgozók javára fordították a dolgok menetét.”

Még a kölcsönzött munkavállalók is jól járnak

A 2028 április 20-án lejáró új szerződések időtartama alatt a dolgozókat 27 százalékos béremelés illeti meg. Emellett a szakszervezetnek sikerült kiharcolnia a 2008-as világválságot követően megszüntetett juttatások visszaállítását, és megteremtette a jogi kereteket az akkumulátorgyártó vegyesvállalatok dolgozóinak szakszervezetbe vonásához.

A dolgozók azonnali 11 százalékos béremelésben részesülnek, és egyesek ennél is többet kapnak. Az UAW egyik kulcskövetelése volt a kezdő és a veterán munkavállalók azonos bérezése – ezt nem sikerült elérni, azonban a legmagasabb fizetés elnyeréséhez az eddigi nyolc helyett már csak három évet kell adott pozícióban tölteniük a dolgozóknak.

Az új szerződések a kölcsönzött munkaerőnek is kedveznek, ugyanis kilenc hónap elteltével a kölcsönzött dolgozókat a vállalatok kötelesek lesznek átvenni a saját állományukba.

Az UAW a szakszervezeti állások jövőjéről is gondoskodni akart, amit az autógyártók befektetési kötelezettségvállalásai is tükröznek. A Stellantis 19 milliárd dollárt tervez befektetni az USA-ban, a Ford 8,1 milliárd dollárt fog fordítani a szakszervezeti képviselettel rendelkező üzemeire, míg a GM közel 2 milliárd dollár korábban nem ismertetett beruházásra tett vállalást.

Sokba kerül a béremelés

Az autógyártók vezetői maguk is üdvözölték a megállapodások jóváhagyását, ugyanakkor Jim Farley, a Ford vezérigazgatója azok költségvonzatáról is szót ejtett. „Fontos az is, hogy folytassuk a költségek és a pazarlás csökkentését minden tevékenységünkben. Az igazság az, hogy ez a munkamegállapodás jelentős költségnövekedést hoz magával, és nagyon keményen kell majd dolgoznunk a termelékenység és a hatékonyság javításán, hogy versenyképesebbé váljunk.”

A The Detroit News beszámolója szerint a Ford októberben úgy becsülte, hogy a megállapodás minden autója előállítási költségét 850-900 dollárral fogja megemelni, mindazonáltal képes lesz megőrizni nyereségességét.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink